مبلغ کفاره روزه سال ۹۹ و مبلغ دقیق فطریه و زکات فطره ۹۹

0

مبلغ کفاره روزه سال ۹۹ و مبلغ فطریه اعلام شد + میزان زکات فطره ۹۹

مبلغ کفاره روزه سال ۹۹ و فطریه و “زکات فطره سال ۹۹” بر اساس فتوای آیت الله سیستانی، رهبر انقلاب و آیت الله نوری همدانی و آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله شبیری زنجانی و آیت الله  بیات ، صانعی و با توجه به نزدیک عید فطر ۱۳۹۹ شمسی … را در این بخش میخوانید

کفاره روزه سال 99 و مبلغ فطریه اعلام شد + میزان زکات فطره 99

میزان کفاره روزه سال ۹۹ چقدر است؟

مبالغ کفاره و فطریه سال ۹۹ هنوز مشخص از سوی عاملی دین اعلام نشده و فقط آیت الله صانعی مبلغ کفاره را اعلام کردند که در زیر آن اشاره میکنیم

میزان زکات فطره در سال ۹۹ از آیت الله علوی گرگانی

براساس اعلام دفتر آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی از مراجع تقلید، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب (برای هر نفر سه کیلوگرم) که گندم مبلغ ۱۰۰ هزار ریال و برنج مبلغ تقریبی ۵۰۰ هزار ریال است. مؤمنین در انتخاب هر یک از آن‌ها مخیر هستن

زکات فطره ۹۹ از سوی رهبر انقلاب

مبلغ زکات فطریه سال ۹۹ و کفاره روزه قضا از سوی رهبر معظم انقلاب به شرح زیر اعلام شد:

سوال: مبلغ و مقدار فطریه برای هر نفر چه مقدار است و چه چیزی باید به عنوان فطریه پرداخت شود؟

جواب: مکلف باید برای خودش و کسانی که نان‌خور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریباً سه کیلو) گندم یا جو یا خرما یا کشکمش یا برنج یا ذرت و مانند این‌ها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از این‌ها را هم بدهد، کافی است.

(مبلغ زکات فطره برای سال ۱۳۹۹ شمسی مطابق سال ۱۴۴۱ قمری، بر مبنای قیمت گندم، مبلع ده هزار تومان است.)

زکات فطره ۹۹ در فتوای آیت‌الله نوری همدانی

میزان زکات فطره توسط آیت‌الله نوری همدانی مرجع تقلید اعلام شد.

ایشان قوت غالب را ملاک ندانسته و پرداخت سه کیلوگرم هر کدام از خوراکی‌های که در رساله عملیه بعنوان زکات فطره ذکرشده است، همانند برنج یا گندم و یا قیمت آن را برای هر فرد کافی می‌دانند.

طبق تحقیقات انجام شده میانگین قیمت گندم برای هر فرد ١٠٠٠٠ (ده هزار تومان) و قیمت برنج برای هر فرد حدود ٥٠٠٠٠ (پنجاه هزار تومان) است.

لازم بذکر است که مقلدین باید طبق قیمت منطقه‌ای خود محاسبه کنند و اگر در بعضی از مناطق قیمت کمتر یا بیشتر بوده به همان عمل کنند.

فتوای حضرت آیت الله سیستانی درباره فطریه ۹۹

لنا بر استعلام از دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله سیستانی در قم مقدسه، هر فرد مکلف در ایران برای مبلغ زکات فطره در سال ۱۳۹۹ می تواند بدل از سه کیلو آرد معادل ده هزار تومان پرداخت کند.

فتوای حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی درباره فطریه ۹۹

دفتر حضرت آیت الله شبیری زنجانی اعلام کرد: میزان زکات فطره به ازای هر نفر بر مبنای گندم ۱۲۰۰۰ تومان و برمبنای برنج، با توجه به یکسان نبودن قیمت آن، به ازای هر فرد، یک کیلو و ۶۰۰ گرم می باشد.

احکام آیت الله  صافی گلپایگانی درباره کفاره روزه سال ۹۹

دفتر حضرت آیت الله صافی گلپایگانی اعلام کرد: با آرزوی قبولی طاعات و عبادات روزه‌داران گرامی،‌ نظر مرجع عالیقدر آیت‌الله صافی گلپایگانی، پیرامون میزان زکات فطره‌ و کفاره روزه به شرح ذیل می‌باشد:
مؤمنان مبلغ معادل یک صاع (۳ کیلوگرم) گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند.

* کفاره روزه غیرعمدی، برای هر روز، یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم است.

* کفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام شصت مسکین؛ هرکدام یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام، مثل گندم پرداخت شود.
دفتر حضرت آیت الله العظمی سبحانی مبلغ زکات فطره سال ۹۹ را اعلام کردند.

فتوای آیت الله سبحانی درباره کفاره روزه سال ۹۹

دفتر حضرت آیت الله سبحانی اعلام کرد: زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ ۱۰ هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ ۳۰ هزار تومان اعلام شده است.

مؤمنین در انتخاب هر یک از این موارد مخیر هستند.

دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی

بنا بر استعلام از دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی، هرفرد مکلف در ایران برای مبلغ زکات فطره در سال ۱۳۹۹ می تواند به ازای هر نفر، بدل از سه کیلو گندم معادل ۱۰ هزار تومان یا سه کیلو برنج متوسط معادل ۳۰ هزار تومان پرداخت کند.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی میزان و مبلغ زکات فطره را اعلام کردند.

میزان فطریه سال ۹۹ در فتوای آیت الله صانعی

حضرت آیت الله العظمی صانعی میزان کفاره روزه در سال ۹۹ را اعلام کرد.

بنابر اعلام دفتر این مرجع تقلید شیعیان، یک مد طعام تقریباً هفتصد و پنجاه گرم، که در کفّاره یا فدیه منحصراً باید به فقرا نان، گندم و امثال این دو از اطعمه داده شود و قیمت کفایت نمی کند; مگر آنکه پول را به او بدهد که او وکالتاً، طعام تهیّه کند و وثوق به تهیّه آن نیز داشته باشد. مبلغ آن (قیمت گندم) در سال ۱۳۹۹ بابت کفاره غیر عمد تقریبا ۳۰۰۰ تومان و کفاره عمد (معادل ۶۰ روز) ۱۸۰۰۰۰ تومان می باشد.

مبالغ کفاره و فطریه سال ۹۹ بر اساس فتوای دیگر علما هنوز مشخص نیست و در ادامه بروز رسانی خواهیم کرد.

میزان زکات فطره سال 99 چقدر است؟

زمان پرداخت فطریه

زمان وجوب زکات فطره از غروب شامگاه عید فطر است و مراجع تقلید، تأخیر پرداخت آن را بعد از نماز عید جایز نمی دانند، اما اگر کسی نماز عید را نخواند، باید فطریه را تا ظهر عید پرداخت کند

ولی اگر دسترسی به فقیر ندارد، می تواند مقداری از مال خود را به نیت فطره جدا کرده و برای مستحقی که در نظر دارد یا برای هر مستحقی کنار بگذارد و باید هر وقت که آن را می دهد نیت فطره کند.

اما اگر موقعی که دادن زکات فطره واجب است، فطریه را ندهد و کنار هم نگذارد، احتیاط واجب آن است که بعداً بدون اینکه نیّت ادا و قضا کند(به قصد قربت) فطریه را بدهد.

فطریه را به چه کسی بدهیم؟

افرادی که خودشان فقیری را می شناسند و از نیازمندی او اطمینان دارند، می توانند مبلغ فطریه را به او بپردازند. البته این افراد باید فقط طعام یا پول معادل آن را به فقیر بپردازند و چیزی غیر از طعام و پول مثل لباس و وسایل منزل پذیرفته نیست.

همچنین کسانی که از سادات نیستند نمی توانند زکاتشان را به سادات فقیر بپردازند. بنابراین شخصی که سید نیست، ولو همسر او سید باشد، نمی تواند زکاتش را به سید فقیر بدهد؛ چرا که ملاک، فرد پرداخت کننده است.

نظرات