عارضه های مهمی که برای ستون فقرات به وجود می آید

0

ستون فقرات انسان از ۳۳ استخوان که به آنها مهره گفته میشود تشکیل شده است. در اصل ستون فقرات وظیفه پشتیبانی از بدن را بر عهده دارد و از نخاع در برابر صدمات خارجی محافظت خواهد کرد. در بین مهره ها صفحاتی به نام دیسک وجود دارد. در حالی که دیسک از بخش عقب خود دچار بیرون زدگی یا فتق شود، در این قسمت نخاع به آن فشار وارد کرده و موجب بروز درد در این قسمت می شود که در این حالت به آن دیسک کمر گفته میشود. عمومت فتق دیسک بین مهره های چهارم و پنجم کمر یعنی قسمت پایین پشت بدن اتفاق میفتد. می توان گفت کمردرد و دیسک کمر از شایع ترین بیماری ها در افراد با سن و جنسیت های متفاوت می باشد. شاید بتوان گفت یکی از مهم ترین و شایع ترین علل گسترش فناری و کم تحرکی افراد، نشستن به مدت زیاد یا ایستادن برای مدت طولانی است و همین امر منجر به ضعف عضلات کمر و اطراف آن شده است که نهایتا می تواند بر روی سلامت فرد تاثیر بگذارد. همانطور که اشاره کردیم دیسک کمر در هر سنی می تواند به وجود بیاید اما این بیماری بیشتر در افراد بالای ۴۵ سال اتفاق میفتد.

 ستون فقرات

عارضه های ستون فقرات

علائم دیسک کمر 

علائمی که این عارضه می تواند داشته باشد، شامل:

کمردرد
درد شدید در بازوها یا پاها
گرفتگی یا اسپاسم عضلات
عصب پا از کار میفتد
بی‌حسی و سوزن سوزن شدن
فتق در ناحیه تحتانی کمر و درد انتشاری آن در باسن، ساق و ران پا
فتق در ناحیه گردن می تواند منجر به درد انتشاری در شانه‌ها و بازوها شود
در مراحل پیشرفته این بیماری فرد کنترل ادرار و مدفوع خود را از دست خواهد داد.
فتق دیسک بسته به اعصاب آسیب‌دیده می‌تواند باعث ضعف عضلانی نیز بشود.
از دست دادن تعادل و مهارت‌ های حرکتی خوب و ضعف عضلات
علائم شما بعد از چندین هفته درمان محافظه کارانه مانند کمپرس آب گرم و سرد یا فیزیوتراپی بهبود نمی‌یابد یا ممکن است بدتر می‌شود.
درد در زندگی روزمره شما تداخل ایجاد کرده مثلا بر روی کیفیت خواب شما تاثیر میگذارد یا منجر به از دست دادن کار شما میشود.

علت ابتلا به دیسک کمر

 – بیماری مادرزادی یا انحطاط ستون فقرات
وضعیت بد بدن در زمان ایستادن و نشستن
بلند کردن اشیا سنگین در حالت نامناسب
انجام ورزش های غیراصولی
آسیب‌دیدگی حاد
افزایش سن
چاقی و اضافه وزن
شکم بزرگ
رانندگی در مسافت طولانی
خم و راست شدن زیاد

نحوه تشخیص دیسک کمر 

پزشک برای تشخیص دیسک کمر ابتدا از معاینه فیزیکی ، آزمایشات تصویربرداری و تست های الکتریکی استفاده می کند.

درمان دیسک کمر 

دیسک کمر دارای علت های بسیار دارد و گزینه‌های زیادی برای درمان برای آن‌ نیز وجود دارد. انواع روش های درمانی دیسک کمر شامل :

دارو درمانی : در این حالت داروهای مختلفی شامل داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و غیره می باشد. همچنین داروهای مسکن تجویزی ضد درد مانند Percocet و OxyContin برای مدت کوتاهی تجویز میشوند.  همچنین داروهای ضد تشنج به عنوان تسکین دهنده درد تجویز میشوند.  شل کننده های عضلانی نیز می توانند اسپاسم عضلانی را کاهش دهند و منجر به خواب آلودگی و آرام بخشی در فرد شود.

تزریق استروئید: داروهای استروئید مانند کورتیزون می تواند التهاب را کاهش دهد. تزریق مستقیم کورتیزون به ناحیه مجاور دیسک برامده میتواند به تسکین درد و کاهش التهاب کمک کند. استروئیدهای خوراکی نیز در بعضی موارد برای کنترل بیشتر التهاب تجویز می‌شوند.

فیزیوتراپی : فیزیوتراپی می تواند منجر به کاهش علائم شود.

 ماساژ درمانی: ماساژ درمانی منجر به کاهش اسپاسم و تنش در عضلات عمیق مرتبط با دیسک کمر میشود.

کمپرس آب گرم و سرد : گرما و سرما درمانی هر دو می تواند دارای فوایدی باشد. کمپرس آب گرم می تواند باعث افزایش گردش خون در محل آسیب دیده شود و همچنین درد و اسپاسم عضلانی را کاهش میدهد. سرما درمانی می تواند جریان خون را به دیسک آسیب دیده محدود کند و همچنین می تواند التهاب را کاهش دهد.

تحریک عصب الکتریکی از راه پوست (TENS): روش تنس با استفاده از پالس‌های الکتریکی برای تحریک بافت عضلانی استفاده می‌کند.

طب سوزنی: طب سوزنی در درمان درد ناشی از دیسک کمر بسیار مفید است.

ورزش : تمرینات بدنی و ورزش می تواند منجر به بهبود انعطاف‌پذیری و تقویت عضلات شودو به کاهش علائمی مانند کمردرد و ضعف کمک می کند.

جراحی: جراحی می تواند به تسکین دائمی دیسک کمر می کند. جراحی شامل برداشتن بخشی از دیسک می باشد.

ستون فقرات

عارضه های ستون فقرات

دیسک گردن 

در میان مهره های گردن نیز ۷ عدد هستند و ماده ژلاتینی که بین آن وجود دارد دیسک گردن نام دارد. دیسک می تواند حرکت مهره ها را آسان کند.

علائم دیسک گردن 

درد گردن
درد انتشاری به شانه ، بازو ، ساعد و یا انگشتان

درمان دیسک گردن

درمان دیسک گردن براساس نوع دیسک و علائمی که بیمار دارد متفاوت می باشد. می توان گفت که داروهای ضدالتهاب جز اولین روش های درمان دیسک گردن می باشد.

ماساژ بافت عمقی گردن: ماساژ عمقی گردن می تواند از موثرترین درمان ها برای دیسک کمر می باشد. این کار باعث بالانس شدن و تنظیم شدن عضلات و کاهش اسپاسم عضلانی می شود.

کمپرس آب گرم و سرد: کمپرس آب گرم و آب سرد می تواند به درمان دیسک گردن کمک کند.

هیدرو تراپی یا آب درمانی : در این روش از آب استفاده میشود و چون بیمار در داخل آب ورزش های مخصوصی می‌کند این امر باعث بهبود درد ، افزایش دامنه حرکات مفاصل و کاهش اسپاسم عضلانی می شود. برای آب درمانی می توان از آب گرم یا جکوزی نیز استفاده کرد.

تحریک الکتریکی از راه پوست TENS : جریان های الکتریکی در مسیرهای مخصوص با مدهایی که به پوست چسبیده میشود وارد بدن میشود. ورود این تحریکات الکتریکی می تواند جلوی انتقال درد را در نخاع بگیرد و منجر به کاهش اسپاسم عضلانی می شود. علاوه بر این باعث ترشح مواد به نام اندورفین در مغز انسان می شود که خود خاصیت ضد درد طبیعی دارد.

کشش یا ترکشن: ایجاد کشش می تواند استخوان های ستون مهره ها از هم دور و فشار داخل دیسک کم میشود.

کشیدن عضلات گردن: کشیدن عضلات گردن که ورزش های کششی نام دارد و منجر به کشیده شدن لیگامان ها و تاندون ها و عضلات می شود و در نتیجه گردن می‌تواند بدون درد حرکات بیشتری را انجام دهد.

جراحی دیسک گردن 

جراحی دیسک گردن اگر بیماری در مدت زمان ۱ الی ۲ ماهبعد از درمان های غیر جراحی مانند فیزیوتراپی درد گردن یا علائم عصبی بهبود نیافت جراحی گردن پیشنهاد میشود. در گردن علاوه بر دیسک گردن در اکثر اوقات زائده استخوانی به نام استوفیت نیز موجب فشار به عصب بین مهره ای می شود. در حین عمل جراحی دیسک گردن ، زائده های استخوانی همراه با دیسک را برداریم و یک کیج پر از استخوان را در داخل فضای دیسک قرار میدهیم . تا دو مهره به هم بچسبند و دیسک دیگر عود نکند.

نظرات