موارد مصرف و عوارض داروی کتو پروفن

0

“کتو پروفن” چه نوع دارویی است؟ قبل از مصرف آن چه نکاتی لازم است؟ در چه مواردی مصرف می شود و عوارض آن چیست؟ شاید شما بخواهید از این نوع دارو استفاده کنید. در ادامه این مطلب به تمام سئوالات شما در رابطه با کتو پروفن پاسخ داده می شود. با ما همراه باشید.

کتو پروفن

کتو پروفن چیست؟

كتـوپروفن يـك ضـد التهـاب غيـر اسـ تروييدي از گـروه اسـيد پيـرو پيونيـك اسـت و از طريـق مهـار
سيكلواكسيژناژ كه مهم ترين آنزيم در تعديل آراسيدونيك اسيد به پروستاگلندين ، پروستا سـيكلين و ترومبوكـسان مـي باشـد.اثرات ضد التهابي ، ضد تب ، ضد دردي خود را انجام مي دهد

 

موارد مصرف کتو پروفن

سردردهای عروقی (مثل میگرن)، مشكلات قاعدگی، حملات حاد نقرس و دیگر مشكلات التهابی غیرروماتیسمی.

موارد مصرف کتو پروفن

نحوه مصرف

رص‌های كتوپروفن را باید همراه غذا و یك لیوان پُر از آب خورد.

– ۱۵ تا ۳۰ دقیقه پس از مصرف دارو نباید دراز كشید چرا كه ممكن است به بیمار آسیب بزند. قرص‌های طولانی رَهِش را باید یكجا بلعید و خرد كردن، شكستن، یا جویدن آنها ممنوع است.

– اگر روزی یك بار كتوپروفن مصرف می‌كنید و یك نوبت را فراموش كرده‌اید، اگر بیش از ۸ ساعت تا نوبت بعدی باقی مانده است، نوبت فراموش شده را مصرف كنید. در غیر این صورت آن را رها كرده و به برنامه دارویی منظم تان بازگردید، یعنی مقدار دارو را دو برابر نكنید. اگر بیش از یك نوبت در روز كتوپروفن می‌خورید، به محضی که نوبت فراموش شده را به یاد آوردید آن را مصرف كنید، مگر اینكه تقریباً موقع نوبت بعدی رسیده باشد.

 

عوارض مصرف

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند؛ اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:
عوارض رایج:
• سوء هاضمه، سوزش سر دل، درد شکم، احساس مریضی، اسهال
عوارض کمتر رایج:
• یبوست، نفخ، سردرد، احساس سرگیجه یا خواب آلودگی، بثورات خارش‌دار
نکته مهم: اگر شما تجربه هر یک از علائم غیرمعمول اما جدی زیر را داشتید، مصرف کتوپروفن را قطع کرده و فوراً با دکتر خود برای مشاوره تماس بگیرید:
• اگر شما هرگونه مشکلات تنفسی مانند خس خس، تنگی نفس داشتید.
• اگر شما هرگونه نشانه‌ای از واکنش‌های آلرژیک مانند تورم اطراف دهان یا صورت و یا دانه‌های پوستی خارش‌دار دارید.
• اگر شما مدفوع سیاه یا خونی دفع می‌کنید و یا استفراغ خونی یا دردهای شکمی دارید.
در صورتی که هر نوع علائم خاصی در خود مشاهده کردید که احتمال می‌دهید در ارتباط با مصرف کتوپروفن باشد به پزشک اطلاع دهید.

کتو پروفن

 

تداخلات دارویی

برخی از داروهایی که ممکن است با داروی کتوپروفن تداخل کنند عبارت‌اند از: آلیسکیرن (aliskiren)، مهارکننده‌های ACE (مانند کاپتوپریل (captopril)، لیزینوپریل (lisinopril))، مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین II (مانند لوزارتان (losartan)، والزارتان (valsartan))، لیتیوم، متوترکسات (methotrexate)، کورتیکواستروئیدها (مانند پردنیزون (prednisone))، داروهای دیگری که ممکن است کلیه‌ها را تحت تاثیر قرار دهد (از جمله سیدوفوویر (cidofovir)، قرص‌های دیورتیک یا “قرص‌های آب” مانند فوروزماید (furosemide)، هیدروکلروتیازید (hydrochlorothiazide)، تریامترن (triamterene)).

 

نظرات