بیلی روبین در آزمایش خون چیست؟ تفسیر ساده بیلی روبین

0

بیلی روبین، در آزمایش خون یک رنگدانه زرد است که در خون و مدفوع افراد می باشد. بیلی روبین در آزمایش خون چیست؟ تفسیر و نتیجه آزمایش بیلی روبین چیست؟ در ادامه به توضیح کامل تر آزمایش بیلی روبین، علل افزایش و کاهش آن و نتیحه و تفسیر آن به زبان ساده می پردازیم. برای مشاهده نتیجه و تفسیر بیلی روبین در خون با مجله اینترنتی حرف تازه در این بخش همراه باشید.

بیلی روبین در آزمایش خون چیست؟ تفسیر ساده بیلی روبین

 

بیلی روبین در آزمایش خون چیست؟

بیلی روبین مخفف عبارت BILIRUBIN است. ماده ای است که از کاتابولیسم هِم HEME زنجیره گلوبین به وجود می آید . چنانچه این ماده در خون زیاد شود یرقان یا زردی به وجود می آید. یرقان می تواند به چند علت به وجود آید یا ناشی از همولیز شدید گلبولهای سرخ باشد یا ناشی از نقص های انزیمهای کبدی باشد – و یا ناشی از انسداد باشد.

 

تعریف ساده بیلی روبین

بیلیروبین یک رنگدانه زرد است که در خون و مدفوع افراد است. گاهی اوقات کبد نمی تواند بیلی روبین را در بدن دفع کند. این می تواند به علت اضافه شدن بیلی روبین، انسداد یا التهاب کبد باشد. هنگامی که بدن شما بیش از حد بیلی روبین دارد پوست شما زرد خواهد شد. این وضعیت زردی نامیده می شود.هنگامی که پروتئین هموگلوبین در گلبول های قرمز قدیمی شکسته شود بیلیروبین در بدن ساخته می شود. تجزیه سلول های قدیمی یک روند طبیعی و سالم است.

بیلی روبین چیست

پس از گردش خون، بیلی روبین به کبد شما می رود. در کبد، بیلی روبین کونژوگه، با صفرا مخلوط و سپس به مجاری صفراوی دفع می شود و در کیسه صفرا ذخیره می شود. در نهایت، صفرا به روده کوچک برای کمک به هضم چربی آزاد می شود. در نهایت در مدفوع شما دفع می شود.

بیلیروبین در کبد به اسید گلوکوز، اسید گلوکورونیک وصل می شود که بیلی روبین مستقیم نامیده می شود. بیلی روبینی که به اسید گلوکورونیک وابسته نیست بیلی روبین غیرمستقیم است. تمام بیلی روبین در خون شما را بیلی روبین کل می گویند.
یک آزمایش خون بیلی روبین جامع از سه سطح بیلیروبین در خون شما به دست می آید: مستقیم، غیر مستقیم و کل.

 

تفسیر روان بیلی روبین در آزمایش خون

بیلی روبین معمولا با واحد میلی گرم بر دسی لیتر یا mg/dl گزارش می شود. نتیجه طبیعی برای آزمایش بیلی روبین تام در بزرگسالان ۱٫۲ میلی گرم در دسی لیتر (میلی گرم در لیتر) و برای افراد زیر ۱۸ سال معمولاً ۱ میلی گرم در دسی لیتر است. نتیجه طبیعی بیلی روبین مستقیم به طور کلی ۰٫۳ میلی گرم در دسی لیتر است. این نتایج ممکن است بسته به روش اندازه گیری و کیت مورد استفاده در آزمایشگاه ممکن است فرق کند. نتایج طبیعی ممکن است برای زنان و کودکان کمی متفاوت باشد و نتایج ممکن است تحت تأثیر برخی غذاها، داروها یا ورزش شدید قرار داشته باشد.

تفسیر بیلی روبین در آزمایش خون

حتما در مورد هر نوع مواد غذایی یا دارویی که قبل از انجام آزمایش مصرف کرده اید و میزان فعالیت ورزشی خود را به پزشک و همچنین آزمایشگاه بگویید تا نتایج شما به درستی تفسیر شود. نتایج پایین تر از حد طبیعی معمولاً جای نگرانی ندارد. افزایش مقادیر بیش از مقادیر طبیعی قید شده در برگه آزمایش ممکن است نشان دهنده آسیب کبدی یا بیماری باشد. مقادیر بالاتر از سطوح طبیعی بیلی روبین مستقیم در خون ممکن است نشان دهد که کبد شما به درستی بیلی روبین را پاک نمی کند. افزایش سطح بیلی روبین غیرمستقیم ممکن است مشکلات دیگری را نشان دهد.

نتیجه آزمایش بیلی روبین

یکی از دلایل مهم و بی ضرر افزایش بیلی روبین، سندرم گیلبرت است. در سندرم گیلبرت آنزیمی که به تجزیه بیلی روبین در بدن شما کمک می کند دچار مشکل می شود. به خاطر داشته باشید که پزشک ممکن است با توجه به نتایج آزمایش بیلی روبین، آزمایش های بیشتری را برای بررسی وضعیت شما انجام دهد.

 

علل افزایش بیلی روبین

  • آنمی همولیتیک به عنوان مثال کمبود آنزیم G6PD
  • آسیب سلول‌های کبدی به عنوان مثال مصرف بیش از حد الکل
  • انسداد مجاری صفرا داخل کبدی یا خارج کبدی به عنوان مثال به علت مصرف برخی دارو ها و مبتلا بودن به بیماری های انگلی
  • سنگ‌های مجاری صفراوی
  •  تومورهای کبدی یا تومورهای مجاری صفراوی

نظرات