روغن کرچک چیست؟ + عوارض و خواص روغن کرچک

0

روغن کرچک چیست؟ + عوارض و خواص روغن کرچک

روغن کرچک : معمولا در طبیعت هر چیزی که خداوند آفریده است یک سری خواص منحصر بفرد و کوچک و بزرگ دارند. یکی از مهمترین گیاهانی که در تحقیقات به خواص بی نظیر آن پی برده شده است گیاه کرچک است که دارای خواص بی نظیری برای سلامتی و زیبایی بدن انسان دارد و میتوان گفت یکی از کم هزینه ترین راههای درمان بسیاری از مشکلات سلامتی می باشد.

در این مطلب ما بطور کلی توضیحاتی در مورد گیاه و روغن کرچک داده ایم و سعی کرده ایم شما را با تمام خواص روغن کرچک آشنا کنیم. پیشنهاد میکنیم ادامه مطلب را از دست ندهید چون مطمئنا خواص بی نظیر و زیاد این روغن حتما روزی به درد شما نیز خواهد خورد.

روغن کرچک نوعی روغن نباتی است که از دانه‌های گیاه کرچک به دست می‌آید. این روغن موارد استفادهٔ زیادی داشته و دارای ترکیب بی‌نظیری است. ۹۰ درصد روغن کرچک، از اسیدهای چرب ریسینولیک که اشباع‌نشده هستند تشکیل یافته‌ است. این گیاه در مناطقی از هندوستان و آفریقا یافت می شود و روغن تولید شده آن حاوی خواص ضدالتهابی و ضد باکتری است و از آن معمولا در ساخت صابون ها ، مواد آرایشی ، روغن های ماساژ و برخی داروها استفاده می شود.
کرچک یکی از گیاهان دارویی است که سابقه ی استفاده از آن توسط انسان به ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد حضرت مسیح (ع) بر میگردد.

  روغن کرچک

خواص روغن کرچک

سلامت پوست

روغن کرچک وزن مولکولی کمی دارد، که به این معناست که به آسانی جذب پوست و مو می‌شود می‌شود. به این صورت آنها را تغذیه کرده و مرطوب نگاه می‌دارد. هنگامی که با این روغن روی انتهای خشک شده مو‌ها استفاده شود، آنها را مرطوب کرده و از دو شاخه شدن آنها جلوگیری می‌کند. این روغن همچنین سال‌ها به عنوان کرم صورت برای کاهش خطر ابتلا به حلقه‌های تیره زیر چشم و کمک به پیشگیری و درمان چین و چروک استفاده می‌شود. روغن کرچک به طور معمول به منظور مرطوب‌کنندگی و درخشش به بام‌های طبیعی لب افزوده می‌شود و همین‌طور به منظور تقویت رشد مژه‌ها روغن کرچک را به ریمل‌های طبیعی اضافه می‌کنند.

خواص آنتی باکتریال

اسید رسینولئیک حاوی خواص ضد میکروبی است، زمانی که روی زخم‌های باز استعمال شود، می‌تواند به عنوان یک ماده ضدعفونی‌کننده عمل کند. این روغن برای درمان عفونت‌های قارچی پوست ، از قبیل عفونت‌های قارچی، و همچنین برای درمان و ضدعفونی نمودن خراش‌ها و بریدگی‌های جزئی مؤثر است. یکی از مزایای دیگر استفاده از روغن کرچک به عنوان درمان کمک‌های اولیه، اثر ضد خارش و خواص ضد درد آن است، که به کاهش علائم عفونت‌های جزئی پوست و التیام سریع‌تر آنها کمک می‌کند.

کاهش رکود

از آنجا که وزن مولکولی روغن کرچک پایین است، زمانی که به پوست زده شود، نه تنها از پوست می‌گذرد، بلکه توانایی این را نیز دارد که به اندام‌های عمیق‌تری از بدن نیز نفوذ کند. با توجه به آیورودا، هنر شفای باستانی هند، روغن کرچک توانایی گرم کردن بدن را داراست، که این امر می‌تواند موجب کاهش رکود بیش از حد مایعات بدن و مایعات لنفاوی شود. این رکود می‌تواند در بافت‌های بدن انسداد ایجاد کند، که منجر به احتباس آب و افزایش وزن می‌شود. در طب آیورودا، رایج است که مخلوطی از روغن کرچک و پودر زردچوبه را به توده‌ها و برآمدگی‌های لنفاوی زیر پوست می‌زنند تا آنها را حل کنند. این روغن برای استفاده در ماساژ کامل بدن برای افرادی که بدنشان مایعات را در خود بیش از اندازه نگه می‌دارد بسیار مفید است. افرادی که بدنشان به تحریک گرمایی و تقویت نیاز دارد نیز از ماساژ با این روغن سود می‌برند. مزایای گرم‌کنندگی و مرطوب‌کنندگی این روغن برای افراد دارای پوست خشک مناسب است.

همچنین بخوانید : خواص روغن خراطین

تسکین درد و سلامت مفاصل

اسید رسینولئیک، علاوه بر خاصیت آنتی باکتریال (ضد میکروبی)، دارای خواص ضد درد قوی نیز هست. بنابراین روغن کرچک نه تنها به تسکین درد ناشی از بریدگی و خراش کمک می‌کند، بلکه برای تسکین مفاصل دردناک، مشکلات آرتروز یا سایر بیماری‌های اسکلتی عضلانی یک راه‌حل و درمان ایده‌آل است. هنگامی که این روغن به طور مرتب به مفاصل دردناک زده شود، برای کمک به روان کردن مفاصل، کاهش درد و افزایش گردش خون بسیار مفید است. برای افزایش گردش خون بهتر و بیشتر، فلفل و پودر زردچوبه را نیز می‌توان به روغن کرچک اضافه کرده و یک پماد گرم‌کننده و تحریک‌کننده آماده کرد. این پماد را می‌توان روی نواحی سفت شده و دردناک قرار داده و ماساژ داد (اجازه دهید این پماد از شب تا صبح روی ناحیه دردناک باقی بماند).

کاهش یبوست و تقویت سم‌زدایی

در طب طبیعی درمانی، روغن کرچک یک ماده محبوب برای درمان یبوست و جزءِ لازم و ضروری برای حضور در هر برنامه سم‌زدایی به شمار می‌آید. به بیماران دستور داده می‌شود که این روغن را به کل پوست منطقه شکمی خود (از قفسه سینه تا زیر ناف) مالیده و ماساژ دهند، اطمینان حاصل کنند که این روغن حتماً تا ناحیه بالای کبد را نیز پوشش داده است. برای بدست آوردن نتیجه بهتر، سپس از بیماران خواسته می‌شود که ناحیه روغن زده شده را با یک حوله و یک کیسه آب گرم بپوشانند. گرمایی که از کیسه آب گرم حاصل می‌شود به روغن کمک می‌کند تا به ارگان‌های شکمی نفوذ کرده، و ضایعات را از بین برده و همچنین رکود کل سیستم گوارشی، از جمله کبد را کاهش دهد. توانایی این روغن در تحریک کبد به فرآیندهای سم‌زدایی طبیعی (که توسط کبد صورت می‌پذیرد) کمک می‌کند.

مراقبت از خود

به جای خوردن یک قرص برای درمان درد یا یبوست، انجام ماساژ با روغن کرچک کمک می‌کند تا به طور روزمره مشکلات خود را حل کرده و به سلامت خود کمک کنید. مراقبت از خود بسیار مهم است، البته نه فقط برای ارتقاءِ سلامت، بلکه برای توسعه روابط با بدن، به دست آوردن و تقویت توانایی‌های طبیعی بدن در بهبود مشکلات خود (خود شفابخشی بدن)

روغن کرچک

موارد مصرف گیاه

تغذیه و رطوبت پوست و مو؛
کاهش خطر ابتلا به حلقه‌های تیره زیر چشم؛
کمک به پیشگیری و درمان چین و چروک؛
تقویت رشد مژه‌ها؛
خواص آنتی باکتریال؛
ضدعفونی‌کننده روی زخم‌های باز؛
درمان عفونت‌های قارچی پوست؛
اثر ضد خارش؛
تسکین مفاصل دردناک، مشکلات آرتروز یا سایر بیماری‌های اسکلتی عضلانی؛
افزایش گردش خون؛
کاهش یبوست؛
تقویت سم‌زدایی کبد؛
درمان سرفه.

موارد استفاده از روغن کرچک در زیبایی

لب‌های زیبا : دوست دارید لب‌هایی لطیف و برجسته داشته باشید؟ چاره کار در استفاده از روغن کرچک است. هر شب پیش از خوابیدن کمی روغن کرچک به لب‌هایتان بزنید تا به پوست این قسمت آبرسانی کند و به آن ظاهری زیبا ببخشد. همچنین می‌توانید صبح اول وقت آن را به لب‌هایتان بزنید. روغن کرچک گزینه به مراتب بهتری از محصولات گرانقیمت برای لب‌هاست.

ابروهای پرپشت : بیشتر خانم‌ها از کم‌پشتی ابروهایشان می‌نالند و احساس می‌کنند تیرگی لازم را ندارد. پیشنهاد می‌کنیم هر شب پیش از خواب کمی روغن کرچک به ابروهایتان بزنید تا در مدت زمانی کوتاه شاهد نتیجه فوق‌العاده‌اش باشید.

لایه‌برداری : هیچ می‌دانستید روغن کرچک از بهترین لایه‌بردارهای پوست است؟ به کمک روغن کرچک می‌توانید بهترین پوست را به چهره خود هدیه کنید. کافی است کمی روغن کرچک به یک تکه پنبه بزنید و آن را به همه جای صورت‌تان بمالید تا قشر پوست مرده رفع و پوست‌تان عاری از هر نوع چین و چروک شود.

روغن کرچک همچنین خلل و فرج پوست را پر می‌کند و موجب یکدست شدن پوست می‌شود. پس از آن که ماساژ دادن تکمیل شد، صورت‌تان را با آب سرد یا ولرم بشویید.

آبرسان : از روغن کرچک می‌توانید به عنوان آبرسان هم استفاده کنید. این مراحل را انجام دهید:

۱ ـ یک قاشق غذاخوری روغن کرچک را با کمی روغن زیتون اصل در دستان‌تان مخلوط کنید.

۲ ـ مخلوط را به صورت‌تان بزنید و حدود دو دقیقه ماساژ دهید تا ماده بخوبی جذب صورت‌تان شود.

۳ ـ حوله‌ای را در آب ولرم فرو ببرید.

۴ ـ آن را یک دقیقه به صورت‌تان بمالید. به مدت یک دقیقه این کار را رها کنید و سپس دوباره انجامش دهید.

۵ ـ این بار حوله را سفت‌تر روی صورت‌تان بکشید.

۶ ـ کمی آب سرد به صورت‌تان بپاشید و پس از آن لوسیون مناسب بزنید.

۷ ـ کارتان تمام شد. هفته‌ای سه بار این عمل را انجام دهید و معجزه‌اش را ببینید.

همچنین بخوانید: خواص روغن شترمرغ

رشد موها : روغن کرچک کمکی فوق‌العاده برای رشد موهاست. آن را با روغن نارگیل مخلوط کنید و شب پیش از خوابیدن پوست سرتان را با این ترکیب بخوبی ماساژ دهید. شب تا صبح این ماده را روی سر بگذارید تا کاملا جذب شود. صبح به حمام بروید و موهایتان را با شامپو بشویید.

مژگان بلند : برای زیبایی مژگان‌تان هم روغن کرچک بمالید. با استفاده از این روغن دیگر احتیاجی به مژه مصنوعی نخواهید داشت، اما روغن کرچک چسبنده است، پس مراقب باشید داخل چشم‌تان نرود.

ضدچروک زیر چشم : اگر نگران چروک زیر چشمان‌تان هستید، از روغن کرچک غافل نشوید، زیرا یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای درمان آن است. شب‌ها پیش از خواب کمی روغن کرچک زیر چشمان‌تان بزنید، اما مراقب باشید داخل چشم‌تان نرود.

روغن کرچک

موارد استفاده صنعتی روغن کرچک

جالب است بدانید که این روغن گیاهی علاوه بر کاربردهای درمانی در ساخت لغزاننده های درجه یک، جوهر ماشین تایپ، چاپگر ها و رنگ کردن پارچه ها، شمع ها، موم ها، جلادهنده ها و کاربن ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

عوارض روغن کرچک

اگرچه روغن کرچک برای سلامتی و زیبایی فواید شگفت‌انگیزی به همراه دارد؛ ولی در این میان، نکته‌ی مهمی را باید در نظر بگیرید؛ زیاده‌روی در استفاده از روغن کرچک می‌تواند عوارض جانبی ناخواسته‌ای برای‌تان داشته باشد. برای پیشگیری از گرفتار شدن به عوارض جانبی روغن کرچک رعایت تعادل در استفاده از آن، نکته‌ی کلیدی و مهمی است. زنان باردار، مادرانی که به نوزادان‌شان شیر می‌دهند، و آن‌هایی که به انسداد روده، آپاندیس، بیماری التهاب روده، و درد شکمی مبتلا هستند، نباید بدون مشورت با پزشک از روغن کرچک استفاده کنند.

هرگز فراموش نکنید پیش از مصرف خوراکی روغن کرچک با پزشک مشورت کنید و نکات و دستورالعمل‌های مندرج روی جعبه‌ی محصول یا بروشور داخل آن را به دقت مطالعه‌ نمایید. هرگز بیش‌تر از نصف تا یک قاشق چای خوری روغن کرچک را در یک روز مصرف نکنید. مصرف بیش از اندازه‌ی روغن کرچک می‌تواند به حالت تهوع، اسهال، استفراغ، گرفتگی ماهیچه‌ی معده، و شکم درد منجر شود.

نظرات