بیوگرافی جمیله شیخی بازیگر و همسرش کیست +‌عکس جوانی و فرزندان تا درگذشت

0

بیوگرافی جمیله شیخی بازیگر و همسرش کیست +‌عکس جوانی و فرزندان تا درگذشت

زنده یاد جمیله شیخی ٩ اردیبهشت‌ماه، سال ۱۳۰۹ در زنجان چشم به جهان گشود. مرحوم جمیله شیخی در روز ۲۲ خرداد، سال ۱۳۸۰ در سن ۷۱ سالگی بر اثر ایست قلبی فوت کرد. بد نیست بدانید او دارای دکترای افتخاری تئاتر بوده و اصالتا قزاقی می باشد. وی مادر آتیلا پسیانی بازیگر است. پدرش جهانگیر معروف به شیخ وینسکی اهل قزاقستان بود و به دلیل نامعلوم به گرجستان و سپس قفقاز کوچ کردند تحصیلات ایشان پیش از انقلاب دارای مدرک دیپلم بود و پس از انقلاب دوباره ادامه تحصیل را ادامه داد و از دانشگاه وزارت ارشاد مدرک دکترای خود را اخذ نمود. همسر و دختر و پسرش هر دو بازیگر هستند.

بیوگرافی جمیله شیخی بازیگر و همسرش کیست +‌عکس جوانی و فرزندان تا درگذشت

مرحوم جمیله شیخی هنرپیشه پیشکسوت تلویزیون، سینماو تئاتر کشورمان می باشد. او خردادماه ۱۳۸۰ درگذشت و تا آخرین روزهای زندگی‌اش فعالیت هنری داشت‌، در پایان روزهای اخر عمرش گفته بود:«تا روزی که زنده باشم به کار تلویزیون و تئاتر سینما ادامه خواهم داد.

مرحوم جمیله شیخی هنرپیشه پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون اهل ایرانی بود. او که بیشتر به عنوان بازیگر در تئاتر و تلویزیون فعالیت داشت، کمتر بر روی سینما دیده می شد. حالا با خبر پخش سریال “همسران“، تصمیم به معرفی یکی از بازیگران اصلی این سریال تلویزیونی یعنی جمیله شیخی گرفتیم. در ادامه ی این مطلب، به بیوگرافی کامل جمیله شیخی و همسر اول و دومش و دختر و پسرش و فیلم شناسی و عکسهای جوانی او و علت درگذشت و همسرش می پردازیم. با ما همراه باشید.

بیوگرافی جمیله شیخی

مرحوم جمیله شیخی بازیگر سینما ، تئاتر و تلویزیون متولد ۹ اردیبهشت ۱۳۰۹ در تبریز بوده و در سن ۷۱ سالگی به علت اصلی سکته قلبی فوت کرد. وی مادر آتیلا پسیانی بازیگر است. جمیله شیخی اصالت قزاقی داشت ه وپدرش شیخ وینسکی اهل قزاقستان بود و به دلیل نامعلوم به گرجستان و سپس قفقاز کوچ کردند. در ۱۹۱۹ یعنی دو سال پس از انقلاب اکتبر روسیه سرهنگ جهانگیر ، شیخ وینسکی همراه همسر خود سعادت و سه دخترشان که در گرجستان و قفقاز به دنیا آمده بودند به ایران مهاجرت کردند؛ ۱۱ سال بعد در اردیبهشت ۱۳۰۹ خورشیدی ، دختر چهارم ، جمیله شیخی در تبریز به دنیا آمد.
سوابق بازیگری

خانم جمیله شیخی فعالیت هنری خود را از زمان کودکی با تشویق خانواده‌اش، در نمایش ایفای نقش می‌کرد، ولی به طور جدی زمانی که ۲۷ سال بیشتر نداشت وارد عرصه تئاتر شد.

پدرش جهانگیر نام داشت. از کودکی به تشویق پدر و مادرش که خانواده‌ای فرهنگ دوست بودند، در نمایش‌های مدرسه بازی می‌کرد و در دبیرستان به شرکت در جلسات انجمن ادبی و اجرای نمایش می‌پرداخت. او در ابتدا از شاگردان کلاس آواز فاخره صبا بود که سپس صبا وی را به شاهین سرکیسیان معرفی می‌کند و سپس نزد استادان دیگر تئاتر به آموختن و تمرین تئاتر مشغول شد و اولین فعالیت حرفه ای خود را در سال ۱۳۳۶ با نمایش «پدر» آغاز کرد تا اینکه به استخدام رسمی «اداره تئاتر» درآمد.

اشنایی با بیوگرافی جمیله شیخی

در بیوگرافی مرحوم جمیله شیخی آمده: او متولد ۸ اردیبهشت ۱۳۰۹ و درگذشته ۵ خرداد ۱۳۸۰ بود. او دارای دکترای افتخاری تئاتر بود . وی مادر آتیلا پسیانی بازیگر بود.

شیخی از کودکی به تشویق پدر و مادرش که خانواده‌ای فرهنگ دوست بودند در نمایش‌های مدرسه بازی می‌کرد و در دبیرستان به شرکت در جلسات انجمن ادبی و اجرای نمایش می‌پرداخت. بعد از آن نزد استادان تئاتر به آموختن و تمرین تئاتر مشغول شد و به استخدام رسمی «اداره تئاتر» درآمد

درگذشت آتیلا پسیانی

آتیلا پسیانی بازیگر تنها فرزند جمیله شیخی در ۱۴ مهر ۱۴۰۲ بر اثر سرطان کبد فوت کرد آتیلا پسیانی در سن ۶۶ سالگی درگذشت.

سالهای فعالیت

شیخی از دوران کودکی به تشویق والدینش، نمایش بازی می کرد. اما به صورت حرفه ای زمانی که ۲۷ سال داشت وارد تئاتر شد. او زیرنظر استاد شاهین سرکسیان و دکتر مهدی فروغ زاده بازی حرفه ای خود را آغاز و مدتی بعد به استخدام رسمی اداره تئاتر درآمد. معروف‌ترین نمایش‌هایی که جمیله شیخی بازی کرد می‌توان به ملاقات با بانوی سالخورده (حمید سمندریان)، از پشت شیشه‌ها (اکبر رادی) و بن‌بست (علی نصیریان) اشاره کرد.

جمیله شیخی قبل از انقلاب

در اداره تئاتر با کمک افرادی چون حمید سمندریان، محمدعلی کشاورز، عزت الله انتظامی و جعفری والی گروه جدید تئاتر را تاسیس کرد که باعث آشتی مردم با این نوع نمایش ها شد.

از فیلم های او می توان پس از باران , پدر سالار , مرگ در سکوت , خانه ما و همسران را نام برد . این بازیگر در سن ۷۱ سالگی در اثر سکته قلبی درگذشت

جوانی جمیله شیخی

او نخستین بار در سال ۱۳۳۹ زمانی که ۳۰ ساله بود با تله تئاتر “خودکشی” به کارگردانی علی نصیریان وارد قاب تلویزیون شد تا اینکه سال ۵۴ اولین بار در فیلم سینمایی “خراب خانه” بازی کرد.

جمیله شیخی در سریال پدر سالار

سال ۵۶ نیز اولین سریال تلویزیونی اش را بازی کرد اما عمده فعالیت های وی در سینما و تلویزیون در بعد از انقلاب بود. اوج شهرت وی بازی در سریال “پدر سالار” به کارگردانی اکبر خواجوی در سال ۷۲ بود. آخرین حضور وی در سینما بازی در فیلم “کاغذ بی خط” به کارگردانی ناصر تقوایی در سال ۱۳۸۰ بود.

جمیله شیخی آخرین فرزند خانواده ابتدا به یادگیری آواز و تعلیم اپرا پرداخته و سپس وارد تئاتر و سینما شده است. «اولین آشنایی من با دنیای تئاتر‌، دیدن نمایشنامه‌هایی بود که در تئاتر سعدی اجرا می‌شد.»

در بیوگرافی جمیله شیخی امده است جمیله شیخی از گذشته و عشق به تئاتر شروع می‌کند عشقی که سبب شد از دو سال تعلیم آواز و اپرا چشم بپوشد.

آخرین آموزگار آوازش آن زمان تازه از فرانسه آمده بود و به او گفته بود: «انتخاب کن با یک دست نمی‌توان دو هندوانه برداشت» و جمیله شیخی هم انتخابش را انجام داد: «من هم به گروه شاهین سرکیسیان پیوستم که دوست نزدیک صادق هدایت بود و در آنجا با جعفر والی‌، پرویز بهرام‌، مرحوم بیژن مفید‌، علی نصیریان و فهیمه راستکار‌ آشنا شد

نحوه بازیگر شدن

او درباره نحوه بازیگر شدنش می گوید: مدتی کار کردم اما متاسفانه نمایش‌نامه‌های شاهین سرکیسیان توقیف شد و به صحنه نرفت. در همان موقع دیوید سون که دکترای تئاتر آمریکا را داشت به ایران آمد و کلاس‌هایی در انجمن ایران و آمریکا برگزار کرد.

چهار ماه در آنجا تمرین کردم ولی دیوید سون به زودی بازگشت و دکتر مهدی فروغ که رئیس دانشکده هنرهای دراماتیک بود‌، تمام شاگردان سرکیسیان را به تعلیم تئاتر واداشت که دوره بسیار پربار و مفیدی بود.»

دختر جوان و علاقه‌مند به تمرینات همچنان ادامه داد و در سال ۱۳۳۵ ازدواج کرد و در سال ۱۳۳۶ با نمایشنامه «پدر» برای اولین‌بار در صحنه ظاهر شد.

او شب اولین اجرا را هنوز به یاد دارد:«بسیار مضطرب بودم و زانوهایم می‌لرزید و نمی‌توانستم بایستم اما بعد از اینکه چند جمله گفتم به خودم مسلط شدم.»

بعد از مدتی همسر جمیله شیخی که پشتیبان همیشگی کارهایش بود‌، فوت کرد و او با آتیلای یکساله (آتیلا پسیانی) تنها ماند و تلویزیون را برای ادامه کار هنری‌اش انتخاب کرد و هفته‌ای یک نمایشنامه را به صورت زنده اجرا می‌کرد. «یک جور ترس و دلهره داشتم. هر اتفاقی که می‌افتاد تماشاگر شاهد آن بود و اگر اشکالی در بازی به وجود می‌آمد به هیچ وجه قابل اصلاح نبود

ورود به سینما

بیوگرافی مرحوم جمیله شیخی چنین می گوید که جمیله شیخی پس از سال‌ها کار در صحنه تئاتر در سال ۱۳۵۴ با فیلم «خانه خراب» وارد سینما شد، «طنز و نقش متفاوت این فیلم توجه مرا جلب کرد قبل از آن هم پیشنهاداتی از سوی ایرج قادری برای بازی در «بی‌قرار» و توسط مسعود کیمیایی برای ایفای نقش در «بلوچ» و «خاک» شده بود که به علت همزمانی با کارهای تئاتر آن را نپذیرفتم. معیارم برای پذیرفتن یک نقش علاقه به شخصیت و حس آن است و من در تمام نقش‌هایم اعم از کوچک و بزرگ یا مثبت و منفی صداقت و صمیمیت داشتم.»

جمیله شیخی بعد از انقلاب در سال ۱۳۵۹ در نمایشنامه «فیزیکدان‌ها» با اجرای رضا کرم‌رضایی بازی کرد و در چند سریال از جمله «پاییز صحرا» مقابل دوربین رفت.

«من نقش‌های مثبت زیادی بازی کرده‌ام ولی نمی‌دانم چرا همه مرا بیشتر به خاطر نقش‌های منفی می‌شناسند خوب شاید نقش منفی بیشتر در ذهن مردم باقی می‌ماند. این موضوع مهم نیست.»

او درباره نقش‌هایی که دوست دارد بازی کند، گفته بود:«من تمام نقش‌هایی را که بازی کرده‌ام دوست داشته‌ام اما دوست دارم نقش یک معلول را بازی کنم. »

شهرت در پدر سالار

شهرت ایشان ایفای نقش در مجموعه «پدر سالار» با ساخته‌ی اکبر خواجوی در سال ۷۲ نیز بود و همچنین آخرین حضورش در سینما ایفای نقش در فیلم «کاغذ بی خط» با ساخته‌ی ناصر تقوایی در سال ۸۰ بود.

همسر جمیله شیخی (اول و دوم)

جمیله متاهل بود. اولین بار در سال ۱۳۳۵ در ۲۶ سالگی با حلال پسیانی ازدواج کرد و صاحب یک فرزند به نام آتیلا پیسیانی شد. همسر وی دو سال بعد درگذشت. فرزند دوم وی آتوسا قریشی از همسر دیگرش مهدی قریشی بود.

علت درگذشت

جمیله شیخی در روز چهارشنبه دوم خرداد ۱۳۸۰ در سن ۷۱ سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت. پیکر وی روز ششم خرداد ۱۳۸۰ در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد. استادان بزرگ تئاتر مانند بهرام بیضایی و احمد کامیابی مسک در مراسم درگذشت او شرکت کردند.

سنگ قبر جمیله شیخی

 

مجموعه های تلویزیونی

  • پس از باران (۱۳۷۹)
  • مرگ در سکوت (۱۳۷۷)
  • تولدی دیگر (۱۳۷۷)
  • برگبار (۱۳۷۶)
  • فردا دیر است (۱۳۷۶)
  • خانه ما (۱۳۷۶)
  • دستی بر آتش (۱۳۷۶)
  • علی آقا ۱۲۱ (۱۳۷۴)
  • همسران (۱۳۷۳)
  • پدر سالار (۱۳۷۲)
  • پدر (۱۳۶۸)
  • این شرح بی نهایت (۱۳۶۶)
  • پاییز صحرا (۱۳۶۴)
  • لحظه (۱۳۵۶)

فیلم های جمیله شیخی

 

فیلم های سینمایی

  • کاغذ بی‌خط (۱۳۸۰)
  • همسر دلخواه من (۱۳۷۹)
  • عینک دودی (۱۳۷۸)
  • بلوغ (۱۳۷۷)
  • لیلا (۱۳۷۵)
  • ماه و خورشید (۱۳۷۴)
  • مسافران (۱۳۷۰)
  • صنوبرهای (۱۳۶۸)
  • سفر عشق (۱۳۶۷)
  • پرنده کوچک خوشبختی (۱۳۶۶)
  • ویزا (۱۳۶۶)
  • پاییزان (۱۳۶۶)
  • قرنطینه (۱۳۶۱)
  • خانه خراب (۱۳۵۴)

 

عکس های جوانی زنده یاد جمیله شیخی

عکس های جمیله شیخیعکس های جمیله شیخی

عکس های جمیله شیخی

عکس های جمیله شیخی

عکس های جمیله شیخی

عکس های جمیله شیخی

عکس های جمیله شیخی

عکس های جمیله شیخی عکس های جمیله شیخی

اختصاصی از مجله اینترنتی “حرف تازه

با ما همراه باشید.

نظرات