بیوگرافی دکتر کاظم سامی اولین وزیر بهداشت ایران بعد از پیروزی انقلاب

0

با بیوگرافی «کاظم سامی» (Kazem Sami) اولین وزیر بهداشت ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، زندگینامه کاظم سامی کرمانی و همسرش سونا امیدی ، فرزندان کاظم سامی کرمانی ، زندگی شخصی و سیاسی کاظم سامی و ماجرای ترور و قتل کاظم سامی با تصاویر و عکس های خانوادگی با ما در مجله حرف تازه همراه باشید.

بیوگرافی دکتر کاظم سامی و همسر و فرزندانش + خانواده و ماجرای ترور

بیوگرافی کاظم سامی کرمانی

کاظم سامی کرمانی (Kazem Sami) روانپزشک در ۶ شهریور ۱۳۱۳ در مشهد متولد شد و دارای مدرک دکترای تخصصی روانپزشکی بود که در ۴ آذر ۱۳۶۷ در ۵۴ سالگی به قتل رسید. او اولین وزیر بهداشت ایران پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ۱۳۵۷ و در زمان دولت موقت مهدی بازرگان بود

همسر کاظم سامی کیست

او در سال ۱۳۴۹ با سونا امیدی ازدواج کرد که حاصل این ازدواج دو دختر به نام های ساناز و سمیرا هستند.

بیوگرافی دکتر کاظم سامی اولین وزیر بهداشت ایران بعد از پیروزی انقلاب

فرزندان کاظم سامی

وی دارای دو دختر به نام های ساناز و سمیرا می باشد.

خانواده و پدر و مادر و خواهر و برادران کاظم سامی

ایشان در ۶ شهریور ۱۳۱۳ در شهر مشهد به دنیا آمد.پدر وی (غلامرضا) و مادرش (عصمت) نام داشتند که اهل کرمان بودند ولی جاذبه مذهبی مشهد آن‌ها را به سوی خود کشیده بود. مرحوم سامی در دوران دبیرستان با مبارزات ملی شدن صنعت نفت آشنا شده و در این راه عزم به مبارزه نمود.

ماجرای ترور و قتل کاظم سامی

ساعت ۱۱:۳۰ چهارشنبه ۲ آذر ماه ۱۳۶۷ شخصی که خود را غلام همتی معرفی می‌کرد، در واپسین ساعات کار طبابتش وارد مطب وی شده در فاصله کوتاهی، با شنیدن فریادهای سامی، همسرش سراسیمه از طبقه بالا (منزل) به طبقه پایین (مطب) مراجعه کرده و آن مرد را دشنه به‌دست و خون‌آلود در کنار فرق شکافته و پیکر غرق به خون دکتر مشاهده می‌کند. سامی دو روز بعد با وجود تلاش تمامی تیم جراحی و پزشکان در ساعت ۲۱:۳۰ روز جمعه ۴ آذر ماه ۱۳۶۷ درگذشت و سه هفته پس از قتلش اعلام شد محمود جلیلیان قاتل وی در حمامی در اهواز خودکشی کرده‌است.

فعالیت سیاسی

وی فعالیت‌های خود را در کانون نشر حقایق اسلامی مشهد شروع کرده بود تحت تأثیر فضای روز و نهضت ملی شدن نفت پس از کودتای ۲۸ مرداد در نهضت مقاومت ملی فعالیت کرده و با بازشدن مجدد فضای سیاسی در سال ۱۳۳۹ به همراه سایر اعضای حزب مردم ایران در جبهه ملی ایران بار دیگر به عرضه فعالیت‌های علنی برگشت.

او از شاگردان مرحوم محمد تقی شریعتی روحانی وارسته زمان بود و همراه با دکتر علی شریعتی در کلاسهای درس وی شرکت می کرد.

بیوگرافی دکتر کاظم سامی کرمانی

اولین وزیر بهداشت ایران پس از پیروزی انقلاب

او با پیروزی انقلاب اسلامی، به عنوان وزیر بهداری در کابینه مهندس بازرگان منصوب شد.

اولین وزیر بهداری بعد از انقلاب بود که ضمن قبول این پست، مسئولیت حدود ۳۰ واحد درمانی دیگر را به عهده گرفت ، اما پس از مدتی استعفای خود را به هیئت دولت و نخست‌وزیر آن زمان مهندس بازرگان ارایه می‌کند تا اینکه سرانجام چند روز قبل از ۱۴ آبان استعفایش مورد پذیرش دولت موقت قرار می‌گیرد.

دوره کوتاه مدیریت سامی که از ۲۸ بهمن ۵۷ شروع و تا چند روز مانده به استعفای دسته جمعی اعضاء دولت موقت در ۱۴ آبان ۵۸ طول کشید

نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری و نماینده مجلس

سامی در ۵ بهمن ۱۳۵۸ در اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران اعلام کاندیداتوری کرده و در انتخابات نخستین دوره ریاست جمهوری با کسب ۸۹۲۷۰ رأی از مجموع ۱۴٬۱۴۶٬۶۲۰ در رتبه ششم قرار گرفت.

پس از آن در ۲۴ اسفند سال ۱۳۵۸ وارد کارزار انتخابات اولین دوره مجلس شورای ملی شد و با کسب آرای مورد نیاز توانست به عنوان نماینده مردم تهران وارد مجلس شود.

نظرات