بیماری سوزاک چیست و علایم و راههای درمان این بیماری

1

بیماری سوزاک چیست و علایم و راههای درمان این بیماری

سوزاک : یک نوع بیماری که از طریق روابط ناسالم جنسی انتقال میابد. این بیماری هم در زنان و هم در مردان ایجاد میشود و علام مخصوص خود را نیز دارد ما در این مطلب از مجله اینترنتی حرف تازه به بررسی این بیماری (سوزاک) میپردازیم با ما همراه شوید.

سوزاک

بیماری سوزاک چیست؟

سوزاک عبارت است از یک عفونت مقاربتی که از طریق رابطه جنسی گسترش پیدا می کند. در مردان، معمولا مجرای ادراری و در زنان معمولا مجرای خروجی مثانه، گردنه رحم و یا هر دو به این عفونت آلوده می شوند. این عفونت همچنین می تواند راست روده، مقعد، گلو و لگن را نیز آلوده کند. در موارد نادر، چشم ها نیز به این عفونت دچار می شوند. بیماری سوزاک اگر زود تشخیص داده شده و درمان شود مشکلی بوجود نمی آورد اما اگر در درمان آن جدی نباشید باعث مشکلات بسیاری میشود.

علل بوجود آمدن سوزاک چیست؟

عامل این بیماری نیسریا گونورآ، نوعی باکتری است که می تواند در غشاءهای مخاطی به سرعت تکثیر شود. این باکتری در محیط های گرم و مرطوب نواحی دستگاه تناسلی، از جمله دهانه رحم، رحم و لوله های فالوپ در زنان و مجرای ادراری( لوله ای که ادرار را از مثانه به خارج از بدن هدایت می کند) در زنان و مردان رشد می کند. البته این باکتری می تواند در دهان، گلو و همچنین مقعد نیز رشد کند.

چه کسانی به این بیماری مبتلا میشوند؟

مبتلایان به این بیماری نه تنها زنان و مردان میتوانند باشند، بلکه کودکان و نوزادانی که از مادر ناقل متولد میشوند نیز میتوانند این عفونت را دریافت کنند. عفونت در سوزاک در ابتدا بر خلاف بیماریهای مقاربتی دیگر مانند ایدز و سیفلیس موضعی میباشد و تمام بدن را درگیر نمیکند.

علایم سوزاک در مردان

در مردان عوارض سوزاک تا چند هفته بروز نمی کند. در بعضی از مردان علائم به هیچ عنوان دیده نمی شود. به طور معمول، عفونت یک هفته پس از انتقال بروز می کند. اولین علامت قابل توجه در مردان احساس سوزش یا درد در هنگام ادرار است. و بعد از پیشرفت بیماری این علایم ظاهر میشوند
افزایش تعداد دفعات ادرار , ترشحات از آلت تناسلی , تورم یا قرمزی در دهانه آلت تناسلی , تورم یا درد در بیضه ها , گلو درد مداوم.

سوزاک

علایم سوزاک در زنان

علایم بیماری سوزاک در زنان مشابه سایر عفونت ها است و شناسایی آن ها دشوار می شود. عفونت های سوازک می توانند بسیار شبیه به مخمرهای واژینال یا عفونت های باکتریایی باشند. ترشحات از مهبل , احساس درد یا سوزش هنگام ادرار کردن , نیاز به ادرار بیش از حد , پریودی های سنگین تر و یا لکه بینی , گلو درد , درد در رابطه با مقاربت جنسی , درد شدید در شکم , تب.

سوزاک

علائم سوزاک مقعدی

عفونت سوزاک در ناحیه مقعد در زنان و مردان می تواند علائم زیر را به دنبال داشته باشد

ترشح
خارش مقعد
زخم
خونریزی
حرکات دردناک روده

روش تشخیص سوزاک

بیماری سوزاک را میتوان از روشهای مختلف آزمایشگاهی در مدت زمان کمی(از چند ساعت تا نهایتاً حدود یک هفته) تشخیص داد. این شیوه ها میتواند از طریق کشت باکتری و یا رنگ آمیزی مستقیم نمونه ها و یا تشخیص DNA باکتری در کشتها باشد که در آن میتوان این آزمایشها را بر روی نمونه ترشحات، خون، ادرار و یا نمونه برداری از سلولها(بطور مثال سلولهای مدخل رحم) انجام داد.
نمونه ها باید با استفاده از سواپ اسـفنجی یـا پارچـه کتـانی ازقسمت های آلوده نظیر سرویکس پـیش آبـراه، مقعـد و دهـان جمع آوری شود. زنان باید تحت آزمایش داخـل لگنـی قـرارگیرند. هیچکدام از آزمایشـات فـوق دردنـاک نیسـتند، ولـی ممکن است برخی اوقات باعـث نـاراحتی گردنـد. اگـر شـما رابطه مقعدی دارید، لازم اسـت بـه پزشـک بگوییـد تـا بـاسواپ از رکتوم شما نمونه تهیه کنـد. همچنـین اگـر رابطه دهانی دارید، باید به پزشک اطلاع دهید. اگر فکـر مـی کنیـد در معرض تماس با سوزاک قرار گرفته اید، ممکن اسـت نیـازفوری به آزمایش داشته باشید .
با این حال در اکثر موارد کارکنان آزمایشگاههای تشخیصی ترجیح میدهند که بیش از یک روش را در مورد افراد انجام دهند زیرا بطور مثال در زنان در روش رنگ آمیزی حدود نیمی از مبتلایان نتیجه آزمایششان منفی میشود.اما در مورد مردان این تشخیصها به مراتب آسانتر است.

عوارض بیماری سوزاک در صورت معالجه نکردن

عفونت گنوککی چشم . این عفونت می تواند باعث نابینایی در کودکان شود.
مسمومیت خون
آرتریت عفونی
بیماری التهابی لگن (منظور عفونت احشای تناسلی در زنان )
آندوکاردیت
در صورت عدم درمان ، گاهی در مردان ناتوانی جنسی رخ می دهد.
ناباروری در زنان

راههای درمان سوزاک

برای درمان سوزاک از آنتی بیوتیک استفاده می شود. مهم است که حتما آنتی بیوتیک را با تجویز پزشک و دقیقا بر طبق نسخه ی ایشان مصرف کنید. در غیر این صورت ممکن است دارو تاثیر کمتری داشته باشد و یا اصلا تاثیری نداشته باشد.
فراموش نکنید که درمان به موقع سوزاک می تواند خطر ابتلای شما به سایر بیماری ها مانند بیماری التهاب لگنی را کاهش دهد و از گسترش بیشتر عفونت جلوگیری کند.
بسیاری از افرادی که به سوزاک مبتلا هستند، بیماری مقاربتی کلامیدیا نیز دارند. در چنین شرایطی باید هر دو عفونت شما تحت درمان قرار بگیرد.
در هنگام درمان از برقراری رابطه جنسی اجتناب کنید. اگر درمان شما شامل تنها یک دوز از دارو بود، حتما بعد از دریافت دارو ۷ روز صبر کنید تا دارو تاثیر خود را بگذارد.
درمان عفونت سوزاک شما را در مقابل ابتلای مجدد به بیماری سوزاک محافظت نمی کند. لذا همواره مسائل بهداشت جنسی و توصیه های پزشکی را به یاد داشته باشید و به آنها عمل کنید.
اگر ابتلای شما به بیماری سوزاک باعث شده است که شما و یا شریک جنسیتان نسبت به این قضیه احساس بدی داشته باشید، یک یا چند جلسه مشاوره می تواند برای حل این مشکل مفید باشد.

سوزاک

پیشگیری از ابتلا به سوزاک

بهترین روش برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری عدم برقراری تماس جنسی با افراد مشکوک و با افراد دارای شرکای جنسی متعدد است.
از دیگر روشها میتوان به حاصل کردن اطمینان (از طریق آزمایش) در مورد شریک جنسیتان اشاره کرد.
و مطمئن ترین شیوه پیشگیری همان استفاده از کاندوم در هنگام برقراری تماسهای جنسی(واژینال، دهانی و یا مقعدی) میباشد.
علاوه بر اینها به منظور احتیاط بیشتر بهتر است پس از تماس دست با اندامهای جنسی و ترشحات بدن و پس از اجابت مزاج دستها را به خوبی شستشو دهید.

نکته مهم: عزیزان به خاطر داشته باشید که با مشاهده یکی از علایم گفته شده به پزشک مراجعه کنید و این بیماری را در همان روزهای اول درمان کنید.

1 دیدگاه در “بیماری سوزاک چیست و علایم و راههای درمان این بیماری

  1. محمد گفت:

    ايرادي نداره اگه از مطالبتون براي كنفرانس استفاده كنم

نظرات