برای تحصیل در اروپا به چه مدارکی احتیاج هست؟

0

مدارک لازم برای تحصیل در اروپا شامل چه مواردی می‌شود؟ برای تحصیل در اروپا باید در هر یک از مراحل مختلف از اخذ پذیرش گرفته تا گرفتن ویزای تحصیلی اروپا، مدارکی را آماده کنید.

یکی از مهم‌ترین مواردی که در زمینه مهاجرت تحصیلی به اروپا باید به آن توجه کرد، آماده سازی مدارک مورد نیاز است. تجربه نشان داده که کم توجهی به این موضوع می‌تواند تبعات مختلفی داشته باشد و حتی گاهی باعث شده که روند مهاجرت تحصیلی یک متقاضی یک سال به تاخیر بیفتد. بر همین اساس قصد داریم تا در این مطلب در رابطه با مدارک لازم برای تحصیل در اروپا صحبت کنیم.

 تحصیل در اروپا

انتخاب کشور و دانشگاه مورد نظر

قبل از اینکه بخواهیم مدارک مورد نیاز برای تحصیل در اروپا را بررسی کنیم، بهتر است ابتدا به این نکته اشاره داشته باشیم که این مدارک در کشورها و دانشگاه‌های مختلف تا حدی با هم فرق خواهد داشت. پس باید قبل از هر چیزی ابتدا کشور مقصد و دانشگاهی که قصد تحصیل در آن را دارید مشخص کنید. سپس می‌توانید مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش تحصیلی را در سایت دانشگاه و مدارک لازم برای ویزای تحصیلی را در سایت سفارت کشور مربوطه چک کنید.

مدارک لازم برای تحصیل در اروپا

هر کشور و دانشگاهی را که انتخاب کنید، باید یک سری از مدارک مشخص را ارائه کنید. این مدارک را می‌توانیم در دو دسته کلی شامل مدارک لازم برای گرفتن پذیرش تحصیلی و مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی اروپا دسته بندی کنیم.

مدارک پذیرش تحصیلی توسط دانشگاه مقصد تعیین می‌شود و باید این مدارک را همراه با درخواست پذیرش قبل از ددلاین‌های مشخص شده به صورت آنلاین ارسال کنید. بررسی این مدارک توسط دانشگاه انجام خواهد شد. مدارک مربوط به ویزای تحصیلی در سایت سفارت هر یک از کشورها قابل مشاهده است. این مدارک توسط افسر پرونده شما در سفارت بررسی خواهد شد.

در ادامه، مهم ترین مدارک مورد نیاز برای تحصیل در اروپا را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی اروپا

همانطور که گفته شد، مدارم لازم برای پذیرش تحصیلی بر اساس دانشگاهی که انتخاب می‌کنید و البته مقطع تحصیلی شما متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی این مدارک را باید ارائه کنید:

فرم تکمیل شده درخواست پذیرش تحصیلی
پاسپورت
ترجمه رسمی شناسنامه
ترجمه رسمی مدارک تحصیلی مقاطع قبلی
ریزنمرات
انگیزه نامه تحصیلی
مدرک زبان
معرفی نامه در صورت وجود
سوابق پژوهشی مانند مقالات و… در صورت وجود
افتخارات علمی مانند المپیادها در صورت وجود
رزومه شغلی در صورت وجود

حتما دقت کنید که مدارک را به طور کامل و دقیق آماده کنید. وجود هرگونه نقص و اطلاعات نادرست در مدارک ممکن است باعث رد شدن درخواست پذیرش شما شود و یا اینکه فرآیند بررسی درخواست شما را با تاخیر مواجه کند.

نحوه ارسال مدارک مربوط به پذیرش تحصیلی به دانشگاه شما بستگی خواهد داشت. برخی دانشگاه‌ها صرفا به فایل‌های آپلود شده مدارک در سایت دانشگاه اکتفا می‌کنند اما برخی دیگر از دانشگاه‌ها از متقاضیان می‌خواهند که مدارک را به صورت فیزیکی هم ارسال کنند. همچنین ممکن است لازم باشد که مدارک خود را به سفارت کشور مربوطه در ایران ارائه کنید تا بررسی و تایید شوند.

نکته مهم در زمینه ارائه مدارک پذیرش تحصیلی، توجه به تاریخ‌های مشخص شده از سوی دانشگاه یا همان ددلاین‌ها است. بسیاری از دانشگاه‌های معتبر اروپایی درخواست‌هایی را که بعد از تاریخ ددلاین ارسال شده باشد را بررسی نمی‌کنند. حتی اگر مدارک شما بررسی هم شود، شانس شما نسبت به سایر متقاضیان کمتر خواهد بود. بنابراین زمان بندی آماده سازی و ارسال مدارک را طوری انجام دهید که حداقل چند هفته قبل از ددلاین، مدارکتان را فرستاده باشید.

تحصیل در اروپا

مدارک لازم برای ویزای تحصیلی اروپا

مدارک لازم برای ویزای تحصیلی اروپا نیز تا حدی به کشور مورد نظرتان بستگی خواهد داشت. اما به طور کلی مدارک زیر را نیاز خواهید داشت:

فرم تکمیل شده درخواست ویزای تحصیلی
پاسپورت معتبر
عکس
مدارک نشان دهنده تمکن مالی
مدارک اثبات کننده مهارت زبان
داشتن برنامه تحصیلی یا Study plan
نامه تاییدیه پذیرش دانشگاه
ارائه مدارک تحصیلی ترجمه شده
ارائه مدارکی مبنی بر اینکه قصد بازگشت به کشور پس از پایان دوران تحصیل را دارید

برخی از این مدارک ممکن است بنا بر شرایط دانشجو اجباری نباشد. مثلا در صورتی که بورسیه تحصیلی فول فاند یک دانشگاه را گرفته باشید، معمولا نیازی به ارائه مدارک تمکن مالی نیست زیرا این بورسیه تمامی هزینه‌های شما را در طی دوران تحصیل پوشش می‌دهد. بنابراین نیازی نیست که ثابت کنید از بودجه کافی برای پرداخت هزینه‌های تحصیل برخوردار هستید.

در رابطه با مدارک مربوط به ویزای تحصیلی هم بسیار مهم است که از ماه‌ها قبل به فکر آماده سازی و ارائه مدارک باشید. بارها پیش آمده که وجود یک اشتباه کوچک در مدارک و فرم درخواست ویزا باعث رد شدن درخواست ویزا شده است. حتی اگر نقص مدارک باعث رد درخواست شما هم نشود، فرآیند رسیدگی به پرونده را با تاخیر مواجه خواهد کرد.

تحصیل در اروپا

آماده کردن کدام مدارک تحصیل در اروپا زمان بیشتری می‌برد؟

به طور کلی، آماده سازی مدارک هویتی و سوابق تحصیلی به زمان چندان زیادی نیاز ندارد و تنها باید به فکر ترجمه آنها باشید. اما به عنوان مثال برای گرفتن مدارک زبان با توجه به میزان مهارت فعلی در زبان‌های خارجی و همچنین حداقل نمره تعیین شده توسط دانشگاه مورد نظرتان، به طور معمول بین ۶ ماه تا یک سال زمان نیاز خواهید داشت. مدارک تمکن مالی نیز از دیگر مدارکی است که باید از قبل به فکر آماده سازی آن باشید زیرا گردش حساب بانکی چند ماهه را لازم دارید.

بارها اتفاق افتاده که متقاضیان مهاجرت تحصیلی، موضوع آماده سازی مدارک را به اندازه کافی جی نگرفته‌اند و همین موضوع باعث رد شدن درخواست و یا ایجاد تاخیر طولانی در بررسی مدارک آنها شده است. توصیه می‌کنیم بعد از انتخاب کشور و دانشگاه مورد نظرتان حتما با مراجعه به سایت دانشگاه و سفارت کشور مربوطه، مدارک مورد نیاز برای تحصیل در اروپا را چک کنید و از همان روز اول برنامه ریزی لازم را برای آماده سازی تمام این مدارک داشته باشید.

برای اینکه یک پرونده با مدارک کامل و بدون نقص را داشته باشید، می‌توانید از مشاوره کارشناسان مجموعه لتسگویونی کمک بگیرید.

منبع: letsgouni.com

 

 

نظرات