موارد مصرف و عوارض داروی پنتوپرازول

0

پنتوپرازول چه نوع دارویی است؟ قبل از مصرف آن چه نکاتی لازم است؟ در چه مواردی مصرف می شود و عوارض آن چیست؟ آیا در درمان بیماری های ناشی از اسید معده و رفلاکس معده ماثر است؟ شاید شما بخواهید از این نوع دارو استفاده کنید. در ادامه این مطلب به تمام سئوالات شما در رابطه پنتوپرازول پاسخ داده می شود. با ما همراه باشید.

موارد مصرف و عوارض داروی پنتوپرازول

 

پنتوپرازول چیست؟

پنتوپرازول یا Pantoprazole از آن دسته از داروهایی است که به پیشگیری از تولید زخم‌های معده و فرایند بهبود زخم معده کمک می‌کند. با کاهش مقدار اسید این داروها به کاهش علائم رفلاکس معده کمک می‌کند. پنتوپرازول برای از بین بردن عفونت هلیکوباکتر پیلوری که سبب زخم معده می‌شود نیز مفید می‌باشد.

 

نکات پیش از مصرف پنتوپرازول

درصورت وقوع شرایط زیر، نباید از این دارو استفاده کنید:

حساسیت به پنتوپرازول یا داروهای مشابه مانند لانسوپرازول (پرواسید Prevacid)، اسموپرازول(نکسیوم) اومپرازول(پریلوسک، زگرید) یا رابپرازول
مصرف داروهایی که حاوی ریلپیویرین هستند.

موارد مصرف

برای اطمینان از اینکه پنتوپرازول برای شما ضرر ندارد، موارد زیر را به اطلاع پزشک خود برسانید:

  • بیماری کبدی شدید
  • سطح پایین منیزیم در خون
  • لوپوس
  • پوکی استخوان
  • کاهش تراکم استخوان (استئوپنی)

مصرف یک مهار کننده پروتون پمپ مانند پنتوپرازول ممکن است خطر بروز شکستگی استخوان لگن، ران، و یا ستون فقرات را افزایش دهد.

 

موارد مصرف

پنتوپرازول یک مهار کننده پمپ پروتون است که مقدار اسید تولید شده در معده را کاهش می دهد. پنتوپرازول برای درمان التهاب فرسایشی مری (آسیب اسید معده به مری) و سایر بیماری هایی که موجب ترشح اسید اضافی معده می شود، مورد استفاده قرار می گیرد مانند سندرم زولینگر-الیسون. این دارو برای تسکین فوری علائم سوزش سر دل مناسب نیست.

 

نحوه مصرف

داروی پنتوپرازول را دقیقاً همان طور که توسط پزشک شما تجویز می‌شود، مصرف کنید. راهنمایی‌های بر روی برچسب نسخه خود را خوانده و براساس آن عمل کنید. این دارو را در دوز های بیشتر و یا کمتر از مقادیر توصیه شده، مصرف نکنید. قرص‌های پنتوپرازول را می‌توان با و یا بدون غذا مصرف کرد. پرانول های خوراکی پنتوپرازول را باید ۳۰ دقیقه قبل از یک وعده غذایی مصرف کرد. این دارو را خرد نکنید و یا نجوید و آن را به‌صورت کامل مصرف کنید.

 

عوارض پس از مصرف

اگر شما نشانه هایی از یک واکنش آلرژیک به این دارو مانند: راش پوستی یا کهیر (با یا بدون تب یا درد مفاصل)؛ اشکال در تنفس؛ تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو، را مشاهده کنید با اورژانس پزشکی تماس بگیرید.

تداخلات دارویی

 

عوارض جانبی

در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • احساس بیماری: غذاهای ساده و بدون ادویه مصرف کنید.
  • سردرد: مقدار زیادی آب و مایعات بخورید و از پزشک بخواهید تا مسکن مناسبی برایتان تجویز نماید.
  • اسهال : مقدار زیادی آب بنوشید تا آب از دست رفته تأمین شود.
  • یبوست: مقدار زیادی آب بنوشید.
  • خشکی دهان، بثورات خارش پوست، مشکلات خواب: اگر این عوارض براستان مشکل ساز شد، به پزشک مراجعه کنید.

 

تداخلات دارویی

مصرف همزمان اين دارو با داروهاي ضد انعقاد خوراكي مانند وارفارين باعث افزايش اثر وارفارين مي گردد. مصرف همزمان اين دارو با ديازپام و داروهاي ضدصرع مثل فني توئين باعث افزايش اثر آن مي گردد.

نظرات