درگذشت و علت فوت آیت الله محمدتقی مصباح یزدی + بیوگرافی

0

درگذشت و علت فوت آیت الله محمدتقی مصباح یزدی + بیوگرافی

بیوگرافی آیت الله محمدتقی مصباح یزدی فقیه و عالم سیاستمدار ایرانی و آشنایی با زندگینامه و عکس ها و همسر و فرزندان و سوابق و فعالیت های ایشان را در حرف تازه میخوانید

بیوگرافی آیت الله محمدتقی مصباح یزدی و همسر و فرزندان + زندگینامه و علت فوت

بیوگرافی محمدتقی مصباح یزدی

“محمد تقی مصباح یزدی” زادهٔ ۱۱ بهمن ۱۳۱۳ در یزد ، در گذشت ۱۲ دی ۹۹ مجتهد و فقیه و عضو جبهه پایداری است که روز جمعه ۱۲ دی ر۹۹ بر اثر بیماری در بیماریتانی در تهران درگذشت.مراسم تشییع و خاکسپاری ایت الله مصباح یزدی اعلام متعاقبا میشود

زندگی شخصی و خانواده پدری آیت الله مصباح یزدی

مجتبی مصباح یزدی فرزند دوم وی گفته است: پدر ایشان مرحوم محمد باقر گیوه چی یزدی بود که شغلشان جوراب بافی بود.

خانواده پدری ما همه یزدی هستند و کاملا مذهبی، ولی فرد روحانی در بستگان نزدیکشان نداشتند البته در بستگان دور فردی بوده به نام “شیخ احمد آخوندی” که مقسم مرحوم آقاسید ابوالحسن اصفهانی در نجف بودند ایشان مشوق حاج آقا برای طلبه شدن بود. نسبت دقیقشان ای

مجتبی مصباح یزدی فرزند دوم وی گفته است: پدر ایشان مرحوم محمد باقر گیوه چی یزدی بود که شغلشان جوراب بافی بود.

خانواده پدری ما همه یزدی هستند و کاملا مذهبی، ولی فرد روحانی در بستگان نزدیکشان نداشتند البته در بستگان دور فردی بوده به نام “شیخ احمد آخوندی” که مقسم مرحوم آقاسید ابوالحسن اصفهانی در نجف بودند ایشان مشوق حاج آقا برای طلبه شدن بود. نسبت دقیقشان اینطور بود که پسرعموی پدربزرگ مادری حاج آقا بودند. مرحوم گیوه چی تنها دو فرزند پسر داشتند.

درگذشت و علت فوت آیت الله محمدتقی مصباح یزدی + بیوگرافی

سوابق و فعالیت ها

آیت الله مصباح یزدی بنیان‌گذار و رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، نماینده مردم استان خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری، عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رئیس سابق شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت و یکی از استادان حوزهٔ علمیهٔ قم است. آیت الله مصباح به عنوان استاد اخلاق و پدر معنوی جبهه پایداری میشود

کتاب آموزش فلسفه تفسیر موضوعی قرآن، و فلسفه اسلامی یکی از کتاب‌های درسی حوزه است که به زبان‌های عربی، انگلیسی و غیره نیز ترجمه شده است.

مجتبی مصباح فرزند آیت الله محمدتقی مصباح

ایشان فرزند دوم آیت الله مصباح است که در زمینه فقه و اصول ، فلسفه تخصص دارد و پس از گذراندن دوره ابتدائی و راهنمائی در دبیرستان امام صادق(ع) قم مشغول تحصیل شده و در سال ۱۳۶۴ دیپلم خود را در رشته ریاضی فیزیک اخذ نمود

وی دارای مدرک تحصیلی کارشناسی الهیات و معارف اسلامی و کارشناسی ارشد فلسفه از موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره ) و دکترای فلسفه موسسه می باشد.

مجتبی مصباح فرزند آیت الله محمدتقی مصباح یزدی

مجتبی پسر آیت الله محمدتقی مصباح یزدی + بیوگرافی

علی مصباح فرزند آیت الله محمدتقی مصباح یزدی

علی مصباح در سال ۱۳۳۹ در شهر مقدس قم متولد شد.ایشان که فرزند بزرگوار علامه مصباح یزدی از فقیهان زمان حاضر هستند در سال ۱۳۵۳ وارد حوزه علمیه قم شد و تا ۱۳۶۹ دروس مقدمات،سطح و خارج را گذراند.

وی دارای مدرک کارشناسی ارشد فلسفه تطبیقی و دکترای فلسفه دین است

وی هم اکنون عضو هیئت علمی و دانشیار مؤسسه آموزشی و پِوهی امام خمینی (ره) و مدیر مسئول فصل نامه علمی ـ پِوهشی «معرفت فلسفی» است.

علی مصباح فرزند آیت الله محمدتقی مصباح یزدی

علی مصباح پسر آیت الله محمدتقی مصباح یزدی + بیوگرافی

نماینده مجلس خبرگان

آیت الله تقی مصباح در دوره دوم مجلس خبرگان رهبری نماینده استان تهران بود و در اسفند ۱۳۹۸ به عنوان نماینده مردم خراسان رضوی انتخاب شد.

سوابق تحصیلی حوزوی

معظم له پس پایان تحصیلات ابتدایی وارد حوزهٔ علمیهٔ یزد شد و پس پایان دورهٔ مقدمات و سطح در سال ۱۳۷۱ه‍.ق عازم نجف شد و پس از یک سال برای ادامهٔ تحصیل به قم هجرت کرد و حدود ۸ سال به‌طور مداوم در درس فقه حسین طباطبایی بروجردی شرکت کرد.

ایشان در سن ۲۵ سالگی به درجهٔ اجتهاد رسید اما با این حال تا ۸ سال در دروس فقه و اصول روح‌الله خمینی و تا ۱۵ سال در درس فقه محمد تقی بهجت و تا ۲ سال در درس محمد علی اراکی شرکت می‌کرد.

مراسم تشییع و خاکسپاری مصباح یزدی

اساتید دوران تحصیل

آیت الله مصباح از شاگردان درس تفسیر و فلسفهٔ محمدحسین طباطبایی و محمد علی اراکی و امام خمینی و آیت الله بهجت و ..‌. می باشند.

دیگر فعالیت

پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ در تأسیس دفتر همکاری حوزه و دانشگاه نقش فعالی ایفا کرد.

او بنیاد علمی پژوهشی باقرالعلوم و سپس مؤسسهٔ آموزشی پژوهشی امام خمینی را در قم پایه‌گذاری کرد. آیت الله مصباح رئیس مؤسسهٔ علمی پژوهشی امام خمینی و همچنین رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت و عضو جامعهٔ مدرسین حوزهٔ قم است

از جمله شاگردان این فقیه برجسته که چهره های شاخص هستند میتوان به غلامرضا فیاضی ؛ محمود محمدی عراقی، سید محمدرضا طباطبایی، کاظم صدیقی (امام جمعه موقت تهران)، مرتضی آقاتهرانی، سید محمود نبویان، منوچهر محمدی (معاون وزیر امور خارجه، عباسعلی کدخدایی ، غلامحسین الهام و …. نام برد.

درگذشت و علت فوت آیت الله محمدتقی مصباح یزدی + بیوگرافی

آثار و کتب

حدود ۱۷۰ جلد اثر از ایشان منتشر شده است که سه دسته می شود، بعضی قلم خودشان هست بعضی تدریس ها و بعضی هم سخنرانیهایشان

چند کتاب هست که قلم خودشان است: خودشناسی برای خودسازی ، آموزش فلسفه و آموزش عقاید و …

علت فوت آیت‌الله مصباح یزدی

ایشان از روز شنبه (۶ دی ماه) به علت وخامت بیشتر بیماری گوارشی در بیمارستانی در تهران بستری شده بود که عصر امروز در سن ۸۵ سالگی جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

 

 

نظرات