راهنمای جامع خرید صندلی ماشین کودک

14

صندلی ماشین کودک بهترین وسیله برای محافظت از کودکان در داخل خودرو می باشد. بنا بر نظر متخصصان, ایمنی و حفظ جان کودکان با استفاده از صندلی ماشین مخصوص کودک فراهم می شود. و توصیه شده است برای کودکان تا ۱۲ سالگی در خودرو از صندلی ایمنی مناسب با سن کودک استفاده شود. تهیه صندلی ماشین برای کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است. هر ساله تصادفات رانندگی شمار زیادی از انسانها را قربانی می کند. و متاسفانه کودکان نیز بخشی از این قربانیان را تشکیل می دهند. کودکان در معرض خطر بیشتری نسبت به بزرگسالان هستند. زیرا کودکان قادر به درک خطرات در هنگام تصادفات نیستند و از این رو آسیب پذیرتر می شوند.

تحقیقات نشان داده است که  آسیب دیدن و یا احتمال کشته شدن کودکان در تصادفات به علت عدم استفاده از کمربند ایمنی خودرو و صندلی ماشین مناسب با سن کودک می باشد. از این رو از میان تمام وسایلی که برای کودکتان تهیه می‌کنید خرید صندلی ماشین کودک یکی از مهم ترین آنها است که از آن برای حفظ امنیت کودک حداقل تا ۸ سالگی می توانید استفاده کنید.

صندلی ماشین کودک

تقسیم بندی صندلی ماشین بر اساس گروه سنی

همانطور که اشاره شد اولین نکته در خرید این محصول, توجه به وزن و سن کودک است تا بتوانید صندلی مناسب را تهیه کنید. برای محافظت کامل از کودک, صندلی ایمنی باید مناسب با گروه سنی کودک باشد. صندلی خودرو بر اساس سن به گروههای زیر تقسیم می شوند:

گروه ۰مناسب برای استفاده کودک از بدو تولد تا وقتی که کودک به وزن ۱۰ کیلوگرم برسد.

گروه ۰+: مناسب برای کودک از بدو تولد تا ۱۳ کیلوگرمی کودک

گروه ۱مناسب برای کودک از وزن ۹ تا ۱۷ کیلوگرم

گروه ۲مناسب برای کودک از وزن ۱۵ تا ۲۵ کیلوگرم

گروه ۳: مناسب برای کودک از وزن ۲۵ تا ۳۶ کیلوگرم

علامت universal بر روی برچسب صندلی نشان دهنده آن است که بر روی اغلب ماشینها قابل استفاده است. صندلی ماشین برای کودک از سن نوزادی تا بالاتر تفاوتهایی دارند. برای دوران نوزادی حتما صندلی ماشین گروه ۰ را تهیه کنید. برای نوزادان محافظت از سر و گردن بسیار اهمیت دارد. و صندلی مخصوص نوزادان دارای پدهای محافظ سر و گردن می باشند. و از این رو  صندلی گروه ۰ که دارای این ویژگی ها می باشد مناسب برای استفاده نوزادان است.

حفظ ایمنی کودک

حفظ ایمنی کودک مهم ترین مسئله در خرید صندلی ماشین برای کودک است. برای محافظت از کودک صندلی ماشین ها باید دارای کمربند ایمنی باشند. کمربند ایمنی با ۵ نقطه اتصال بالاترین حفاظت را از کودک انجام می دهد. به این صورت که دو تا از بندهای آن از از روی شانه های کودک می گذرد. دو تای دیگر از روی کنار پاها می گذرد و یک کمربند نیز از بین پاهای کودک می گذرد. امروزه اکثر صندلی ماشینها دارای کمربند ۵ نقطه ای هستند. قفل کمربند باید به گونه ای باشد که کودک نتواند آن را باز کند. همچنین بهتر است کمربند نرم باشد تا در ضربه های شدید باعث به وجود آمدن فشار شدید بر بدن کودک نشود.

همچنین بهتر است بالشتکهای محافظ سر و گردن و ستون فقرات کودک را نیز داشته باشد تا همه قسمهتا را پوشش دهد. بعضی از صندلی ماشینها دارای گارد محافظ در جلوی کودک هیتند که محافظت حداکثری از کودک را انجام می شود.

داشتن قابلیت اتصال به وسیله سیستم ایزوفیکس یک امکان بسیار عالی است که یک صندلی ماشین کودک می تواند داشته باشد. ایزوفیکس یک استاندارد جهانی است که ایمن ترین حالت نصب را بر روی خودرو به وجود می آورد.

صندلی ماشین کودک

راحتی کودک

یکی دیگر از مسائل مهم در خرید صندلی ماشین, راحتی کودک در استفاده از آن می باشد. نشیمنگاه و پشتی صندلی باید مطابق با ارگونومی بدن کودک باشد و با نشستن زیاد به بدن کودک فشار وارد نشود. زاویه پشتی صندلی باید قابلیت تغییر داشته باشد تا بتوانید مناسب با حالت کودک در حالت استراحت و خواب آن را تنظیم کنید.

جنس پارچه ها و روکش صندلی ماشینها معمولا از نوع پلی استر هستند و قابلیت شستشو دارند. بهتر است برای حفظ سلامت کودک روکش و پارچه ها قابل شستشو باشند. زیرا به مرور زمان و با استفاده کودک کثیف می شوند. همچنین روکشها بهتر است قابلیت عبور هوا را داشته باشند تا از تعریق کودک جلوگیری شود.

تشک صندلی نیز باید از فوم با کیفیت ساخته شده باشد تا در استفاده طولانی مدت کیفیت و شکل خود را حفظ کند. بعضی از صندلی ها دارای پد محافظ سر و گردن هستند باعث می شود کودک احساس راحتی بیشتری در هنگام نشستن بر روی صندلی داشته باشد.

نصب صندلی ماشین کودک

نکته دیگری که در هنگام خرید صندلی ماشین باید به آن توجه داشته باشید این است که صندلی قابلیت نصب بر روی خودرو شما را داشته باشد. بعد از تهیه صندلی, طریقه نصب صحیح صندلی مسئله بسیار مهمی است. نصب را می‌توانید از طریق دستورالعملهای راهنما و یا دفترچه صندلی ماشین انجام دهید. و یا اگر از فروشگاه خاصی صندلی را تهیه کرده اید از فروشنده و کارشناس بخواهید نحوه نصب را به شما آموزش دهند. در حالت کلی بعد از نصب, صندلی باید محکم در جای خودش قرار بگیرد. و به طرفین منحرف نشود.

صندلی ماشین ها به دو طریق قابل نصب  هستند:

نصب صندلی به وسیله کمربند ایمنی خودرو – تقریبا در اکثر خودروها قابلیت نصب صندلی به وسیله کمربند ایمنی را دارند. بعد از نصب با کمربند باید آن را محکم کنید تا صندلی در جای خودش ثابت بماند.

نصب صندلی به وسیله سیستم ایزوفیکس – در این نوع اتصال که فقط در بعضی از خودروها وجود دارند, صندلی به وسیله قلابهایی که درون صندلی ماشین کار گذاشته شده است نصب می شوند. که ایمن ترین نوع نصب صندلی ماشین به حساب می آید.

بیشتر بخوانید : راهنمای نصب صندلی ماشین کودک

انواع صندلی ماشین کودک

همانطور که اشاره کردیم صندلی ماشینها بر اساس سن کودک به اشکال مختلفی تقسیم می شوند. انواع صندلی ماشینها بر اساس اندازه هم به صورت زیر می باشند :

صندلی نوزاد

این صندلی ها برای نوزاد از بدو تولد تا ۱۰ کیلوگرم قابل استفاده است. صندلی نوزاد را باید بر روی صندلی عقب خودرو و رو به صندلی خودرو نصب کتید. زیرا برای نوزادان محافظت از سر و گردن اهمیت دارد. و با نصب رو به صندلی خودرو در صورت ضربه و تصادف کمترین فشار به سر و گردن نوزاد وارد می شود. همچنین از نصب صندلی بر روی صندلی جلوی خودرو خودداری کنید. زیرا در صورت داشتن کیسه هوا و باز شدن آن میتواند باعث خفگی نوزاد شود.

صندلی برای کودکان بالاتر از یک سال بزرگتر

این صندلی ها دارای نشیمنگاه بزرگتری نسبت به صندلی خردسالان می باشند. صندلی کودکان را در این سن می توانید رو به جلو نیز نصب کنید.

صندلی بوستر

این نوع صندلی ها برای کودکانی مناسب است که به اندازه ای بزرگ نشده اند که بتوانند از کمربند ایمنی خودرو استفاده کنند. و صندلی ماشین کودک نیز به اندازه شان نمی شود. بوستر یا صندلی تقویتی باعث می شود در هنگام نشستن, ارتفاع کودک کمی بالا بیاید و در واقع قد کودک بلند تر می شود و کمربند ایمنی قابل استفاده برای کودک می شود.

صندلی قابل تنظیم یا قابل رگلاژ

این صندلی ماشینها را می توانید برای کودک از سن نوزاد تا خردسالی قابل استفاده می باشد. این صندلی ها برای نوزاد دارای پدها و بالشتکهای محافظ است . و با رشد کودک با جدا سازی پدها و حتی کمربند ایمنی قابل استفاده برای کودکان بزرگتر می شود.

خرید اینترنتی صندلی ماشین کودک

با توجه به تنوع صندلی ماشین در بازار، خرید اینترنتی بسیار کاربردی می تواند باشد. شما با مشاهده مشخصات کامل صندلی ماشینها در فروشگاه آنلاین سیسمونی بدو نی نی و مقایسه قیمتهای آن می توانید با اطمینان صندلی مورد نظر برای کودک را تهیه کنید.

14 دیدگاه در “راهنمای جامع خرید صندلی ماشین کودک

  1. پریسا نادری گفت:

    مرسی از راهنماییتون

  2. shimamoradi گفت:

    خیلی ممنون از مطالب مفیدتون

  3. mahmoudia گفت:

    باید اهمیت داد به سلامتی نوزاد در ماشین

  4. elham mousavi گفت:

    این صندلی ها بسیار کاربردیه فقط یکم هزینه صندلی های با کیفیتش بالاست . ولی خوب ایمنی بچه در میونه دیگه

  5. alimohammadi گفت:

    بعضی مدل ها برای هر ماشینی نیستند . ولی برای پراید هم گذاشتیم ما

  6. سمیرا گفت:

    خیلی خوبه حتما جنس مطمئن بخرید

  7. یاسمین گفت:

    مدل خارجی کیفیت بهتری دارند ولی یکم قیمتاشون بالاست

  8. sanaz torabi گفت:

    ممنون از مطالب مفیدتون

  9. mahsa گفت:

    awliiiiii

  10. mehrnaz گفت:

    بعضی مدل ها رو بعضی ماشین ها نصب نمیشه . باید به این موضوع دقت کرد

  11. کریمی گفت:

    برای ما که خیلی خوب بوده همش در حال سفریم

  12. الناز گفت:

    بسیار عالیییی

  13. سارا گفت:

    با این وضع رانندگی یه سری افراد حداقل کار برای تامین امنیت بچه ها استفاده از صندلی ماشینه

  14. سعید گفت:

    خیلی ممنون از شما

نظرات