آیا ادرار شتر حلال است؟ + حکم خوردن ادرار شتر در اسلام چیست؟

0

آیا ادرار شتر حلال است؟ + حکم خوردن ادرار شتر در اسلام چیست؟

ادرار شتر در اسلام نجس نیست و در غیر موارد ضروت خوردن آن جایز نیست، حکم خوردن بول شتر در اسلام و طبق فتوای علما در این بخش از مجله حرف تازه درباره “ادرار شتر در اسلام” بطور کامل میخوانید

آیا ادرار شتر حلال است؟ + حکم خوردن ادرار شتر در اسلام چیست؟

حکم خوردن ادرار شتر در اسلام

در مفاتیح الجنان بیان شده که روزی فردی در نزد امام جعفر صادق (علیه السلام) از تنگی نفس می نالید و حضرت برای درمان او بول شتر را تجویز می کند، مگر بول شتر نجس نیست و خوردن چیز نجس حرام نمی باشد؟ لطفا توضیح دهید.
پاسخ : بول شتر نجس نمی باشد ولی در غیر موارد ضرورت خوردن آن جایز نیست.

آیا ادرار شتر حلال است؟

طهارت و نجاست ادرار حیوانات به دو دسته تقسیم می‌شوند:

گروه اول: حیوانات حرام گوشت که ادرار و دیگر فضولات آنها نجس است. البته درباره پرندگان حرام گوشت اختلاف نظر وجود دارد.

گروه دوم: حیوانات حلال‌ گوشت که ادرار و مدفوع آنها نجس نیست.

ادرار شتر در اسلام

درباره شاش شتر باید گفت که شتر از گروه دوم و از دست حیوانات حلال گوشت است که ما گوشت آن را میخوردیم  ازاینرو ادرار و مدفوع این حیوان پاک است و اگر آنها حکم اولیه آن است که خوردنشان نیز حرام نباشد. لذا چه در حالت عادی و چه برای درمان، استفاده از آن حرام نخواهد بود.

پرسش: آیا خوردن ادرار شتر که در طب سنتی خاصیت درمانی دارد، حرام است؟ (خوردن ادرار حرام است، آیا خوردن ادرار شتر هم حرام است؟ می‌گویند در طب سنتی درمان آسم می‌باشد، از طرفی به فرموده امام صادق (علیه‌السلام) «در حرام، شفا نیست»؛ حال جواب چیست؟).

پاسخ: ادرار حیواناتی که حلال‌گوشت هستند، نجس نیست. بنابراین ادرار شتر نیز پاک است. البته شاید بتوان آن‌ را جزو خبائث شمرد؛ ولی در هر صورت، خوردن بول شتر برای درمان بیماری اشکالی ندارد؛ بلکه در روایات به آن سفارش شده است؛ اما روایاتی که گفته‌اند در حرام شفا وجود ندارد، توانایی مقابله با ادله‌ای که استفاده از حرام را برای درمان جایز می‌داند، ندارند؛ ازاین‌رو به این روایات عمل نمی‌شود.

فرض دوم حرام بودن بول شتر

خوردن آن در حالت عادی مطمئناً حرام خواهد بود؛ اما برای درمان ایرادی نخواهد داشت؛ زیرا فقها استفاده از هر خوردنیِ حرام که علاج و درمان بیمار به صورت انحصاری متوقف بر آن باشد را جایز دانسته‌اند
زیرا فرد بیماری که تنها راه شفایش استفاده از خوردنی حرام باشد، مضطر و ناچار محسوب شده و چنین شخصی می‌تواند به مقدار رفع ضرورت از حرام استفاده کند.
مستند این حکم، عموم آیه‌ای است که وجود حرج و سختی را نفی نموده و دلیل دیگر، روایاتی است که نفی ضرر می‌کنند.

شاش شتر نزد عرب

در برخی کشورها، غذاهایی رواج دارد که مردم کشورهای دیگر از خوردنش متنفر هستند. درباره بول شتر نیز برخی گفته‌اند: «بول شتر، نزد عرب خباثت ندارد و برخی از مردم عربستان ، آن را داروی شفابخش می دانند که برای درمان بسیاری از بیماری ها مفید می باشد.منبع: ویکی پرسش

حکم ادرار شتر

مضرات خوردن ادرار شتر

گوشت ، شیر و بول شتر بر اساس بسیاری از عقاید ، از محصولات و مواد غذایی پر خاصیت هستند به طوری که مصرف این فرآورده ها ، بر دیگر محصولات دامهای دیگر اولویت دارد.

اما بر اساس بیماری های حیوانی که در میان دامها شیوع دارد ، سازمان بهداشت جهانی، توصیه می کند بنابر احتیاط لازم از مصرف شیر و فرآورده های شتر اجتناب شود . در غیر اینصورت شیر و گوشت شتر باید خوب پخته و استرلیزه شوند.

در یکی از روزنامه های عرب زبان نوشته شده است که سازمان بهداشت جهانی همچنین درباره نزدیک شدن به شترها یا نوشیدن مستقیم شیر از آن ها یا خوردن گوشت آن ها بدون پاک کردن و خوب پختن، هشدار داد و به شدت بر ضرورت پرهیز از نوشیدن ادرار شتر تاکید کرد.

خواص ادرار شتر در طب سنتی

ابوعلی سینا در کتاب قانون که یکی از منابع مرج در علم پزشکی است به خواص بول شتر و گاو اشاره کرده است و از آنها برای درمان بیماری های خاص تجویز نموده است . ادرار شتر یا گاو نیز ماند زهر مار و زهر عقرب، دارای خواص درمانی می باشد.

عَنِ الْمُفَضَّلِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع قُلْتُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِنَّهُ یُصِیبُنِی رَبْوٌ شَدِیدٌ إِذَا مَشَیْتُ حَتَّی لَرُبَّمَا جَلَسْتُ فِی مَسَافَةِ مَا بَیْنَ دَارِی وَ دَارِکَ فِی مَوْضِعَیْنِ فَقَالَ یَا مُفَضَّلُ اشْرَبْ لَهُ أَبْوَالَ اللِّقَاحِ قَالَ فَشَرِبْتُ ذَلِکَ فَمَسَحَ اللَّهُ دَائِی

روایات درباره بول شتر

مفضّل از امام صادق پرسید :ای پسر پیامبر خدا! هنگام راه رفتن، نفس تنگی شدیدی مرا ازار می دهد تا اندازه ای که گاه در فاصله میان منزل خود و شما ، دوبار می نشینم. فرمود:ای مفضّل! برای این عارضه، ادرار شتر شیرده بخور. من از آن خوردم و خداوند، بیماری ام را شفا بخشید.

در این صورت با برخی روایات که می گوید:«شفایی در حرام وجود ندارد»، منافات نخواهد داشت؛به همین دلیل چه مصرف عادی و چه مصرف برای درمان ، حرام نمی باشد.

اما اگر بول شتر را جزء خبائث بدانیم و به دلیل حرمت خوردن و نوشیدن خبائث قائل به حرمت آن شویم، شاید موضوع متفاوت باشد.

در این نوع دیدگاه ، مصرف عادی آن به طور یقین حرام است اما استفاده از آن به عنوان درمان ایرادی ندارد چرا که فقها استفاده از هر خوردنی حرام که علاج و درمان بیمار به صورت انحصاری متوقف بر آن باشد را جایز می دانند.

زیرا اگر تنها راه درمان بیماری استفاده از مواد حرام باشد ، فرد بیمار می تواند به مقدار رفع ضرورت از حرام استفاده کند.مستند این حکم، عموم آیه ای است که وجود حرج و سختی را نفی نموده و دلیل دیگر، روایاتی است که نفی ضرر می کنند.

همچنین آیه ای که مسلمانان را از وقوع در هلاکت نهی کرده، مستندی دیگر برای این حکم است. علمای علم فقه، این عمومات را مقدم بر روایات نفی ضرر کرده اند.

لازم به ذکر است که مهدی سبیلی طب اسلامی مدیر انجمن علمی آموزشی طب‌الصادق، در چند روز پیش مقابل دوربین لیوانی از شاش شتر سر میکشد که گفته است برای درمان آسم و مشکلات ریوی مفید است.

اگر نظری در این باره دارید با ما در بخش نظرات در میان بگذارید

نظرات