چگونگی تغییر نام خانوادگی فرزند بعداز طلاق

2

راهنمای تغییر نام خانوادگی فرزند به نام مادر بعد از طلاق و چگونگی عوض کردن نام خانوادگی بعد از جدایی والدین به نام فامیلی مادر و یا همسر دوم مادر در این بخش از مجله حرف تازه میخوانید

راهنمای تغییر نام خانوادگی فرزند بعداز طلاق به نام مادر یا پدر خوانده

تغییر نام خانوادگی فرزند به نام پدر خوانده

نام فامیلی و نام خانوادگی از مهمترین بخش هویتی ما در اسناد و مدارک است که ما به کدام خانواده و شجره تعلق داریم و بیانگر این است که اصل و نسل ما چه کسانی بودند. اسم فامیلی در واقع نشانگر ریشه و اصالت ماست که بر اساس قانون به صورت پیش‌فرض از پدر و اجداد پدری دریافت می‌شود.

اما گاهی بنا به دلایلی پدر و مادر از هم جدا میشوند و مادر قصد دارد ،نام خانوادگی فرزندش را بعد از طلاق عوض کرده و نام فامیل خود را در شناسنامه فرزندش درج کند و یا در صورت ازدواج مجدد برای ضربه نخوردن فرزند نام خانوادگی او را به نام همسر جدید و دومش تغییر دهد.

آیا میتوان بعد از طلاق نام خانوادگی همسر را در شناسنامه فرزند حذف کرد؟ ,آیا میتوان نام خانوادگی فرزند را به نام مادر  و یا پدر خوانده عوض کرد ؟با ما همراه باشید تا پاسخ این سوالات را بدانید.

تاریخچه نام خانوادگی

درج نام خانوادگی به اشخاص در ایران از سال ۱۳۱۳‌ به صورت قانون درآمد و اجباری شد.

قانون‌گذار همواره برای ثبات مشخصات هویتی افراد جامعه تلاش می‌کند. به همین دلیل، اجازه تغییر نام خانوادگی را بیش از یک مرتبه (آن هم در شرایط خاص) مجاز ندانسته است.

چگونگی تغییر نام خانوادگی فرزند بعداز طلاق توسط مادر

با طلاق زوجین که دارای فرزند هستند و گرفتن حضانت دائم فرزند توسط مادر ،ممکن است تغییراتی ایجاد شود و مادر بخواهد نام خانوادگی همسر سابقش را از شناسنامه فرزندش حذف کند، و یا زن دوباره ازدواج می‌کند و در ازدواج دوم صاحب فرزند می‌شود.
از یک سو، تفاوت نام خانوادگی فرزندان سبب بروز برخی مسائل و اختلافات می‌شود.
از سوی دیگر، باید برای جلوگیری از تغییر نام خانوادگی اشخاص و احترام به حقوق پدر کودک تلاش کرد.

تغییر نام خانوادگی قبل از سن قانونی ممکن نیست

مادران متعددی به وکلا و کارشناسان مراجعه می‌کنند، از باقی ماندن نام خانوادگی همسر سابقشان بر فرزندشان گله دارند و درصدد تغییر آن هستند یا علاقه‌مندند نام خانوادگی خود را برفرزند بگذارند.

دانستن این نکته ضرور است که اگر طلاق صورت گیرد و حضانت طفل با مادر باشد، تا قبل از سن رشد (۱۸ سالگی) نمی‌توان برای تغییر نام خانوادگی اقدامی ترتیب داد.

به عبارت دیگر، حتی اگر پدر در طول این سالیان نفقه فرزندش را هم نپرداخته باشد یا حق امضا در تمامی اداره‌ها، سازمان‌ها، دفترخانه‌ها و … را به مادر کودک داده باشد، نمی‌توان نام خانوادگی فرزند را تغییر داد.

آیا مادر میتواند نام خانوادگی فرزندش را به نام خانوادگی همسر دومش تغییر دهد؟

گفتنی است که حتی ازدواج دوباره زن و تلاش برای تغییر نام خانوادگی فرزندش به نام خانوادگی همسر جدید یا خودش بی‌فایده خواهد بود.

قانون تغییر نام خانوادگی اشخاص با رعایت ضوابطی، بعد از ۱۸ سالگی مجاز دانسته به این صورت که پس از این سن، خود فرزند می‌تواند برای تغییر نام خانوادگی‌اش اقدام کند.

نکته مهم: البته برای تغییر نام خانوادگی به نام خانوادگی همسر جدید مادر باید همان شرایط قانونی که در سایر این موارد الزامی است مد نظر قرار گیرد و از دارنده حق تقدم آن نام خانوادگی اجازه کسب شود.

آیا تغییر نام خانوادگی فرزند بر مقررات ارث تأثیر دارد؟

خیر :
تغییر نام خانوادگی فرزند نه سبب محرومیت از ارث‌ بردن او از پدرش و نه سبب ارث بردن از همسر جدید مادرش می‌شود.

اساسا در قوانین کشور ما هیچ‌کس را به هیچ دلیلی (مگر موارد ذکرشده در قانون) نمی‌توان از ارث محروم کرد.

آیا با یکسان شدن نام خانوادگی فرزند به نام همسر جدید مادرش، به او ارث تعلق میگیرد؟

یکسان شدن نام خانوادگی فرزند با همسر جدید مادرش به معنای ارث بردن از او نخواهد بود زیرا ارث بری براساس قانون تعیین شده و صرفا تغییر نام فامیل تأثیری بر این قضیه نخواهد داشت.

سوال و پاسخ درباره تغییر فامیلی فرزند بعد از طلاق

• من یه دختر دوساله دارم. می خواستم ببینم ایا امکانش هس وقتی حضانت فرزندمو گرفتم درصورت ازدواج مجدد نام خانوادگی همسردوم را وارد شناسنامه اش کرد.
طوریکه تا زمانی که عنوان نشده فرزندم متوجه ناپدریش نشود؟

• اکرم فرخ وکیل پایه یک دادگستری:

خیر امکان پذیر نخواهد بود لذا مستحضر باشید که در صورت امکان نیز تمامی تغییرات شناسنامه در قسمت توضیحات ذکر خواهد شد
سوال و پاسخ درباره تغییر نام خانوادگی فرزند بعد از طلاق به نام مادر

• س:خواهرم طلاق گرفته بود و یک دختر ۱۸ ساله داره.الان ازدواج مجدد داره.میتونه فامیلی دخترش از شوهر اول عوض کنه و به نام خودش بگیره؟

• ج: هادی رستمی دکترای حقوق:
دختر ایشان می تواند خودش استقلالا اقدام کند چون به سن قانونی رسیده است و تایک بار می تواند نام خانوادگی خود را تغییر دهد

2 دیدگاه در “چگونگی تغییر نام خانوادگی فرزند بعداز طلاق

  1. Asieh گفت:

    سلام مادر میتواند بعنوان کسی ک حضانت و سرپرستی بچه رو بعهده داره نام فرزند رو عوض کند اسم پسرم طاها می‌خوام به محمد طاها تغییر بدم

  2. مریم گفت:

    سلام دختر من ۱۲ سالشه و از شوهرم جدا شدم میتونم فامیلی خودم رو در شناسنامه دخترم وارد کنم

نظرات