همه چیز درباره استخدام کارگر ساده

0

کارگر ساده شخصی است که مسئولیت کارهای خدماتی یک کارخانه، شرکت و یا کارگاه را برعهده دارد و در قبال انجام فعالیت‌های مشخص به صورت روزانه و یا ماهانه دستمزد دریافت می‌کند. بر اساس قانون کار، کارگر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و کاملا تحت حمایت و امتیازات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد. متقاضیان استخدام کارگر ساده در شرکت‌ها، به دانش و تحصیلات نیازی ندارند. معمولا اکثر کارفرمایان برای استخدام کارگر ساده، حداکثر مدرک تحصیلی دیپلم را برای جذب این دسته از افراد در نظر می‌گیرند. چرا که بر اساس وظایف در نظر گرفته شده برای این دسته از افراد، بیشتر کارفرمایان به تجربه افراد و آموزش‌های دیده شده کارگران اهمیت می‌دهند تا مدرک تحصیلی.

 استخدام کارگر ساده

راهنمای استخدام کارگر ساده

تمامی مشاغل فعال در کشور برای تمامی شرکت‌های و سازمان‌های مختلف به یک درجه از اهمیت برخوردار هستند اما افزایش تعداد افراد تحصیل کرده و آکادمیک باعث شده تا بسیاری از کارفرمایان در جذب کارگر ساده با مشکلاتی روبه رو شوند. این امر شرایط را برای متقاضیان استخدام کارگر ساده مهیا کرده و این دسته از کارجویان می‌توانند متناسب با مهارت‌های مورد نیاز کارفرمایان، درخواست شغلی را ارسال کنند. سایت نیازمندی‌های همشهری، روزانه با انتشار ۲ هزار آگهی روزانه شرایط را برای متقاضیان استخدام کارگر فراهم کرده است. کارجویان می‌توانند با مراجعه به سایت نیازمندی‌های همشهری و کلیک رو دسته بندی استخدام به آخرین آگهی‌های استخدام کارگر دسترسی پیدا کنند.

شرایط استخدام کارگر ساده

علیرغم اینکه برای استخدام کارگر ساده، کارفرمایان به دنبال مدرک تحصیلی کارجویان نمی باشند، اما باید کارگر ساده از یکسری شرایط برخوردار باشند که امکان استخدام این دسته از متقاضیان شغل فراهم شود. برخی از شرایط مورد نظر کارفرمایان برای استخدام کارگر به شرح زیر است:

۱- برخوداری از حداقل مدرک تحصیلی دیپلم (ممکن است در برخی از مشاغل، کارجو سواد خواندن و نوشتن بلد باشد، کافی است)

۲- سابقه کاری مفید به مدت ۲ سال در زمینه کاری مشابه (ممکن است سابقه کار از سوی برخی از کافرمایان مهم نباشد)

۳- برخورداری از مهارت‌های سازماندهی

۴- توانایی جسمانی مناسب بر اساس وظایف کاری

۵- برخورداری از گواهی سلامت طب کار

۶- توانایی انجام همزمان چند مسئولیت در صورت لزوم

۷- آشنایی کامل با فرایند نظافت محل کار

۸- توانایی انجام فعالیت‌های فیزیکی و بدنی

۹- توانایی برقراری ارتباط مناسب با سرپرست کارگاه و یا کارفرما

۱۰- توانایی بلند کردن اجسام سنگین تا ۱۵ کیلوگرم

۱۱- توانایی انجام فعالیت‌های مربوط به نظافت محل کار

۱۲- توانایی فعالیت در ساعات‌های خارج از زمان تعریف شده و در صورت لزوم در تعطیلات آخر هفته

استخدام کارگر ساده

حقوق و مزایای کارگر ساده

وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی همه ساله، حداقل حقوق پایه را برای کارگران تعیین می کنند. کارفرمایان نیز موظف هستند بر اساس مبلغ تعیین شده بر اساس قرارداد به صورت ماهانه و یا روزانه، به کارگران دستمزد پرداخت کنند. علاوه بر حقوق پایه، بیمه تامین اجتماعی، بیمه بیکاری و اضافه کاری از جمله مصوباتی که به منظور حمایت از کارگران بر اساس قانون پرداخت می شود.

کارگر روزمزد

به کارگری که بر اساس فعالیت و کاری که انجام می دهد به صورت روزانه دستمزد دریافت می کند، کارگر روزمزد گفته می شود. در این دسته از مشاغل، کارگر فقط در یک روز استخدام می شود و هیچ تعددی برای ادامه فعالیت او وجود ندارد. یکی از چالش های اصلی کارگران روزمزد این است که کارجو باید هر روز به دنبال فرصت های شغلی باشد و هیچ امنیتی را تصور نخواهد کرد.

عناوین شغلی کارگر ساده

کارگر ساده بر اساس مهارت های مورد نیاز کارفرمایان می توانند در کارخانجات، رستوران‌ها، مراکز تهیه غذا، میوه فروشی‌ها با عناوین مختلفی از نظافتچی، سرایدار، آبدراچی، باربری، کارگر تولیدی، کارگر تهیه غذا، ظرف شوی، کارگر انبار و .. مشغول به کار شوند.

وظایف اصلی کارگر ساده

کارگران بر اساس عناوین شغلی وظایف و مسئولیت‌های مختلفی را دنبال می‌کنند اما صرف نظر از مهارت‌های ویژه هر فعالیت تعریف شده، یک کارگر ساده موظف است با وظایف اصلی از جمله استفاده مناسب از لوازم ایمنی متناسب با هر فعالیت، رعایت بهداشت کار و قوانین ایمنی، انجام دقیق وظایف، اطلاع خطرات موجود در محیط کار به کارفرما و یا سرپرست کارگاه و هماهنگی سریع با تیم کارگران آشنایی داشته و به خوبی انجام دهد.

مهارت‌های مورد نیاز کارگر ساده

علیرغم اینکه بسیاری از کارفرمایان در زمان استخدام کارگر، مدارک آموزشی خاصی را از کارجویان طلب نمی‌کنند، اما به افرادی که قصد دارند برای کسب درآمد این شغل را انتخاب کنند، توصیه می‌شود با مهارت‌هایی از قبیل قوانین ایمنی، آشنایی با قوانین بهداشتی و توانایی بالا رفتن از ارتفاع، آشنایی کامل داشته باشند. در برخی از کارگاه‌ها کارگر با برخورداری از قدرت یادگیری سریع، باید بتواند مهارت ارائه شده را در مدت زمان کوتاه فراگیرد و در صورت لزوم آنها را اجرا کند. یکی از عوامل اصلی اخراج بسیاری از کارگران ساده، عدم برقراری ارتباط درست با کارفرماست. به همین خاطر توصیه می‌شود این بخش از مهارت ارتباطی بسیار مهم است و باید بیشتر مورد توجه کارگران قرار گیرد.

استخدام کارگر ساده

چالش‌های کارگر ساده

علیرغم اینکه از سوی وزارت کار، کارگران حمایت قرار دارند، اما ممکن است این دسته از افراد شاغل، با چالش ها و مشکلات روبه رو شوند که که وضعیت جسمی و روحی آنها را تحت تاثیر قرار دهد. بازار کار بی ثبات، شرایط کاری طاقت فرسا و سخت و دریافت حقوق کم و نبود بیمه از جمله چالش‌های اصلی یک کارگر ساده به شمار می‌آید.

ویژگی‌های یک کارگر ایده آل

تمامی کارفرمایان برای استخدام کارگر ساده، افرادی را جذب می‌کنند که از یکسری ویژگی‌ها و خصوصیات مناسب برخوردار باشند. چرا که این دسته از کارفرمایان اعتقاد دارند کارگرانی می‌توانند برای شرکت مفید واقع شوند که از یک ویژگی‌های ایده آل برخوردار باشند تا بتواند به اهداف مورد نظر دست پیدا کنند. از جمله ویژگی‌های اصلی یک کارگر ایده آل برای شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف، می‌توان به دقت، روحیه کار تیمی، انعطاف‌پذیری، سازگاری و صبر اشاره کرد.

برای دیدن آگهی های بیشتر از دسته ی کارگر ساده از جمله استخدام نگهبان همین حالا اقدام کنید

نظرات