بیوگرافی و علت درگذشت پرتو خواننده قدیمی (معصومه پرتو اقبال) + همسر و فرزندان

0

«پرتو خواننده قدیمی» ۷ تیرماه ۱۴۰۰ در سکوت خبری در خانه سالمندان در ایران از دنیا رفت, علت مرگ پرتو خواننده زن قبل از انقلاب سرطان معده و ایست قلبی اعلام شد, به همین مناسبت با بیوگرافی «پروین قراب» با نام شناسنامه ای معصومه پرتو اقبال خواننده قدیمی ایرانی و همسر و فرزندانش، عکس های جوانی و عکس های جدید (پرتو خواننده رادیو) ، زندگینامه پروین غراب معروف به پرتو خواننده ، زندگی شخصی و هنری و خانواده و جزئیات درگذشت ترانه ها و آهنگ های وی در مجله اینترنتی حرف تازه میخوانید.

بیوگرافی و علت درگذشت پرتو خواننده قدیمی (معصومه پرتو اقبال) + همسر و فرزندان

بیوگرافی پرتو خواننده قدیمی و همسرش

معصومه پرتو اقبال با نام هنری پرتو در سال ۱۳۲۱ در تهران متولد شد. او خواننده قدیمی قبل از انقلاب در دهه ۴۰ و ۵۰ اهل ایران بود که در تاریخ ۷ تیر ۱۴۰۰ بر اثر بیماری سرطان معده درگذشت و او دختر مرحوم محمد قراب نوازنده تنبک در رادیو بود.

سوابق خوانندگی و هنری

پروین قراب در خانواده ای هنرمند به دنیا آمد و از شش سالگی به ترانه خوانی علاقه داشته و در تمام دوران تحصیل در مدرسه قوام چنان با علاقه این هنر را دنبال کرده که تحصیل را از پایان سال سوم دبیرستان رها کرد و به دنبال موسیقی و آوازه خوانی رفت

او خوانندگی و موسیقی را از کلاس های ویژه ی آوازخوانی اداره ی هنرهای زیبا آغاز کرد و سپس به آوازخوانی پرداخت.

پدر پرتو نیز از هنرمندان پیشین و بهترین مشوق وی بود.

بیوگرافی پرتو خواننده قدیمی

او در سال ۱۳۴۵ ترانه ی عشق خود حاشا مکن! را خواند و همین ترانه باعث شهرتش شد و او را پُراوازه کرد . در آن زمان بیش از ۹۰ هزار صفحه گرامافون این آهنگ به فروش رفت

وقتی در سال ۱۳۴۳ اولین بار آواز پرتو از تلویزیون ملی ثابت پاسال پخش شد، حجم صدای او نظر موافق مقامات و بزرگان موسیقی رادیو را به خود جلب کرد، در نتیجه از او برای اجرا در رادیو دعوت به عمل آمد. ویژگی صدای پرتو تقریبا شبیه به صدای دلکش / عصمت باقرپور بود و همین شهرت باعث شد تا با آهنگسازان و آوازخوانان بسیاری همکاری داشت.

علت مرگ و درگذشت پروین قراب معروف به پرتو خواننده قدیمی

همکاری با بزرگان موسیقی

گفتنی است که در آن زمان رادیو دارای قسمتی به نام شورای موسیقی با حضور بزرگانی چون علی تجویدی ، حبیب الله بدیعی ، رهی معیری ، مهدی خالدی و تنی چند از دیگر موسیقیدانان برجسته کشور بود. به سختی خواننده ای از این شورا اجازه خواندن در رادیو را دریافت می کرد و پرتو با اجرای بی بدیل خود توانست مجوز فعالیت در رادیو را از این بزرگان بگیرد و این گونه فصل نوینی در زندگی هنری وی آغاز گردید.
از آن پس پرتو مدت ۲ دهه در رادیو و تلویزیون ملی به فعالیت پرداخت که از آثار هنری او میتوان به: بسلامت، بزم تهران، دوستت دارم، عاشقتم، توفان عشق و… اشاره کرد.
پرتو بعد از انقلاب به عشق وطن در ایران ماند اما هرگز نتوانست فعالیت هنری خود را ادامه داد.

او بعد از انقلاب هیچ فعالیتی نداشت و فقط با کوروس سرهنگ زاده در تماس بود.

بیوگرافی معصومه پرتو اقبال معروف پرتو خواننده قدیمی

ازدواج و همسر پرتو خواننده کیست

معصومه پرتو اقبال پرتو در تهران تنها زندگی می کرد و فرزندی هم نداشت و خواهرش ساکن آلمان هست

علت مرگ و درگذشت پرتو خواننده قدیمی

پروین قراب (معصومه پرتو اقبال با نام هنری پرتو از خوانندگان بسیار محبوب و خوش آواز سالهای دهه ۴۰ و ۵۰ خورشیدی موسیقی ملی ایران، در خانه‌ی سالمندان! تهران به علت سکته‌ی قلبی از دنیا رفت.

وی به علت وخامت حال سریعا به بیمارستان منتقل می شود و بعد به کما میرود
بعد از اینکه به بیمارستان منتقل میشه و ازشون آزمایش گرفته میشه
مشخص میشه ایشون سرطان معده پیشرفته دارن
که کل کبد و درگیر کرده
و دکتر جوابش می کنه که ایشون موندنی نیستن.
طبق خواسته تنها خواهرشون ایشون هم اکنون در یک سالمندان خصوصی تحت نظر بودند که در نهایت در ۷ تیر ۱۴۰۰ بر اثر ایست قلبی فوت میکند

آهنگ ها و ترانه ها:

با تو قهرم تا روز قیامت – بله برون – خداحافظ – عشق خود حاشا مکن! – غوغا – فال بین (همراه با امیر رسایی) دانش لب پر خنده / قناری – پروا نردبان ترقی – ۱۳۳۶ شیطان سبز

نظرات