علت فروش ۱۲ میلیاردی تابلوی خاطرات امید آیدین آغداشلو در حراج تهران

0

تابلوی خاطرات امید آیدین آغداشلو ۱۲ میلیارد تومان رکورد قیمت در حراج تهران را شکست .در ادامه به معرفی و بررسی نقاشی میلیاردی و علت پر فروش شدن و ارزش مادی این تابلو و خریدار این اثر را در حرف تازه میخوانید

علت فروش 12 میلیاردی تابلوی خاطرات امید آیدین آغداشلو در حراج تهران + عکس نقاشی

بررسی و مفهوم تابلوی خاطرات امید آیدین آغداشلو

سیزدهمین دوره حراج تهران شامگاه جمعه ۲۶ دی ماه ۹۹ با فروش ۱۱۰ اثر نقاشی و مجسمه در هتل پارسیان آزادی به صورت آنلاین و حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد و در مجموع به فروش کلی ۸۷ میلیارد و ۹۴۲ میلیون تومان دست یافت.

رکوردشکنی نقاشی خاطرات امید آغداشلو در حراج تهران

آیدین آغداشلو با وجود حواشی بسیاری که در فضای مجازی به همراه داشت، برخلاف پیش بینی ها با فروش اثری ۱۲ میلیارد تومانی رکورد تاریخ برگزاری حراج تهران را شکست.

به گزارش حرف تازه، سیزدهمین دوره حراج تهران که به فروش آثار هنر مدرن و معاصر ایران اختصاص داشت، شامگاه جمعه ۲۶ دی ماه با فروش ۱۱۰ اثر نقاشی و مجسمه در هتل پارسیان آزادی به صورت آنلاین و حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد و در مجموع به فروش کلی ۸۷ میلیارد و ۹۴۲ میلیون تومان دست یافت.

رکوردشکنی نقاشی خاطرات امید آغداشلو در حراج تهران

در این دوره از حراج تهران، اثری از آیدین آغداشلو با عنوان «خاطرات امید» که با قیمت کمینه و بیشینه یک میلیارد و ۲۰۰ تا یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان عرضه شده بود، با قیمت نهایی ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان چکش خورد و به این ترتیب رکورد گرانترین اثر فروخته شده در حراج تهران را به نام خود زد که تا پیش از این به اثری ۵ میلیارد تومانی از سهراب سپهری اختصاص داشت. تابلو نقاشی «خاطرات امید» از آیدین آغداشلو را می توان گران ترین نقاشی فروخته شده در تاریخ ایران نامید.

آیدین آغداشلو که در چند ماه گذشته با حواشی بسیاری در فضای مجازی روبرو شده بود، برخلاف همه تصورها و پیش بینی ها، حواشی شکل گرفته درباره او نه تنها تأثیر منفی در فروش آثارش نداشت بلکه برخلاف همه دوره های قبل اثر او به عنوان گرانترین اثر فروخته شده در تاریخ کل حراج تهران دست یافت.

عکس نقاشی و تابلوی ۱۲ میلیاردی خاطرات امید آیدین آغداشلو در حراج تهران

عکس نقاشی و تابلوی 12 میلیاردی خاطرات امید آیدین آغداشلو در حراج تهران

نقاشی مرحوم عباس کیارستمی

گران ترین آثار عرضه شده در این حراج به آثار محمد احصایی و حسین زنده رودی اختصاص داشت که هر دو اثر با قیمت کمینه و بیشینه ۵ تا ۶ میلیارد تومان گرانقیمت ترین آثار این دوره بودند ولی در نهایت رکورد گرانترین اثر فروخته شده در سیزدهمین حراج تهران را به اثری از آیدین آغداشلو واگذار کردند.

عکسی از عباس کیارستمی از مجموعه «سفید برفی» نیز با کمینه و بیشینه ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان عرضه شد که در نهایت به قیمت ۷۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

نقاشی عبارس کیارستمی در حراج تهران

دیگر آثار در حراح تهران

از جمله هنرمندانی که آثارشان در این دوره عرضه شده است می توان به حسین زنده رودی، محمد احصایی، مسعود عربشاهی، سهراب سپهری، آیدین آغداشلو، عباس کیارستمی، منیر فرمانفرماییان، پرویز تناولی، صادق تبریزی، بهجت صدر، حسین محجوبی، پرپانه اعتمادی، ژازه طباطبایی، منصور قندریز و پرویز کلانتری اشاره کرد.

آخرین اثری که در این دوره چکش خورد، اثری از منیر فرمانفرماییان بود که از جمله رکوردداران حراج تهران در دوره های پیشین بوده است، اثر این هنرمند با کمینه و بیشینه ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تا ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان عرضه شد که در نهایت روی قیمت ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

پرونده سیزدهمین دوره حراج تهران با مجموع فروش ۸۷ میلیارد و ۹۴۲ میلیون تومان بسته شد.

نظرات