ماجرای هنجارشکنی و حرکت غیراخلاقی گردشگران در کاروانسرای دودهک دلیجان + فیلم

0

حرکت غیراخلاقی و آب بازی مختلط زن و مرد بدون شئونات اسلامی گردشگران در کاروانسرای دودهک دلیجان در ۱۱ تیرماه ۱۴۰۰ در روز جشن تیرگان خبرساز شد ماجرای هنجارشکنی و حرکت غیر اخلاقی در کاروانسرای دودهک دلیجان، هنجارشکنی دلیجان و فیلم آب بازی و هنجارشکنی در دودهک دلیجان و ورود دادستان عمومی به این موضوع را ببینید

ماجرای هنجارشکنی و حرکت غیراخلاقی گردشگران در کاروانسرای دودهک دلیجان + فیلم

ماجرای هنجارشکنی کاروانسرای دودهک دلیجان

۱۱ تیرماه در روز جشن آب و جشن تیرگان، عده‌ای از گردشگران و بازدیدکنندگان کاروان‌سرای دودهک دلیجان در حرکتی خارج از شئونات اسلامی با پوشش نامناسب و در فضای مختلط به بهانه آب بازی اتفاقات خارج از عرفی را در این مجموعه تاریخی و تفریحی رقم زدند که انتشار تصاویر این اقدام واکنش مردمی بسیاری را در دلیجان و استان مرکزی در پی داشت.

گردشگران بدون در نظر داشتن هنجارهای اجتماعی و فرهنگی گویا این اماکن صرفاً فضایی برای ولنگاری و خوش‌گذرانی‌های نامتعارف است.

ورود دستگاه قضائی به ماجرای هنجارشکنی دلیجان آب بازی مختلط

نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی گفت: این حرکت غیر اخلاقی و شنیع پذیرفتنی نیست و از دستگاه قضا خواستارم با مسببین این عمل برخورد قاطعانه انجام دهد و آنچه در واقعه شوم اخیر رخ داد حرمت‌شکنی بی‌سابقه بود که انتشار آن در فضای مجازی قلب‌ها را جریحه‌دار کرد.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی عنوان کرد: دادگستری در قبال ناهنجاری‌ها و هنجارشکنی با قاطعیت انجام وظیفه خواهد کرد و اجازه نخواهیم داد ارزش‌های الهی و انسانی مورد خدشه و تعرض قرار بگیرد و حیثیت اجتماعی عامه شهروندان بزرگوار و متدین و ارزش‌گرای دلیجان زیر سوال برود.

فیلم هنجارشکنی و حرکت غیراخلاقی گردشگران در کاروانسرای دودهک دلیجان

بازداشت مدیریت کاروانسرای دودهک دلیجان

در پی این اتفاق ، کاروان‌سرای دودهک این کاروان‌سرا با دستور قضائی پلمب کرد و مدیر کاروان‌سرا نیز به دلیل سهل‌انگاری در مدیریت این کاروان سرا بازداشت شد.

برکناری رئیس اداره میراث فرهنگی دلیجان

همچنین رئیس اداره میراث فرهنگی دلیجان به دلیل قصور در نظارت و بازرسی از تأسیسات گردشگری از کار برکنار و عزل شد.

حسینی عنوان کرد: پس از این اتفاق مکاتبات لازم با تمام دفاتر گردشگری به منظور رعایت شئونات اسلامی و جلوگیری از هرگونه ناهنجاری اخلاقی صورت گرفت.

عباس آیینه دار بیان کرد: پس از اطلاع از وقوع این هنجارشکنی توسط گروه کوهنوردی که به شکل تور یک روزه در کاروانسرای دودهک حضور پیدا کردند، رسیدگی فوری دستور کار قرار گرفت.

آیینه دار گفت: کاروانسرای دودهک مهر و موم شد تا پس از انجام بررسی‌های لازم درباره صلاحیت و ادامه کار مسئول کاروانسرا تصمیم گیری شود.
دادستان دلیجان افزود: مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان نیز به دلیل عدم نظارت کافی از سمت خود عزل شد.
آیینه دار گفت: مجوز تور گردشگری نیز به دلیل قصوری که داشته با شکایت سازمان میراث فرهنگی در تهران لغو شد.
وی با اشاره به بازنشر فیلم هنجارشکنی کاروانسرای دودهک در شبکه‌های معاند، بیان کرد: بروز این واقعه ناشایست در شهرستان شهید پرور دلیجان با اعتراض خانواده معظم شهدا و مردم متدین دلیجان مواجه شد.

کاروانسرای دودهک دلیجان کجاست

بسته شدن کاروان سرای دودهک دلیجان

رفتار خارج از شئون عده‌ای گردشگر داخلی در کاروانسرای تاریخی دودهک دلیجان سبب اقدام قضایی و بازداشت مسئول کاروانسرا و مهر و موم این اثر تاریخی شد.

کاروانسرای دودهک دلیجان کجاست

کاروانسرای دودهک در شمال شرقی محلات، در مجاورت ساحل شرقی رودخانه قم‌رود و در مسیر جاده دلیجان به دهستان خورهه (نزدیک جاده آسفالته قم به دلیجان) قرار دارد. قدمت این بنا را دوره صفویه می‌دانند ولی معماری آن، از شیوه معماری سلجوقیان پیروی می‌کند که همین امیر، تخمین قدمت بنا را مشکل می‌کند.

در هر یک از دیوارهای شمالی و شرقی و غربی آن سه برج دیده‌بانی تعبیه شده که نشان می‌دهد کاروانسرا کاربردی به مانند یک قلعه نظامی داشته‌است. پس از عبور از دروازه ورودی کاروانسرا، ایوانی به طول ۱۱٫۳ متر و پهنای ۳٫۹ متر وجود دارد که انتهای آن با پله‌هایی به حیاط متصل می‌شود. ایوان‌های جنوبی و غربی آن که بعد از ایجاد بنا ساخته شده‌اند، دارای فرورفتگی‌هایی در دیوار هستند.

ایوان شرقی بر روی یک آب‌انبار زیرزمینی ساخته شده‌است. در سمت راست ایوان دو اتاق ساخته شده که اولی مربعی با ضع ۴٫۸ متر و سقف گنبدی است که درگذشته به‌وسیله یک در بزرگ به اتاق کناری ارتباط داشته‌است. این اتاق نمازخانه کاروانسرا بوده‌است.

چهارگوشه کاروانسرا مشابه یکدیگر نیستند. گوشه‌های شمال شرقی و جنوب غربی برای نگهداری بار و دوگوشه دیگر به عنوان اصطبل مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند. پی‌های این بنا از سنگ رودخانه و ساروج و بقیه بنا از آجر ساخته شده‌است.

نظرات