HB در آزمایش خون چیست؟ تفسیر ساده HB

0

HB، در آزمایش خون به معنی هموگلوبین می باشد. HB در آزمایش خون چیست؟ تفسیر و نتیجه آزمایش هموگلوبین چیست؟ در ادامه به توضیح کامل تر آزمایش HB، علل افزایش و کاهش آن و نتیحه و تفسیر آن به زبان ساده می پردازیم. برای مشاهده نتیجه و تفسیر HB در خون با مجله اینترنتی حرف تازه در این بخش همراه باشید.

HB در آزمایش خون چیست؟ تفسیر ساده HB

 

 

HB در آزمایش خون چیست؟

HB مخفف عبارت Hemoglobin به معنی هموگلوبین خون می باشد. هموگلوبین یک پروتئین است که در گلبول‌های قرمز یافت می‌شود و نقشی اساسی در حمل اکسیژن (O2) و دی‌اکسید‌کربن (CO2) ایفا می‌کند. مزیت فیزیولوژیک حضور هموگلوبین در گلبول قرمز، بهبود در رساندن اکسیژن به بافت‌ها و اعضای بدن است. این تست نیز نشان دهنده میزان هموگلوبین در گلبول های قرمز خون است.

 

وظایف هموگلوبین

هموگلوبین رنگدانه یا همان ماده ی رنگ آمیزه کننده ای حاوی آهن است. رنگ خون ما به علت ترکیب هموگلوبین و اکسیژن، قرمز رنگ است.

ولی هموگلوبین سوای قرمز کردن رنگ خون، وظیفه ی مهم تری را نیز بر عهده دارد. هموگلوبین می تواند با اکسیژن ترکیب شود. همین خاصیت هموگلوبین است که به ذرات قرمز امکان می دهد اکسیژن در اختیار سلول های بدن آدمی بگذارند.

اکسیژن بخشی از هوایی است که وارد ریه ها می شود. ذرات قرمز در جریان خون، از ریه ها می گذرند و در همین جاست که هموگلوبین، اکسیژن لازم را جذب می کند. ذرات قرمز ضمن عبور از مسیر گردش خون، اکسیژن را در اختیار سلول های بدن قرار می دهند.

هموگلوبین چیست؟

وقتی اکسیژن آزاد می شود، هموگلوبین انیدرید کربنیک یا گاز کربنیک موجود در سلول های بدن آدمی را جذب می کند. این گاز، از ضایعاتی است که به هنگام سوزاندن غذا توسط سلول ها تشکیل می شود. ذرات قرمز خون، پس از آنکه از گاز کربنیک انباشته شدند، به ریه های آدمی باز می گردند.

در اینجا یک مبادله صورت می گیرد. گاز کربنیک رها می شود تا از طریق بازدهم به خارج فرستاده شود و همچنین اکسیژن تازه جذب می شود! آنگاه ذرات قرمز به راه خود ادامه می دهند و اکسیژن را به سلول های سراسر بدن آدمی می رسانند.

آزمایش hb هموگلوبین

به همین علت است که غذاهای حاوی آهن برای سلامت ما اهمیت بسیار دارند. آهن، تولید سلول های قرمز خون را سرعت می بخشد و بر مقدار هموگلوبین در آن سلول ها می افزاید! به یاد داشته باشید کاهش هموگلوبین در بدن آدمی، نشان دهنده ی کم خونی می باشد. کاهش و یا افزایش جزیی هماتوکریت و هموگلوبین، نیاز به درمان ندارد؛ که برای درمان کاهش قابل توجه هماتوکریت و هموگلوبین، نیاز به تزریق داخل وریدی آهن و یا خون است.

 

تفسیر روان HB در آزمایش خون

از آن جایی که سطح هموگلوبین با انجام تست شمارش کامل سلول‎های خونی مشخص می‎شود، نتیجه باقی عوامل تست CBC نیز بررسی می‎شود. در واقع برای تفسیر سطح هموگلوبین (افزایش یا کاهش) باید پارامترهای دیگر نیز در نظر گرفته شوند. همانند شمارش RBC، هماتوکریت، شمارش رتیکولوسیت و یا اندیس گلبول‌های قرمز. همچنین سن، جنس و نژاد را نیز باید در نظر بگیرید. به طور کلی می‎توان اینگونه بیان نمود که هموگلوبین منعکس کننده نتیجه‎ی تعداد RBCها و هماتوکریت است.

 

عوامل کاهش دهنده هموگلوبین

بارداری طبیعی، کمبود غذایی، نارسایی مغز استخوان، دریچه های مصنوعی، بیماری کلیوی، خون ریزی، آنمی همولیتیک، سیروز، هموگلوبینوپاتی، آنمی، اسپلنومگالی، بیماری های کلاژن عروقی روماتوئیدی، بیماری هوچکین، لوسمی، لنفوم، نئوپلازی و مولتیپل میلوما می توانند موجب کاهش سطح Hb شوند.

 

عوامل افزایش دهنده تعداد هموگلوبین

کم آبی شدید (مانند اسهال شدید، سوختگی)، اریتروسیتوز، بیماری مادرزادی قلب، بیماری شدید مزمن انسدادی ریه و پلی سیتمی ورا می توانند سطوح Hb را بالا ببرند.

نظرات