VLDL در آزمایش خون چیست؟ تفسیر ساده VLDL

0

VLDL، در آزمایش خون به معنی لیپوپروتئین با چگالی بسیار پایین در خون می باشد. VLDL در آزمایش خون چیست؟ تفسیر و نتیجه آزمایش لیپوپروتئین با چگالی بسیار پایین چیست؟ در ادامه به توضیح کامل تر آزمایش VLDL، علل افزایش و کاهش آن و نتیحه و تفسیر آن به زبان ساده می پردازیم. برای مشاهده نتیجه و تفسیر VLDL در خون با مجله اینترنتی حرف تازه در این بخش همراه باشید.

VLDL در آزمایش خون چیست؟ تفسیر ساده VLDL

 

VLDL در آزمایش خون چیست؟

VLDL مخفف عبارت VERY LOW DENSITY LIPOPROTEIN و به معنی لیپوپروتئین با چگالی بسیار پایین است. تست کلسترول VLDL لیپوپروتئین با چگالی بسیار پایین (VLDL-C) به عنوان بخشی از پروفایل لیپیدی گزارش می شود که این دسته از تست ها (پروفایل لیپیدی) اغلب با هم درخواست شده تا میزان خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروق کرنری قلب را ارزیابی کند.

 

تری گلیسیرید چیست؟

تری گلیسیرید نوعی چربی است که از هرگونه کالری اضافی که ما بلافاصله استفاده نمی کنیم، ساخته شده است که به طور عمده از چربی ها و کربوهیدرات ها می باشد. ذخیره ى گلیسیرید برای مصرف انرژی در بین وعده های غذایی استفاده می شود، اما هنگامی که ما کالرى بیشترى نسبت به کالرى که مى سوزانیم مى خوریم، مشکل ایجاد می شود.

تری گلیسیرید چیست؟

اگر چه کلسترول و چربی برای بدن ضروری هستند، اما حفظ سطح آن ها در محدوده ى طبیعى ضروری است، زیرا سطح بالاى آن ها خطر مسائل جدی مربوط به سلامتى، به ویژه بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد.

 

توضیح ساده ساختار VLDL

VLDL به منظور حمل و انتقال تری گلیسیرید در کل بدن، در کبد ساخته می‌شود. ترکیبات موجود در VLDL بر اساس وزن هر یک در مقادیر پایین نشان داده شده است.

اجزای اصلی آزمایش VLDL برابر است با:

  • کلسترول ۱۰%
  • تری گلیسیرید ۷۰%
  • پروتئین ۱۰%
  • سایر چربی‌ها ۱۰%

VLDL چیست؟

تری گلیسیریدی که توسط VLDL حمل می‌شود، به منظور تولید انرژی توسط سلول‌های بدن مصرف می‌شود. مصرف زیاد کربوهیدرات یا مواد حاوی شکر، بیشتر از آن چه در بدن سوخته می‌شود، می‌تواند موجب بالا رفتن میزان تری گلیسیرید و VLDL در خون شود. تری گلیسیرید اضافه در سلول‌های چربی ذخیره شده و زمانی که بدن به انرژی نیاز داشته باشد، آزاد می‌شود. مقادیر بالای تری گلیسیرید مرتبط با ته نشین شدن یکی سری رسوبات سخت در شریان‌ها است. این رسوبات پلاک نام دارند. رسوب پلاک‌ها در عروف باعث افزایش خطر بیماری‌های قلبی و سکته مغزی در فرد می‌شود.

 

تفسیر روان VLDL در آزمایش خون

فزایش سطح VLDL کلسترول (بیشتر از ۳۰ mg/dL یا بیشتر از ۰٫۷۷ mmol/L) همانند سطوح افزایش یافته ی LDL کلسترول، به عنوان ریسک فاکتوری برای بیماری قلبی و سکته ی مغزی در نظر گرفته می شود. سطوح پایین VLDL کلسترول به طور کلی نگرانی خاصی ندارد.

 

چگونه میتوان میزان VLDL را کاهش داد؟

با افزایش فعالیت فیزیکی و مصرف غذاهای متنوع و سالم و همچنین ترک کردن سیگار و کاهش مصرف الکل می‌توان میزان سطح VLDL را کاهش و اثرات مطلوبی را به همراه داشت. پزشک، بهترین شخصی است که می‌تواند توصیه‌های لازم برای تغییر در سبک زندگی سالم به فرد انجام دهد.

نظرات