MCHC در آزمایش خون چیست؟ تفسیر ساده MCHC

0

MCHC، در آزمایش خون به معنی غلظت متوسط هموگلوبین می باشد. MCHC در آزمایش خون چیست؟ تفسیر و نتیجه آزمایش غلظت متوسط هموگلوبین چیست؟ در ادامه به توضیح کامل تر آزمایش MCHC، علل افزایش و کاهش آن و نتیحه و تفسیر آن به زبان ساده می پردازیم. برای مشاهده نتیجه و تفسیر MCHC در خون با مجله اینترنتی حرف تازه در این بخش همراه باشید.

MCHC در آزمایش خون چیست؟ تفسیر ساده MCHC

 

MCHC در آزمایش خون چیست؟

MCHC مخفف کلمه ی Mean Corpuscular Hemoglobin Concentration است و به معنای غلظت متوسط هموگلوبین در گلبول های قرمز می باشد و از جمله موارد اندازه گیری شده در آزمایش خون CBC است. هموگلوبین ها به سلول های قرمز، رنگ می دهند و به همین دلیل غلظت بیشتری از هموگلوبین با MCHC بالا باعث می شود سلول ها رنگ تیره تری (هایپرکرومیک) داشته باشند و غلظت پایین MCHC باعث می شود سلول های خونی رنگ روشن تری داشته باشند (هیپوکرومیک).

 

تفسیر روان MCHC در آزمایش خون

MCHC پایین (هیپوکرومیک) یعنی غلظت پایین تری از هموگلوبین ها در حجم مشخصی از گلبول های قرمز خون وجود دارد و به همین دلیل هموگلوبین ها ظرفیت کمتری برای حمل اکسیژن به بافت های بدن دارند.

آزمایش mchc چیست؟

MCHC نرمال (نورموکرومیک) یا بالا (هایپرکرومیک) یعنی ظرفیت حمل اکسیژن گلبول های قرمز خون نرمال است اما اگر تعداد گلبول های خون کافی نباشد ممکن است باز هم کمبود داشته باشد.

 

MCHC و کم خونی

حجم MCHC در آزمایش خون به تشخیص کم خونی کمک می کند اما این تشخیص در کنار شمارش گلبول قرمز خون (RBC) و دیگر شاخص های گلبول قرمز خون مثل MCH و RDW استفاده می شود. علاوه بر نقش MCHC در بررسی اختلالات خونی، بررسی MCHC ممکن است حتی وقتی تعداد گلبول های قرمز خون نرمال است مفید باشد (در فردی که دچار کم خونی نیست)؛ این شاخص می تواند به پیش بینی پزشک بعد از یک حمله قلبی و … کمک کند.

 

سطوح MCHC

یکی از کاربرد‌های آزمایش CBC آگاهی از سطح MCH می‌باشد. سطح نرمال MCH حدود ۲۷ تا ۳۳ پیکوگرم در هر سلول در بزرگسالان می‌باشد. این ارقام می‌تواند بر اساس دستگاهی که برای اندازه گیری تست استفاده شده است متغیر باشد.

تفسیر mchc در آزمایش خون

این رقم در کودکان خردسال متفاوت است. یک فرد با سطح MCH پایین چیزی حدود ۲۶ پیکوگرم در هر سلول را نشان می‌دهد. فرد با سطح MCH بالا حدود ۳۴ پیکوگرم در هر سلول را نشان می‌دهند، که همگی میانگین غلظت را مشخص می‌کنند.

 

علت افزایش MCHC

مهم ترین علت بالا بودن MCHC، اسفیروسیتوز ارثی است که گلبول های قرمز تغییر شکل داده و کره ای می شوند. در این بیماری گلبول های قرمز بسیار شکننده اند و طحال بزرگ است.

 

علت کاهش MCHC

از جمله علل کاهش غلظت هموگلوبین در گلبول های قرمز می توان به کمبود آهن یا اختلال در جذب آهن در بیماری های مختلفی نظیر سلیاک اشاره کرد. همچنین علل دیگری نظیر همولیز، از دست دادن خون، مسمومیت با سرب، عفونت با کرم های قلابی و بعضی سرطان ها نیز ممکن است باعث کاهش mchc شوند.

نظرات