بیوگرافی و علت درگذشت پرویز کاردان بازیگر قدیمی + تصاویر و آثار هنری

0

(پرویز کاردان) یکی از بازیگران قدیمی سینما و تئاتر و تلویزیون قبل از انقلاب متولد ۱۳۱۶ در شیراز بود که ۲۰ خرداد دارفانی را وداع گفت در ادامه با بیوگرافی «پرویز کاردان» بازیگر قدیمی سینما و تئاتر و تلویزیون قبل ار انقلاب ایران ، عکس های پرویز کاردان و همسرش ، زندگینامه «پرویز کاردان» بازیگر نقش مرادخانه در سریال خان بدوش و همسر اول و دومش و زندگی شخصی و حرفه ای و سوابق هنری و همسران و فرزندانش و عکس های جوانی تا لحظه مرگ و حواشی و فیلم های قبل از انقلاب این هنرمند را میخوانید.

بیوگرافی پرویز کاردان بازیگر قدیمی و همسر اول و دومش + درگذشت و فیلم شناسی

بیوگرافی پرویز کاردان

پرویز کاردان زاده ۱۳۱۶ در شیراز بازیگر و نویسنده و کارگردان قبل از انقلاب و  فارغ‌التحصیل از دانشکدهٔ هنرهای دراماتیک و کارگردانی تلویزیون از انگلستان بود که با بازی در نقش مراد برقی به شهرت رسید او در لس آنجلس زندگی میکرد و در روز ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ بر اثر ایست قلبی درگذشت

سالهای فعالیت

کاردان فعالیت هنری را از سال ۱۳۳۸ با بازی در نمایش‌های تلویزیونی آغاز و سال ۱۳۴۰ با بازی در تئاتر صحنه‌ای ادامه فعالیت داد. او سینما را سال ۱۳۵۰ با کارگردانی و بازی در فیلم عمو یادگار تجربه کرد.
بیوگرافی و علت درگذشت پرویز کاردان بازیگر قدیمی + تصاویر و آثار هنری

همسر اول و دوم پرویز کاردان

پرویز کاردان در سال ۱۳۴۱ با فرزنه تاییدی از بازیگران قبل از انقلاب ازدوا کرد و در سال ۱۳۴۶ از او جدا شد. حاصل این ازدواج یک پسر به نام کیبوان است.

همسر سابقش ، فرزانه تاییدی در ۵ فروردین ۱۳۹۹ درگذشت.

او برای بار دوم ازدواج کرد که حاصل ازدواج دومش یک دختر به نام شادی می باشد

بازی در سریال سرکار استوار

این بازیگر قدیمی با بازی در سریال سرکار استوار وارد قاب تلویزیون شد که از سریال‌های طنز قدیمی و طولانی تلویزیون ملی ایران بود که بسیاری از بخش‌های این سریال را خود نوشته و کارگردانی نموده بود و نقش سرکار استوار را عبدالعلی همایون بازی می‌کرد.

پرویز کاردان بازیگر نقش مراد برقی در سریال خانه بدوش درگذشت

کاردان بعد از سرکار استوار سریال خانه‌به‌دوش را برمبنای یکی از کاراکترهای سریال سرکار استوار، یعنی «مراد برقی» می‌سازد که در آن سال‌ها میان مردم بشدت گل می‌کند.

از دیگر فیلم ها و آثار هنری این شخصیت میتوان به سریال «اختاپوس» کار مشترک پرویز صیاد و پرویز کاردان و  فیلم عمو یادگار به عنوان بازیگر و کارگردان در سال ۱۳۵۰ و همچنین فیلم مراد برقی و هفت دخترون اشاره کرد

پرویز کاردان بازیگر نقش مراد برقی در سریال خانه بدوش درگذشت

مهاجرت از ایران

وی پس از انقلاب و مهاجرت به لس‌آنجلس فعالیت سینمایی او به‌ناچار متوقف می‌شود ولی کماکان در عرصهٔ تئاتر به فعالیت خود ادامه می‌دهد و دو سریال تلویزیونی را نیز برای شبکه‌های پارس و تلویزیون ملی ایران (NITV) می‌سازد.

درگذشت و علت فوت پرویز کاردان

وی در بیستم خرداد ۱۴۰۰ در اثر ایست قلبی در هشتاد و چهار سالگی در لس آنجلس درگذشت.

زندگینامه پرویز کاردان

آثار سینمایی (کارگردان و بازیگر)

عمو یادگار (۱۳۵۰)
شیر تو شیر (۱۳۵۱) (فقط بازیگر)
مراد برقی و هفت دخترون (۱۳۵۳)

سریال های تلویزیون

۱۳۴۵ صندوقچه اشرفی (کارگردان)
۱۳۴۶ امیر ارسلان (کارگردان)
۱۳۴۶ سرکار استوار (منصور پورمند)،(پرویز صیاد)
۱۳۵۰ اختاپوس (پرویز صیاد)
۱۳۵۲ خانه‌به‌دوش (کارگردان و بازیگر)
۱۳۵۳ آدم کاغذی (کارگردان و بازیگر)
۱۳۵۵ مرد اول (کارگردان)
۱۳۵۶ تابستان، تابستان (کارگردان)

نظرات