کارگردانی محمد امین کریم پور چهره اینستاگرامی به کجا کشید؟

0

کارگردانی محمد امین کریم پور چهره اینستاگرامی به کجا کشید؟

محمد امین کریم پور چهره اینستاگرامی که با انتشار کلیپ های خنده دار و کمدی و دابسمش و ویدیوهای تبلیغاتی به شهرت رسید حالا مجوز کارگردانی گرفته و قرار است اولین فیلم بلند خود به نویسندگی و تهیه کنندگی رضا کریمی بسازد

  کارگردانی محمد امین کریم پور چهره اینستاگرامی به کجا کشید؟ + اسم فیلم محمدامین کریم پور

کارگردانی محمد امین کریم پور

اعطای مجوز کارگردانی فیلم بلند به یک اینستاگرامر با حاشیه های فراوانی مواجه شده است و بسیاری از اهالی سینما به اعطاء این مجوز انتقادهایی را داشتند، در همین ارتباط محمد مهدی طباطبایی می گوید، وزارت ارشاد درشورای پروانه ساخت تنها به نمونه‌کارها ، سوابق علمی و حرفه‌ای اشخاص نگاه می کند و اگر کسی نتوانسته تاکنون مجوز ساخت بگیرد حتما نمونه کارهایش ضعیف بوده است.

محمدامین کریم‌پور که او تاکنون سابقه کارگردانی فیلم ویدیویی، تله‌فیلم، فیلم مستند، سریال تلویزیونی یا نمایش خانگی نداشته ، اما صفحه اجتماعی او در اینستاگرام یکی از پر بازدیدترین صفحات فرهنگی است که ۴٫۸ میلیون دنبال‌کننده دارد .

کریم‌پور که تا چند روز پیش به ساخت ویدیوهای طنز در اینستاگرام مشغول بود، تنها فعالیت هنری جدی‌اش بازی در یک فیلم ویدیویی به نام «سرکوفت» در سال ۹۷ است.

به گزارش صبا، او پیش از این در پاسخ به اعتراضاتی که نسبت به ورودش به عرصه بازیگری انجام شده بود در گفتگویی به هنرمندان منتقد توهین کرد و گفت: «هنرمندان حرف مفت زیاد می‌زنند. مگر تلویزیون ارث پدری هنرمندان است؟»

اعضای شورای پروانه ساخت و مدیران سازمان سینمایی هنوز به اعتراضات نسبت به این پروانه ساخت واکنشی نشان نداده‌اند. «حکم تجدیدنظر» به نویسندگی و تهیه کنندگی رضا کریمی، کارگردانی و نویسندگی محمد امین کریم پور مجوز ساخت گرفته است و باید دید کریمی که از قدیمی‌های سینما است چرا فیلمنامه خود را به این چهره پرحاشیه سپرده است.

اسم فیلم محمدامین کریم پور

هنوز اسم فیلم مشخص نیست، اما بهمن حبشی گفت: امین پور فوق لیسانس سینما دارد و فیلم هم ساخته، تمام فیلم‌های کوتاه او هم مورد بررسی قرار گرفته است و صلاحیت کارگردانی فیلم اول را دارد. ”

وی ادامه می‌دهد، در این مورد، ایشان هم تحصیلات سینمایی داشت و هم چند نمونه فیلم کوتاه فرستاده بود که اعضای شورا به اتفاق آراء نمونه کارهایش را مورد تأیید و تصویب برای تولید فیلم بلند قرار دادند. یعنی اعضای شورا که اصلاً این درخواست کننده را نمی‌شناخت، صرفاً با دیدن نمونه کارها متقاعد شدند که وی صلاحیت کارگردانی یک فیلم سینمایی را دارد.

بهمن حبشی در بخش دیگری از صحبت‌هایش تاکید کرد:”اینکه می‌گویند ایشان شاخ اینستاگرام است دلیل نمی‌شود که ممنوعیت قضائی و کاری برای کسی تلقی شود. من که امین پور را نمی‌شناختم و نمی‌دانستم در اینستاگرام است؛ چهار نمونه کار از ایشان دیدیم و بعد صلاحیتش را تأیید کردیم‌. ”

طباطبایی نیز گفت: در این باره نماینده کانون کارگردان، آقای جیرانی هم در شورای پروانه ساخت حضور دارد و در تأیید صلاحیت کارگردانی حجت برای همه ما، نظر آقای جیرانی است و اگر نظر همه مثبت باشد و نظر ایشان منفی، بقیه تجدید نظر می‌کنند اما در این موردی که الان مطرح شده،همه اعضا موافق بودند.

راهِ بی‌راهه را سینمای ایران با بیرون راندن بیضایی‌ها و تقوایی‌ها و به حاشیه راندن عیاری‌ها همچنین ظهور “تگزاس”‌، “ما همه با هم هستیم” و “هزارپا”ها به خوبی طی کرده و نشان داده تا چه اندازه می‌تواند زننده باشد. سینمای تجاری روز به روز قدرتمندتر می‌شود و آمدن یک فرد معروف در چرخه کارگردانان اخلالی در این روند ایجاد نخواهد کرد. سینماگران اگر دلسوز سینما هستند باید با فعالیت صنفی و مدنی بر متولیان فشار مطالباتی آورده و بدنه سینما را تقویت کنند.

کارگردانی محمد امین کریم پور چهره اینستاگرامی به کجا کشید؟ + اسم فیلم محمدامین کریم پور

واکنش های انتقادی به کارگردانی محمدامین کریم پور

رامتین لوافی کارگردان فیلم‌های «هت تریک» نوشت:«همیشه می‌گفتم هیچ کس جای کسی را تنگ نمی‌کند. اگر فیلمبردار تهیه‌کننده شود یا کارگردان بازیگر یا منتقد کارگردان، اما هیچ کدوم از اینها شان و منزلت و جایگاه آن شغل را از بین نمی‌برد. اما دادن پروانه ساخت سینمایی به یک بلاگر جای خیلی‌ها را تنگ می‌کند. جای تمام فیلم کوتاه سازها. جای تقوایی و بیضایی و کیارستمی و…اگر من‌هوس کنم پشت هواپیمایی ۷۴۷ بنشینم گناهکار نیستم، اون که اجازه می‌دهد مقصر و گناهکارست»
همچنین سامان سالور: نوشت: «از سرزمینی که بیضایی‌ها را مجبور به ترک وطن می‌کند و تقوایی‌ها را سالها خانه‌نشین و استعداد‌های جوانش را بدلیل نداشتن روابط و نشناختن سرمایه‌گذار و معروف نبودن در فضای لجن مال مجازی سالها پشت دیوار بلند مجوز معطل مانده‌اند هیچ بعید نبود که به شاخ‌های اینستاگرام و دلقکهای مزاجی و مجازی مجوز فیلمسازی دهد تا از سفره پهن بی‌صاحب و بلبشوی پر سر و صدا لقمه‌ای چرب بگیرد»

واکنش های حمایتی و مثبت به کارگردانی کریمپور

امیرحسین حیدری، پخش‌کننده سینما و مدیر عامل شرکت سینمایی نمایش گستران نوشت: «خبری منتشر شد مبنی بر مجوز ساخت و کارگردانی برای آقای محمد امین کریم‌پور که گویا جزء میکروسلبریتی‌های این روزگار هستند که متاسفانه از الفاظی مثل شاخ اینِستاگرام در مورد ایشان استفاده می‌شود. من تا امروز ایشان را نمی‌شناختم و طبیعتا از صفحه منتسب به ایشان هم بازدیدی نداشتم که به لطف اخبار و مواضع دوستان و اهالی سینما این توفیق حاصل گشت و ناگزیر به نگارش این چند خط شدم. بنده تمام قد و به ضرس قاطع از این تصمیم سازمان سینمایی و شورای پروانه ساخت و هر شورایی که منجر به این تصمیم شده دفاع می‌کنم و معتقدم یکی از شجاعانه‌ترین تصمیم‌های این چند سال را گرفته‌اند چرا که معتقدم هر کسی که در خود این توانایی را می‌بیند که هر اثر هنری را خلق کند می‌بایست این فرصت را داشته باشد و تجربه کند و محصول و یا اثر به وجود آمده مشخص خواهد کرد فرد صلاحیت ماندن و ادامه مسیر هنری که در پیش گرفته را دارد یا خیر.لذا بنده به سهم خود به آقای محمد امین کریم پور تبریک گفته و آرزوی موفقیت می‌کنم.»

منوچهر هادی کارگردان نوشته است:
« محمد امین عزیزخیلی خوش اومدی به سینما. هیچ‌کس حق نداره به ورود تو معترض باشه نه تو نه هیچ‌کس دیگه چه فوتبالیست چه خواننده چه موزیسین چه چهره فعال اینستاگرامی.خود سینما به اندازه کافی بی‌رحمی‌های خودش رو داره و آدم غیرسینمایی رو خیلی سریع از گردونه خارج میکنه با قدرت کارتو پیش ببر و جواب منتقدین رو فقط با ساخت یک فیلم خوب بده. کسی که فیلمنامه‌ای رو انتخاب میکنه و اون فیلمنامه مجوز میگیره و خودش مدرک سینما داره و سرمایه یک فیلم سینمایی رو تامین میکنه و تهیه کننده‌ کارش خود نویسنده و کارگردان سینماست (جناب رضا کریمی)

واکنش کاربران به چهره اینستاگرامی

کاربرانی در انتقاد به این موضوع نوشته اند: «با هنر این مملکت دارین چیکار میکنین؟ محمدامین کریم‌پور؟ علی صبوری؟ با سلیقه این مردم دارین چیکار میکنین؟»، «بیضایی نباشه و محمدامین کریم پور باشه! »، «من محمدامین کریم پور رو تو اینستا نگاه نمی‌کنم…این چرا فکر کرده که میرم سینما پول بدم فیلمشو ببینم؟»، «موندم وزارت ارشاد چه چیزی توی وجود محمدامین کریم پور دیده که بهش پروانه ساخت داده. این همه جوون دغدغه مند و کاربلد پشت در بسته می‌مونن و اونوقت…»، «پناهی ها، کیارستمی ها، بیضایی‌ها را کنار بگذاریم تا امثال محمدامین کریم پور برایمان فیلم بسازند»، «از هر هزارتا سینمایی ایرانی یکیش خوبه(اونم با ارفاق) بعد محمدامین کریم پور هم میخواد کارگردانی کنه»

کاربرانی در حمایت از این بلاگر گفته اند: « در رابطه با این ماجرا باید عرض کنم که اون حق شمارو نخورده. اون در فاز خودش آدم با استعدادیه و وقتی با این استعداد داره میلیاردی پول درمیاره وارد پلتفرم‌های دیگه هم میشه»،« یه حرفی که راجب کارگردان شدن محمد‌امین کریم پور می‌خواستم بزنم اینه که؛ کسی جای کسیو نگرفته و قرار نیست کسی جای کسیو بگیره»

نظرات