خواص و متن دعا و ذکر یونسیه با ترجمه فارسی برای حاجت

0

ذکر یونسیه آیه ۸۷ سوره انبیا است که دعای حضرت یونس (ع) برای نجات از شکم ماهی است و در رکعت اول نماز غفیله نیز خوانده می‌شود. در ادامه نحوه ختم و چله ذکر یونسیه و فضیلت و معجزات و خواص ذکر یونسیه را در این بخش از مطالب مذهبی مجله حرفف تازه برای شما همراهان عزیز بیان میکنیم.

  خواص و متن دعا و ذکر یونسیه با ترجمه فارسی برای حاجت + طریقه ختم ذکر یونسیه

ذکر یونسیه چه دعایی هست

نام آیه: ذکر یونسیه
واقع در سوره: انبیا
شماره آیه: ۸۷
جزء: ۱۷
مکان نزول: مکه

آنگونه که در قرآن و روایات آمده است حضرت یونس (ع) مدتی در میان قوم خود تبلیغ کرد و چون آن ها ایمان نیاوردند، آنان را نفرین کرد و از نزد آنان رفت و سوار بر کشتی شد.

خداوند حضرت یونس را به دلیل عدم پایداری در دعوت مردم، در شکم ماهی گرفتار ساخت و او توبه کرد و برای نجات خود دست به دعا برداشت.

شرایط خواندن ذکر یونسیه

همان طور که در متن ذکر هم هست نتیجه ان رفع هم و غم است و این شرایط باید لحاظ شود:

۱٫ ذکر یونسیه را به هر تعداد می توان گفت اما تعدادی که بنا بر توصیه اساتید تاثیر مخصوص دارد حد اقل ۴۰۰ مرتبه است .
۲٫ گفتن این ذکر نیازی به اجازه استاد ندارد .
۳٫ در هر زمان می توان این ذکر را گفت اما گفتن ان بعد از نماز شب و یا بعد از نماز صبح تاثیر بهتری دارد.
۴٫ گفتن ان برای همه جایز است و نیازی به اجازه خاص ندارد .
۵٫ این ذکر را بزرگان در حال سجده توصیه کرده اند .
۶٫ اثر این ذکر رفع حجاب است و گفتن مرتب ان حجاب را از پیش روی سالک بر می دارد

طریقه ختم چهل روزه ذکر یونسیه

فضیلت و خواص ذکر یونسیه

ذکر یونسیه آیه ۸۷ سوره انبیا است که دعای حضرت یونس (ع) برای نجات از شکم ماهی است و در رکعت اول نماز غفیله نیز خوانده می‌شود.

برای تقویت نفس و قلب و مکاشفات بسیار خوب است و برای رفع حجب و نورانیت مؤثر است و استجابت دعا و نجات مؤمنین، از طرف خدا شامل گوینده آن می‌شود.

درباره مشخصات و خواص این دعا باید گفت که به نقل از پیامبر (ص)، این دعا، اسم اعظم خداوند است که اگر خدا به آن خوانده شود، اجابت می‌کند.

بزرگان اخلاق و عرفان نیز درباره مداومت بر گفتن این ذکر به‌ویژه در حال سجده تاکید دارند.

متن ذکر یونسیه با ترجمه فارسی

در قرآن دعای یونس چنین نقل شده است:

لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَک إِنِّی کنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ

معبودی جز تو نیست، منزّهی تو، راستی که من از ستمکاران بودم.

دعای یونس از سید بن طاوس

یا رَبِّ مِنَ الْجِبَالِ أَنْزَلْتَنِی وَ مِنَ الْمَسْکنِ أَخْرَجْتَنِی وَ فِی الْبِحَارِ صَیرْتَنِی وَ فِی بَطْنِ الْحُوتِ حَبَسْتَنِی فَلا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَک إِنِّی کنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ

نحوه ختم ذکر یونسیه

برخی از مومنان برای گرفتن حاجت و رفع گرفتاری و مشکل، ختم ذکر یونسیه میگیرند که در زیر نحوه گرفتن ختم آن را بیان میکنیم:

ذکر این دعا را خواندن «۴۰۰» «۷۰۰» «۱۰۰۱» «۳۰۰۰» «۴۰۰۰» «۷۰۰۰» بار گفته اند، اما عدد ۴۰۰ برای همه، آن هم شب‌ها بعد از نماز عشاء تا هر وقت شب در سجده، نافع است.

مستندات و برکات دعای یونسیه

• مرحوم آخوند ملا حسنقلی همدانی:هر قدر، در هر وقت بتوانید؛ این ذکر را بگوئید.
• مرحوم شیخ محمد بهاری در تذکره المتقین: سالک در اواسط کارش این ذکر را بگوید.
• حضرت استاد از قول مرحوم سیدهاشم حداد نقل کردند که ذکر یونسیه برای معرفت نفس و معرفت ربّ مؤثر است، و خودش به ذکر یونسیه مشغول بود.

ذکر یونسیه صوتی

خواندن دعای یونسیه برای برای نورانیت قلب

عدد ۳۰۰۰ به بعد برای کاملین «سالکینی که از مراحلی و منازلی عبور کرده اند» می‌باشد.
جناب استاد هاشم حداد مدت زیادی در نجف ۳۰۰۰ مرتبه این ذکر را در سجده می‌گفتند.

زمان خواندن دعای یونس

بسیاری از بزرگان این ختم با عدد ۴۰۰ مرتبه در سجده خصوصاً در میان نماز مغرب وعشاء و یا قبل از اذان صبح و یا قبل از اذان صبح و یا بین الطلوعین خوانده شود.

• مرحوم آیةالله کشمیری : بهترین آن سجده است که ذکر یونسیه در آن گفته شود؛ و فرمودند: امان ذکر یونسیه موجب اتصال به ارواح و باز شدن چشم برزخی میگردد. این ذکر شریف اثر بسیار عجیبی در رفع غم و اندوه دارد.

• امام صادق (علیه السلام) فرمودند:تعجب می‌کنم از چهار کس که چهار نوع گرفتاری دارند چگونه به این چهار چیز پناه نمی‌برند. از جمله این‌ها فرمودند:تعجب می‌کنم از کسی که دچار غم و اندوه شده است، اما به این سخن پناه نمی‌برد، زیرا که حق تعالی در دنباله آن فرموده: «و نجیناه من الغم و کذلک ننجی الموءمنین» یعنی ما او را «حضرت یونس را به سبب این سخن» از غم و اندوه نجات دادیم و اینگونه ما مؤمنان را نجات می‌بخشیم.

طریقه ختم چهل روزه ذکر یونسیه

مرحوم کشمیری (ره) فرموده اند: اول اینکه فردی که ختم را انجام می‌دهد، بر یگانگی خداوند ایمان داشته باشد، نه در زبان بلکه با تمام وجود.این که عامل بداند خداوند در همه حال ناظر بر عمل اوست. همان طور که هنگامی که با یک نفر صحبت می‌کنید تمام حواس شما به اوست در اینجا نیز باید حالتی مشابه داشته باشید. حال آنکه در هنگام گفتن این ذکر با سرچشمه وجود و هستی صحبت می‌کنید.

بسیاری از بزرگان این ختم با عدد ۴۰۰ مرتبه در سجده خصوصاً در میان نماز مغرب وعشاء و یا قبل از اذان صبح و یا قبل از اذان صبح و یا بین الطلوعین خوانده شود.

• مرحوم استاد علامه طباطبائی فرمودند که مرحوم قاضی (استاد حاج سید علی قاضی تبریزی) اول دستوری که می‌دادند ذکر یونسی بود لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ (آیه ۸۷، سوره انبیا) که در مدت یک سال در وقت خاص به حالت سجده ات بخوان

بیشتر بخوانید : متن دعای نادعلی صغیر و کبیر با ترجمه فارسی + روش ختم دعای نادعلی

آثار و برکات ذکر یونسیه

• پیامبر گرامى صلى الله علیه و آله وسلم : هر بیمار مسلمانى که این دعا را بخواند، اگر در آن بیمارى (بهبودى نیافت و) مرد پاداش شهید به او داده مى شود و اگر بهبودى یافت خوب شده در حالى که تمام گناهانش آمرزیده شده است .

• رسول خدا صلى الله علیه و آله وسلم : آیا به شما خبر دهم از دعایى که هرگاه غم و گرفتارى پیش آمد آن ادعا را بخوانید گشایش ‍ حاصل شود؟ اصحاب گفتند: آرى اى رسول خدا. آن حضرت فرمود: دعاى یونس که طعمه ماهى شد: «لا اله الا انت سبحانک انى کنت من الظالمین»

دعای یونسیه برای بچه دار شدن و ازدواج

مرحوم کلینى نقل مى کند: مردى خراسانى بین مکه و مدینه در ربذه به امام صادق علیه السلام برخود و عرضه داشت : فدایت شوم من تا کنون فرزند دار، نشده ام ، چه کنم حضرت فرمود: هرگاه به وطن برگشتى و خواستى به سوى همسرت روى آیه ( ۷۸ سوره انبیا) را بخوان انشاء الله فرزند دار خواهی شد .

نظرات