RDW در آزمایش خون چیست؟ تفسیر ساده RDW

0

RDW، در آزمایش خون به معنی ضریب تغییرات اندازه گیری گلبول های قرمز می باشد. RDW در آزمایش خون چیست؟ تفسیر و نتیجه آزمایش ضریب تغییرات اندازه گیری گلبول های قرمز چیست؟ در ادامه به توضیح کامل تر آزمایش RDW، علل افزایش و کاهش آن و نتیحه و تفسیر آن به زبان ساده می پردازیم. برای مشاهده نتیجه و تفسیر RDW در خون با مجله اینترنتی حرف تازه در این بخش همراه باشید.

RDW در آزمایش خون چیست؟ تفسیر ساده RDW

 

RDW در آزمایش خون چیست؟

RDW مخفف عبارت Red Cell Distribution Width به معنی ضریب تغییرات اندازه گیری گلبول های قرمز است. تست RDW تفاوت در اندازه میان کوچکترین و بزرگترین گلبولهای قرمز در یک نمونه را نشان می‌دهد. اگر چه تفاوت شایع است اما قطر میانگین گلبولهای قرمز خون ۶ تا ۸ میکرون است. گلبولهای قرمز اکسیژن را از ریه‌ها به بقیه قسمتهای بدن انتقال می‌دهد.

 

وظایف گلبول های قرمز

وظیفه اصلی گلبول قرمز، حمل هموگلوبین است. هموگلوبین ماده ای است که از هم (آهن) و گلوبین ساخته شده است و اکسیژن به آن متصل می شود. بنابراین بطور کلی می توان گفت که وظیفه اصلی گویچه های قرمز خون انتقال اکسیژن از ریه ها به بافت های بدن می باشد.

وظایف گلبول های قرمز

گلبول های قرمز (RBC) علاوه بر حمل هموگلوبین، وظایف دیگری نیز دارند. مثلا آن ها حاوی مقادیر زیادی کربنیک انهیدراز می باشند، آنزیمی که به عنوان کاتالیزگر واکنش دی اکسید کربن با آب عمل می کند و سرعت تشکیل اسید کربنیک (H2CO3) را تا چندین هزاربرابر افزایش می دهد. هموگلوبین موجود در گلبول قرمز نه تنها در انتقال اکسیژن نقش دارد، بلکه در تنظیم اسید – باز خون به عنوان یک بافر عمل می کند و در واقع بافر اصلی خون را تشکیل می دهد.

 

تفسیر روان RDW در آزمایش خون

مقدار طبیعی یا رنج نرمال RDW در آزمایش خون بین ۱۱٫۹ تا ۱۵٫۵ در زنان بالغ و ۱۱٫۸ تا ۱۵٫۶ درصد در مردان بالغ است. بالا یا پایین تر بودن از این محدوده نشان دهنده وجود یک اختلال خونی در گلبول های قرمز است. البته RDW نرمال رد کننده ی بیماری نیست و باید با توجه به شرح حال بیمار و سایر آزمایشات تفسیر گردد.

تفسیر RDW در آزمایش خون

برای تفسیر درست آزمایش باید به سایر فاکتور ها هم توجه کرد. توجه به مقدار هموگلوبین، MCH، MCV و MCHC و نیز تعداد گلبول های قرمز بسیار اهمیت دارد.

 

بالا بودن RDW

اگر سطح RDW شما از حد طبیعی بسیار بالاتر باشد ممکن است شما به کمبود در برخی عناصر مهم بدن دچار باشید، عناصری همچون آهن، فولات یا ویتامین B12. چنین نتیجه‌ای می‌تواند نشان‌دهنده کم خونی ماکروسیتیک نیز باشد. این نوع کم خونی زمانی ایجاد می‌شود که بدن شما به میزان کافی گلبول قرمز تولید نمی‌کند و در نتیجه حجم سلول‌ها بیش از اندازه‌ی طبیعی می‌شود. این اتفاق می‌تواند در نتیجه کمبود فولات و ویتامین B12 ایجاد شود.

علاوه بر این، ممکن است شما به کم خونی میکروسیتیک مبتلا باشید. این نوع کم خونی در حقیقت کمبود گلبول قرمز در خون است و در این شرایط گلبول‌های قرمز کوچک‌تر از اندازه نرمال می‌شوند. کمبود آهن یکی از علل شایع در ایجاد این نوع کم خونی است.

به منظور تشخیص دقیق این بیماری‌ها، از شما یک آزمایش CBC دریافت می‌شود تا در آن فاکتورهای RDW و MCV ارزیابی و با یکدیگر مقایسه شوند. بالا بودن MCV و RDW، هر دو به طور هم‌زمان، گاهی نشان دهنده آنمی ماکروسیت است. اما چنانچه سطح MCV پایین و سطح RDW بالا باشد، کم خونی از نوع میکروسیتیک می‌باشد.

 

نتیجه نرمال

چنانچه سطح RDW نرمال باشد، اما MCV پایین باشد، ممکن است شما به یک بیماری مزمن، به طور مثال بیماری‌های کلیوی مبتلا باشید. اگر سطح RDW نرمال باشد، اما MCV بالا باشد، ممکن است شما به کم خونی آپلاستیک مبتلا باشید. این بیماری نوعی بیماری خونی است که در آن مغز استخوان قادر نیست به میزان کافی سلول‌های خونی، از جمله گلبول قرمز تولید کند.

 

تفاوت RDW-SD و RDW-CV

  • RDW-CV : بر اساس اندازه متوسط گلبول های قرمز و میزان تعقر آن ها به دست می آید.
  • RDW-SD : اندازه حقیقی تفاوت در میزان تعقر گلبول های قرمز بدون در نظر گرفتن اندازه متوسط آن ها.

نظرات