فتوای علما درباره برگزاری مراسم محرم در ایام کرونا

0

فتوای علما درباره محرم و کرونا و برگزاری مراسم محرم با شرایط کرونا را در این بخش از بر اساس استفتا آیت الله بشیر نجفی، آیت الله وحید خراسانی، آیت الله شبیری زنجانی، آیت الله مکارم شیرازی، و دیگر علما را در این بخش خواهید خواند. تا حال دو نفر از علما در این باره پاسخ دادند که استفتا دیگر علما و نظر رهبر معظم انقلاب نیز بروز رسانی خواهد شد.

فتوای علما درباره محرم و کرونا و برگزاری مراسم محرم

فتوای علما درباره محرم و کرونا و برگزاری مراسم محرم در ایام کرونا

 

استفتای علما درباره مراسم محرم و کرونا

دفتر آیت الله وحید خراسانی ‌در خصوص اقامه عزا در ماه محرم پاسخ داد.

به نقل از کانال تلگرامی دفتر آیت الله وحید خراسانی، این مرجع تقلید در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وظیفه ما در ایام محرم الحرام نسبت به اقامه عزاء حضرت سیدالشهداء علیه السلام و سایر مناسبات أهل بیت علیهم السلام با وجود ویروس کرونا چیست؟ گفت: شعائر اهل‌بیت علیهم‌السلام و خصوصا اقامه‌ عزای حضرت سیدالشهداء علیه السلام، نباید تعطیل شود، ولیکن با رعایت جهات بهداشتی و آنچه که متخصصین امر توصیه می‌کنند.

 

استفتای علما درباره محرم و کرونا

فتوای آیت الله بشیر نجفی درباره محرم

آیت الله بشیر نجفی، از مراجع تقلید عراق، طی فتوایی رعایت پروتکل ها و ضوابط بهداشتی در هنگام برگزاری مراسم حسینی در ماه محرم را واجب اعلام کرد.

متن استفتا و پاسخ این مرجع تقلید به شرح زیر است:

بسمه سبحانه؛
بر هر فرد مسلمان واجب است همانند پیامبر(ص)، ائمه علیهم السلام، مخلصان و ذریه آن حضرت، با وجود هرگونه سختی ومشقت نسبت به حفظ دین خدا و دین پیامبرش (صلی الله علیه و آله) تلاش کند.

پیش از این لزوم پایبندی به شعایر دینی همراه با لزوم حفظ جان و پایبندی به توصیه های پزشکی متخصصان را گفته ایم و بر همین اساس باید در همه مناسک دینی اعم از معاملات و عبادات بویژه مناسک حسینی تدبیر کنیم زیرا ریشه های اسلام را آبیاری می کند و بنابراین مناسک حسینی همواره مهمترین موضوع در زندگی مسلمانان مخلص اسلام به خصوص پیروان اهل بیت(علیهم السلام) بوده و هست ومومنان در طول تاریخ در راه آن فداکاری کرده اند،

این فداکاری ها با تایید معصومین (علیهم السلام) بوده است و هیچ گاه انصار دین از عزم خود بر روشن نگه داشتن شعله های مناسک حسینی که مومنان مخلص را گرد درخت اسلام جمع، و بلایای روزگار را از آن دفع می کند، متزلزل نشده اند.

استفتای علما درباره برگزاری عزاداری امام حسین در ایام کرونا

بنابراین بر همه ما در هر کجای زمین اعم از شرق و غرب آن واجب است که با تمام توان به شعایر حسینی اهتمام بورزیم چرا که این موضوع امانتی است که همانطور که تحویل گرفتیم باید به دست اهلش بسپاریم که بقای اسلام به واسطه بقای آن است.

همراه با رعایت پروتکل ها و ضوابط پزشکی مورد اتفاق متخصصان می توان شعایر و مناسک شریف حسینی را اعم از مجالس، موکب ها و دیگر مناسک مربوطه که پیروان امام حسین(ع) به برگزاری آن عادت دارند، برگزار کرد.

نظر دیگر علما بروز رسانی میشود…..

نظرات