از فشن شو یا نمایش مد چه میدانید

0

اجرای زنده لباس یا (FASHION RUNWAY) یکی از مهمترین روشهای تبلیغاتی است که در صنعت مد و فشن کاربرد وسیع و بسیار مهمی دارد. در این روش طراحان آخرین مدل لباس ها و  کوتورهای خود را بوسیله مدل های زنده (مانکن) و از طریق روشی موسوم به کت واک که همراه با اجرای مدلها روی سن یا استیج (stage) است را ارائه می کنند.

فشن شو

نمایش فشن یا فشن شو چیست؟

فشن شو یک نمایش فشن رویدادی است که در آن طراح مد (یا برند یا تولید کننده) آخرین مدل ها و طرح های در دست تولید یا تولید شده خود را معمولاً در طی یک هفته مد به نمایش می گذارد(البته ممکن است این رویداد در طی یک هفته مد نباشد). نمایش زنده لباس معمولا در آغاز هر فصل اتفاق می‌افتد (به طور معمول در بهار/تابستان و یا پاییز/زمستان). برگزاری یک نمایش زنده لباس رویدادی است که در آن به طور خاص مد و روال مد آتی تعیین و ایجاد می‌شود. دو هفته مد مهم و تاثیر گذار در دنیا، هفته مد پاریس و هفته مد نیویورک می‌باشد. هر کدام از این رویدادها هر شش ماه یکبار برگزار می‌گردند.

فشن شو

چه موقع؟ چگونه؟

به طور معمول در یک شو زنده مدل ها با لباس هایی که توسط یک طراح یا برند خاص طراحی یا ارائه شده‌اند به حالت کتواک راه می‌روند البته گهگاهی اتفاق می افتد که بسته به دیدگاه و نظر برگزار کننده نمایش زنده لباس، مدلها به صورت ایستا و ثابت در جایی می مانند و بینندگان لباسهای آنها را بررسی کرده و نگاه می‌کنند. نحوه ارائه، راه رفتن و اجرای مدلها و همچنین فضای برگزاری ایونت معمولاً با نظر طراح و بسته به نوع لباسها، هدف و دیگاه طراح و با توجه به کلکسیون ارائه شده تعیین می گردد. پس از اجرای یک نمایش زنده بخش دیگری از تامین اهداف این رویداد به شرکت کنندگان و بینندگان مربوط می شود که چه درکی از کالکشن ارائه شده پیدا نموده اند.

نوآوری

در برگزاری نمایش های زنده لباس به تازگی برخی طراحان هنرمند معاصر با استفاده از ذوق، قریحه و خلاقیت خود اقدام به برگزاری اجراهای زنده خود با استفاده از عناصر بصری متنوع از قبیل اجرای زنده موسیقی، تلفیق نور پردازی و صحنه آرایی های خاص و حتی استفاده از جدیدترین تکنولوژی ها نموده اند.

با توجه به فراگیری ویروس کرونا همه فشن شوها و هفته‌های مد  برای مدتی در سرتاسر جهان کنسل شدند. دنیای مد و فشن همانند دیگر صنایع جهان برای مدتی بی حرکت ماند. بعد از گذشت زمانی نسبتا طولانی طراحان لباس کار خود را از نو شروع کردند و به طراحی کالکشن‌های جدید خود مشغول شدند.بحران کرونا باعث شد تا ما در زندگی خود بیشتر با دنیای دیجیتال شود، آشنا شویم. اکثر برندهای پوشاک لوکس دنیای فشن کالکشن‌های خود را به صورت آنلاین بدون حضور مهمانان و تماشاگران برگزار کردند،عده‌ی دیگری از طراحان مثل ایو‌سن‌لورن با فیلم‌سازان مستقل همانند جیم جارموش همکاری کردند تا لباس‌های کالکشن جدید خود را به نمایش بگذارند. هرچند برخی از برندها فشن شوهای خود را در طبیعت یا فضای آزاد،با تعداد مهمان‌های محدود و فاصله‌گذاری اجتماعی برگذار کردند مثل رونمایی از کالکشن۲۰۲۱  ژاکموس  که در پارک  طبیعی در اطراف فرانسه با تعداد ۱۰۰نفر مهمان برگذار شد.

فشن شو

برندی مثل بالنسیاگا سعی کرده با استفاده صحیح از دنیای دیجیتال وبازی همچنین با به‌ کار گرفتن روش‌های جدید از تکنولوژی به برند محبوب جوانان تبدیل شود. بالنسیاگا با هر فشن شوی خود مخاطبان را به وجد می‌اورد.این برند کالکشن های خود را در قالب بازی و آخرین کالکشن خود را به روش deep fake show که همه چیز در آن غیرواقعی است و مدل‌ها وتماشاگران همه همسان سازی شده‌اند و واقعی نیستند،استفاده کرده است.

نظرات