۸ انشا درباره شب قدر با مقدمه و نتیجه کودکانه و ادبی برای سنین مختلف

0

انشا درباره شب قدر و فضیلت لیالی قدر یکی از مهمترین موضوعات انشاست که معلم های عزیز برای زنگ انشای بچه ها و دانش آموزان در مقاطع دبستان و ابتدایی و پایه های مختلف تحصیلی انتخاب میکنند.

8 مقاله و انشا درباره شب قدر با مقدمه و نتیجه کودکانه و ادبی برای سنین مختلف

نمونه انشا درباره شب قدر

در این بخش انواع انشا در مورد شب قدر با موضوعات انشا ادبی درباره شب قدر ,انشا در مورد فضیلت شب قدر, تحقیق کوتاه درباره لیله القدر, انشا درباره شب قدر امسال کجا رفتید ,انشا در مورد قرآن سر گرفتن در شب قدر, تحقیق در مورد شب قدر برای دبستان, انشا در مورد درد دل با امام علی در شب قدر و چند انشای دیگر برای سنین مختلف با مقدمه و نتیجه اماده کردیم

انشا کوتاه درمورد شب قدر کودکانه

مقدمه:

به نام خدا انشای من درباره شب قدر است که در ادامه انشایم را برای شما همکلاسی ها و معلم عزیزم میخوانید

متن انشا:

بچه‌های عزیز؛ خداوند برای ما انسان‌ها، در طول سال یک شب ویژه و استثنایی گذاشته و فرموده که این شب از هزار ماه بهتره. امامان(ع) ، ما رو راهنمایی کردن و فرمودن که شب قدر توی ماه رمضانه و یکی از سه شب (نوزدهم، بیست و یکم، و بیست و سوم ماه رمضان) هست، که اگه کسی اون شب رو بیدار بمونه و دلش با خدا باشه، فرشته‌ها به اون سلام میکنند.

یک سوره در قرآن داریم که مربوط به این شبه و اسمش سوره قدر هست. در آخرین آیه این سوره، خداوند فرموده « این شب تا صبح آن، سلام میباشد». بزرگانی که توضیح قرآن رو نوشتند و به مفسرین قرآن معروف‌اند، گفته اند که منظور از سلام، اینه که در آن شب، فرشته‌ها از هر شخص با ایمانی که مشغول بندگی و عبادت خدا باشه، رد بشند، به اون سلام میکنند. این آیه به ما میگه که خدای مهربون توی این شب به همه کسانی که بیدارن و با خدا صحبت میکنن، یک مهربونی خاصی داره.

فرشته‌های زمینی؛ شب قدر، شب بسیار ارزشمندی است و فرصت بسیار خوبی برای دعا کردن است. پس در این شب دست‌هایمان را به آسمان بلند میکنیم و از ته دل با خدا حرف میزنیم.

نتیجه:

شب قدر در شب های ۱۹ و ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان هست که باید در این شب بسیار دعا کنیم و قرآن سر بگیریم

این بود انشای من

انشا درمورد شب قدر بصورت داستان

مقدمه:

سلام بچه های عزیز، بچه های خوبی که شب های قدر را همراه بزرگترها عبادت می کنند و دست های کوچک خودشان را به سوی پروردگار گرفته و با دلهای پاکشان دعا می کنند.

بدنه انشا:

یکی بود یکی نبود غیر از خدای مهربون هیچ کس نبود. خداوند وقتی انسان ها را آفرید برای هدایت آنها پیامبران زیادی را فرستاد. آخرین پیامبر ما حضرت محمد (ص) بودند. حضرت محمد (ص) بسیار مهربان بوده و با بچه ها بسیار خوب رفتار می کردند به همین خاطر به ایشان پیامبر مهربانی و رحمت هم می گویند.

یکی از شب هایی که پیامبر مهربانی حضرت محمد (ص) مشغول راز و نیاز با خداوند و نماز خواندن بود، فرشته مهربانی به سوی پیامبر آمد و منتظر شد تا او نمازش به پایان برسد. سپس به پیامبر (صلّی الله علیه و آله) سلام کرد و گفت:ای پیامبر خدا! خداوند مهربان از من خواسته تا همه حرف هایش را برای شما یکجا بگویم.

حضرت محمد (ص) که همیشه از شنیدن حرف های خدا خوشحال می شد بسیار خوشحال شد و با دقت به سخنان خداوند گوش کرد. در این شب آرام و زیبا که سخنان خدا توسط فرشته او بر پیامبر نازل شد. به این شب که در آن حرف های خدا ، که در قرآن آمده یک جا بر پیامبر خوانده شد، شب قدر می گویند.

در قرآن سوره ای هم به همین نام سوره قدر وجود دارد که در این سوره آمده است شب قدر از هزار شب بالاتر و برتر است. در شب قدر فرشته های مهربان خدا به زمین می آیند و همه بندگان و آدم های خوبی که عبادت کرده و شب زنده داری می کنند را می بینند و به آنها سلام می کنند. خداوند که خیلی مهربان است در این شب تمامی گناهان را می بخشد البته اگر انسان ها قول بدهند که خوب باشند و دیگر گناهان خود را تکرار نکنند.

انشا در مورد شب قدر کودکانه برای دانش آموزان

انشا در مورد شب قدر پایه هفتم

مقدمه:

شب قدر یکی از شب های مهم در ماه رمضان است که خداوند در قرآن فرموردند از هزار ماه بهتر است در ادامه انشایم به یاری خداوند آغاز میکنم

متن انشا:

آدم های خوب در شب قدر که یکی از شب های ماه رمضان است تا سحر بیدار می مانند و عبادت کرده و دعا و قرآن می خوانند. این افراد با خداوند حرف می زنند و همه چیز را از خدا می خواهند زیرا همه چیز به دست خداوند توانا ممکن است.خدا در این شب فرشته ها را به زمین می فرستد تا سلامتی و شادی را به آدم های خوب هدیه دهند.

بچه ها شب های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان شب های قدر هستند. علاوه بر اینکه در یکی از این شب های خداوند قرآن را به پیامبر نازل کرد، حضرت علی (ع) امام اول ما که داماد پیامبر و پسر عموی او بود، در شب ۲۱ به شهادت رسید.

امام علی (ع) خیلی مهربان بودند و برای کودکان یتیم مانند پدر بودند. امام علی ۱۹ ماه رمضان برای خواندن نمازصبح به مسجد رفتند که یک مرد بسیار بدجنس به نام ابن ملجم مرادی وقتی امام در حال نماز خواندن بود با شمشیر به سر امام علی ضربت زد.

امام پس از ضربت خوردن دو روز در خانه بستری بودند، وقتی کودکان فهمیدند برای حضرت علی (علیه السلام) شیر خوب است ظرف ها را پر از شیر کرده برای آن حضرت آوردند. امام پس از دو روز در ۲۱ ماه رمضان به شهادت رسیدند ، به همین خاطر ما در شب های قدر برای امام اولمان نیز عزاداری می کنیم و به او متوسل می شویم و راه و یاد حضرت علی علیه السّلام را گرامی میداریم.

نتیجه:

دوستان عزیزم: اگر می خواهید شب قدر کنار بزرگترها دعا بخوانید و عبادت کنید، حتما ظهر استراحت کنید تا شب بتوانید بیدار بمانید.

تحقیق در مورد شب قدر برای دانش آموزان

در طول سال ۱۲ ماه قمری و شمسی وجود دارد و برخی ایام با روزهای دیگر فرق دارد و قرآن کریم، همه ایام را یکسان نمی‏بیند. برخی از آن ها را ایام مبارک و مقدس می‏داند که ماه رمضان و شب های قدر از جمله آن هاست.
در منظر قرآن، شب قدر، شب باارزش و پرفضیلت و با امور مهم و باعظمتی همراه است؛ همانند نزولِ اجمالی قرآن، پیدایش افاضات باطنی و فضای خاصّ معنوی، تقدیر و تعیین سرنوشت ها، تدبیر و برنامه ریزی‏های جدید و نزول جبرئیل و فرشته‏ها.
عبادت در آن شب، بالغ بر هشتاد سال ارزش دارد و قابل قیاس با سایر شب ها نیست. در چنین شبی خداوند بال رحمت می‏گشاید و بندگان خود را در رواق آن می‏نشاند و مؤمنان و عبادت گران را مشمول رحمت خاص خود می‏سازد.

قدر در لغت به معنای اندازه کردن، مقدر ساختن، قرار دادن چیزی به تعداد مخصوص و به شکل و شیوه مخصوص است. همچنین به معنای تعدیل کردن، به مقدار معینی قرار دادن، تقدیر و تدبیر امور خلقت، حکم و قضا و به مفهوم اندازه معین طبق مصلحت و به مقتضای حکمت است.

پس شب قدر یعنی شب مخصوص رقم زدن سرنوشت انسان و برنامه ریزی کردن به همین جهت آن را شب قدر می‏نامند؛ چون خداوند آنچه را در طول سال انجام خواهد گرفت، در آن شب، تقدیر و تعیین می‏کند، همانند حیات و مرگ، خیر و شر، طاعت و عصیان، سعادت و شقاوت، توسعه و تنگی رزق و معیشت و… و این گفتار، عصاره و مضمون آیه چهارم سوره «دخان» است که به صراحت بیان شده که شب قدر شب نزول قرآن است بر اساس آیه مبارک

«إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی‏ لَیْلَهِٔ الْقَدْرِ»
و بدون شک، شب قدر در ماه رمضان قرار دارد:
«شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ»

تحقیق درباره شب قدر برای کودکان

انشا در مورد فضیلت شب قدر

مقدمه:

شب‌های قدر فرصتی طلایی برای نزدیک شدن به خدا و صیقل آینه دل است درباره فضیلت این شب روایات زیادی از بزرگان دین امده که در ادامه انشا برای شما دوستانم و معلم عزیزم بیان میکنم

لحظاتی گران‌بها در زندگی انسان وجود دارد که انسان با بهره جستن از آن می‌تواند بهترین‌هایی، برای باقی روزهای زندگی خویش رقم زند. یکی از این اوقات، لیالی قدر است.

شاید شما نیز در زمره افرادی باشید که به دنبال بهترین عمل و عبادت در طول این ایام هستند تا بدین واسطه نهایت استفاده را از این شب ها ببرید. از این رو به دنبال بهترین عمل و عبادت نیز خواهید بود، اگر می خواهید شب قدری متفاوت از شب های پیش داشته باشید، قدری به این نوشتار تأمل کنید.

امام باقر(ع) فرمود: «عمل صالح در شب قدرازقبیل نماز، زکات و کارهای نیک دیگر بهتراست ازعمل درهزار ماهی که در آن شب قدر نباشد.»

در شب قدر که شب‌زنده‌داری می‌کنیم، خداوند نام ما را در گروه نیک‌بختان ثبت می‌کند و آتش جهنم را بر ما حرام می‌سازد و اکثرا شب های قدر ما به خواندن قرآن و دعای جوشن کبیر، نماز و قرآن به سر گرفتن و استغفار به سر شده که یکی از دلایل عزت این شب نزول کتاب هدایت قرآن کریم و تمامی کتاب های مقدس در این شب است «ماه رمضان، ماهی که قرآن در آن نازل شده است، تا هدایتی برای مردم و نشانه هایی روشن از هدایت و جدایی حق از باطل باشد».

این شب، عزیز است چرا که، موجبات هدایت انسان به سوی خدا را فراهم می سازد، هدف رسیدن به خداست و این سفر الهی و لقاء خدا جز با قدم های معرفت ممکن نیست. آری اگر دعا، نماز، قرآن را بخوانی اما تدبری و تفکری در آن نباشد راه رسیدن به خدا بس سخت و دشوار خواهد شد.

پس بهترین عمل در این شب ها عبادت همراه با بینش است، اگر قرآنی می خوانیم، دعایی می خوانیم یادمان باشد که در فلسفه همه این ها بیندیشیم، در شبی که عبادتش بهتر از هزار سال است بیاییم به بنیان های فکری خود هم نظمی دهیم بیاییم با خداوند عهد کنیم من بعد همه کارهای ما حرف زدن های ما، رفتار ما همه و همه همراه با تعقل و تفکر باشد.

فضایل شب قدر

آمرزش گناهان: پیامبر خدا(ص) در تفسیر سوره «قدر» فرمودند «هر فرد شب قدر را احیا بدارد و مؤمن باشد و به روز جزا اعتقاد داشته باشد، تمامی گناهانش آمرزیده می شود.»

قلب رمضان: امام صادق(ع) فرمودند:«از کتاب خدا استفاده می‌شود که شماره ماههای سال نزد خداوند، دوازده ماه است و سرآمد ماهها ماه رمضان است و قلب ماه رمضان لیلة القدر است.»

نزول قرآن: طبق روایات، مجموع قرآن در شب قدر دفعی و یکباره بر پیامبر (ص) نازل شده است. این نزول دفعی و یکباره قرآن است، اما نزول تدریجی قرآن طی ۲۳ سال دوران نبوت پیامبر گرامی(ص) به صورت الفاظ نازل شده است.

برتر از هزار ماه: نزول همه‌ی ملائکه و روح در شب قدر بر زمین و سلام دادن بر بندگان خدا نشانه شرافت آن بر هزار ماه است.

انشا درباره علت برتری شب قدر پایه ابتدایی

مقدمه:

به نام خدا، شب قدر از هزار ماه برتر است و فرشتگان و روح در آن شب به اذن پروردگارشان برای تقدیر هر کار نازل می‌شوند.

متن انشا:

علت برتر بودن این شب از هزار ماه، ارزش عبادت و احیای آن شب است، و روایات فضیلت لیلة‌القدر و فضیلت عبادت که در کتب شیعه و اهل‌سنت بسیار فراوان است، مؤید همین معناست.

همچنین نزول برکات و رحمت الهی در آن، علت دیگر برتری آن از هزار ماه است. در روایات آمده است که فضیلت شب قدر را در دهه آخر طلب کن و در هر کدام از این شب‌ها یک‌صد رکعت نماز به‌جای آور و اگر می‌توانی تا طلوع صبح احیا کن.

از آن جا که در شب قدر سرنوشت انسان‌ها مطابق لیاقت‌ها و شایستگی‌های آن‌ها برای یک سال تعیین می‌شود باید آن شب را با توبه و تضرع و التجا به درگاه خداوند احیا نمود تا زمینه جلب رحمت خداوند را پیدا کرد.

نکته مهم این که شب قدر با قرآن رابطه‌ای نزدیک دارد. از آن جا که در شب قدر مقدرات بندگان، مواهب و روزی‌های آن‌ها تقدیر می‌شود و در چنین شبی قرآن بر قلب پاک پیامبر (ص) نازل گردید، آیا این بدان معنا نیست که مقدرات و سرنوشت انسان با محتوای کتاب آسمانی پیوند و رابطه نزدیک دارد؟

پس هر چقدر انسان بیشتر با قرآن مأنوس بوده به آن عمل کند بهترین تقدیر بر او نگاشته خواهد شد.

خداوند هیچ تلاشی را بدون پاداش نمی‌گذارد و رمضان را که ماه مغفرت و رحمت الهی است، ماه صعود به مقام فرشتگان و رسیدن به خود قرار داده تا انسان بتواند با سعی و تلاش، خود را به این درجات برساند.

پس به طور قطع می‌توان گفت که رمضان، در روز قیامت، کسی را شفاعت می‌کند و ارج می‌نهد که در این ماه، روزه گرفته و به خاطر حرمت این ماه، علاوه بر امساک و غلبه بر شهوت، قلب خود را از هرچه غیر خداست خالی کرده است.

نتیجه گیری:

آری باید قدرشناس لحظات سرنوشت‌ساز شب قدر بود و از خوابیدن و یا در خواب غفلت ماندن پرهیز نمود تا سرنوشت زیبا و سعادت‌آفرین، نصیب انسان شود.

 

انشا کوتا با موضوع شب های قدر برای پایه پنجم

نخستین آیات قرآن در شب قدر بر پیامبر نازل شده است. خداوند در سوره بقره می‌فرماید: ماه رمضان، ماهی است که در آن قرآن نازل شده است. راهنمایی برای بشر و نشانه‌های واضح هدایت در این کتاب آمده است. در میان شب‌های ماه رمضان یک شب خاص است که از هزار ماه بهتر است. اعمال خوب انجام شده در این شب برابر است با اعمال انجام شده در طول هزار ماه.

لیله القدر جشن بزرگداشت هدایت نهایی برای بشر است. برپایی مراسم ویژه در این شب برگزار می کنند. شیعیان یکی از شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان را شب قدر می‌دانند.

شب قدر جشن روح، و جشن عبادت و دعا است. طبق آیات قرآن در این شب است که درهای بهشت برای آمرزش همه گناهانی که انسان‌ها قبلاً مرتکب شده‌اند گشوده می‌شود.

برخی احادیث نشان می‌دهند که سرنوشت سال آینده هر کسی در این شب رقم می‌خورد. به همین دلیل است که مومنان در دعاهای این شب درخواست الطاف ویژه‌ای برای سال پیش رو را دارند. عبادت کنندگان تمام طول شب را بیدار می‌مانند و برای برکت و مغفرت دعا می‌کنند و نمازهای مستحبی می‌خوانند. همچنین به دستگیری از مستمندان و دعا برای سایرین نیز سفارش شده است.

دعاهای شبهای رمضان مجموعه‌ای است روشنی‌بخش که با تکرار تلاوت آنها، آموزش‌های آن‌ها به صورت هدف‌هایی برای ما در می‌آیند. پس هنگام خواندن این ادعیه شایسته و بهتر است مفهوم آنها را نیز همواره مدنظر داشته باشیم و با تلاش و کوشش به سوی این هدف‌های مطرح‌شده در دعاها گام برداریم.

نتیجه گیری انشا شب قدر

شب قدر یکی از برکات ماه رمضان است که در آن قرآن بر پیامبر اکرم نازل شده و از ارزش والایی برخوردار بوده و فرصتی است برای مسلمانان که به خدا نزدیک شوند و سرنوشت سال بعد آنها به نیکی نوشته شود.

انشا در مورد شب قدر و امام علی

یا علی: عدالت را با حضور تو باور مي كنم و نمي كنم.

جوشش اشك را در ظلمي كه بر بي پناهان رفت در چشم تو باور مي كنم و نمي كنم.

باور از اين رو كه مردي و مردانگي با تو تفسير يافت و ناباوري از آن رو كه چنان بي بديل بودي

و بي بديل ماندي كه عدالت در نبود تو به سوگ نشست و هنوز نيز!

اي همه نيكي!اي همه برازندگي!اي آن كه گستره ي حضورت را جهان تاب نياورد و جهانيان…

اي آنكه خاطرت را ستمي بر موري آزرده مي كرد و صلابتت كوه را به كرنش وا مي داشت.سلام!

من زخمي رنج هاي بي شمار،با اشك سلامت مي گويم و مي دانم كه همواره تنها تو را صدا توانم زد.

يا علي!خداي تو در آن محراب عشق،كدامين عروج و اوج را در مقابل چشمان خسته و منتظر تو گشود

كه زخم شمشير آب داده به زهر كينه،تو را به رهايي راهبر شد؟

يا علي!اي كه يادت شفا و سرچشمه ي رجاست.

چه بگويم كه حضورت در پهنه ي هستي حجتي بر مسلماني است!

چه بگويم كه اگر فرياد دردمندان تو،براي هميشه تاريخ،اين گنبد دنيا را به حلاوت خويش ميهمان

نمي كرد،چه آسوده مي شد پا بر سر هر چه مردي و مردمي است نهاد

و دل را به ملعبه ي بي شمار بست،آن گونه كه بستند و هنوز هم…

يا علي!ما به نان و آبي خرسنديم اگر بدانيم تو آن را به تساوي تقسيم مي كني.

ما كرامت را دوست مي داريم نه وجاهت و شهرت را.ما كريمانه زيستن را از تو آموختيم و قناعت را…

يا مرتضي!

اي تن داده به رضاي خدا!اي آن كه هستي به نامت مي بالد ما را درياب كه فريادمان در گلو

شكسته است و پايمان از رفتار باز مانده است.ما را درياب كه سخت درمانده ايم!

يا علي!

برخيز و ندا در ده…ما اينك مي دانيم رحمت تو چه طعمي و حلاوتي دارد

و دست نازنين تو،چگونه اشك تب آلود ما را از گونه هايمان خواهد سترد.

يا علي!ما تاوان تنها گذاشتن تو را با قرن ها تنهايي و حقارت و بي كسي پرداختيم…

بيا كه تشنه ايم،تشنه ي يك جرعه از جامي كه تو در كام زخم آلودمان خواهي ريخت

يا علي!

نظرات