هرآنچه که باید درباره ختنه نوزاد و مراقبت بعد از ختنه بدانید

0

هرآنچه که باید درباره ختنه نوزاد و مراقبت بعد از ختنه بدانید

ختنه نوزاد بعد از به دنیا آمدن نوزاد پسر در روزهای اولیه انجام میشود و بد نیست بدانید ختنه چیست و کدام قسمت آلت تناسلی را ختنه میکنند؟ عوارض ختنه کردن و ختنه با حلقه بهتر است یا با جراحی و داروی کاهش درد و درمان عفونت بعد از ختنه کردن را در مجله حرف تازه بخوانید.

هرآنچه که باید درباره ختنه نوزاد و مراقبت قبل و بعد از ختنه بدانید

بهترین زمان ختنه نوزاد

ختنه به عمل جراحی سرپایی گفته میشود که پوست اضافی روی آلت تناسلی نوزاد برداشته می شود و این عمل نیز بایستی توسط دکتر متخصص انجام شود

زمان دقیقی برای ختنه وجود ندارد و میتوان در زمان های مختلفی انجام داد، اما بهترین زمان برای انجام آن دوران نوزادی است و تا زیر د ماه و تا چهل روزگی تا ۱۲ ماهگی است ، چون کودکانی که در این دوران ختنه می شوند نسبت به سایر کودکان کمتر دچار عفونت های ادراری خواهند شد و زمان بهبودی بسیار کوتاه و کم است.

Circumcision-of-the-baby

انواع ختنه نوزاد

ختنه به دو روش با حلقه و عمل جراحی انجا میشود که عمل حراجی نیز با لیزر و با بی حسی برای نوزادان انجام میشود

ختنه نوزاد با حلقه

روش ختنه با حلقه به این صودت است که حقله ای پلاستیکی را بر روی نوک آلت قرار می دهند و با نخ گره می زنند و مدت زمان ۵ الی ۷ روز اجازه می دهند در همان حالت بماند پس از این مدت حلقه می افتد و پس از این عمل بایستی کودک خود را پوشک کنید.

از مزایای این عمل این است که می توانید کودک را به دلیل نداشتن پانسمان پس از ادرار زیر آب ببرید و روش ختنه با حلقه تا قبل از ۳ ماهگی انجام میشود و اگر تا یکی دو ماه اول تولد انجام نشود پزشک پس از سه ماهگی از روش جراحی ختنه استفاده می کند.

بهترین زمان و روش ختنه نوزاد چیست؟

مراقبت بعد از ختنه نوزاد

  1. پوشک و کهنه های نوزاد را در هفته اول بعد از ختنه بیشتر عوض کنید.
  2. باید تا ۴ ماه نوک آلت را با پماد A, D و وازلین بعد از تعویض چرب کنید.
  3. به نوزاد شیر بیشتری بدهید تا ادرارش رقیق شود و نوک مجرای ادراری نسوزد.
  4. هر روز محل ختنه را شست وشو کنید.
  5. مراقب باشید تا محل ختنه آلوده نشده و عفونت نکند.
  6. اگر متوجه شدید بعد از ختنه فرزندتان به سختی ادرار می کند، جریان ادرار او قطع و وصل می شود، یا حالت پخش شدن پیدا می کند، باید به پزشک مراجعه کنید.
  7. اگر چند قطره خون خارج شد مهم نیست اما اگر خونریزی داشت فورا به پزشک اطلاع بدین .
  8. اگر ترشحات درمحل بریدن ختنه دیده شد با آب شسته و در معرض هوا بگذارید .

توصیه های مهم

۱- والدین عزیز بدانند که نوزاد بایستی پس از عمل حدود ۳۰ الی ۶۰ دقیقه تحت نظر قرار گیرد و در منزل نیز هر یک ساعت یک مرتبه از محل عمل جهت خونریزی و تورم چک شود.

۲- حتما اگر خونریزی بعد از ختنه رخ داد باید محل ختنه را به مدت ۱۰ دقیقه فشار دهید تا خونریزی بند بیاید.

۳- اگر خونریزی زیاد بود و بیش از یک چهارم پوشک نوزاد خونین بود، حتما با پزشک متخصص مشورت بگیرید.

۴- اولین ادرار مهم است و پس از اولین ادرار پانسمان اولیه را دور بیندازید و شستشوی محل ختنه گاه را به خوبی انجام دهید و به صورت کامل خشک کنیدچ

۵- بعد این کار پانسمان زخم گاز استریل و کمی پماد را بر روی محل عمل قرار دهید تا از بروز عفونت های ادراری در کودک جلوگیری شود.

۶- حتما محل عمل را از هر نوع آلودگی و مدفوع مخصوصا در چندین روز اول دور نگه دارید و در صورت وجود آلودگی یا مدفوع آن را با آب و صابون تمیز نمایید.

۷- پوست آلت همواره باید تمیز و خشک باشد به همین خاطر شستشوی آن با آب خالی و خشک کردن آن به آرامی توسط پارچه تمیز کافی خواهد بود.

۸- گاهی دیده میشود که سر آلت قرمز و براق و یا حتی بنفش میشود، این پوستی که روی نوک آلت را می پوشاند مانند غشاء مخاطی عمل خواهد کرد و هنگامی که این پوست توسط ختنه برداشته شود نوک آلت حساس و تیره خواهد شد.

۹- توصیه می شود که مراقبت قبل از ختنه و مراقبت بعد از ختنه را به خوبی انجام دهید و اما اگر سر آلت نوزاد با کمی قرمز همراه بود نگران نشوید.

۱۰- خارج شدن ترشحات زرد رنگ نیز کاملا طبیعی هستند و تنها به این معنی است که بدن در حال ارسال مایعات شفا بخش به این ناحیه می باشد.

۱۱- مشاهده نمودن یک لکه خون نیز در پوشک نوزاد کاملا طبیعی خواهد بود و نیازی به نگرانی نیست.

عکس و شکل ختنه

کاهش درد کودک

برای تسکین درد کودک، چند قطره استامینوفن به ازای هر کیلوگرم به مدت ۱ الی ۲ روز استفاده شود و نگران نباشید درد عمل ختنه یکی دو روز بیشتر طول نخواهد کشید و بعد از دو روز پس از عمل ختنه کودک، می توانید فرزندتان را حمام کنید.

اولین ادرار و درد زیاد

اولین ادرار پس از عمل ختنه در کودک مهم است و احساس درد و گریه ایجاد میکند که علل آن تماس ادرار گرم با سر ملتهب آلت است که کودک را دچار حساسیت و نگرانی کرده است.

چرب نمودن سر آلت توسط وازلین یا پماد و شست و شوی مرتب آن در ماه اول پس از ختنه می تواند از عارضه تنگی دهانه مجرا که ممکن است برای فرد پیش بیاد جلوگیری نماید و اینگونه مراقبت بعد از ختنه را به خوبی انجام داده اید.

عوارض ختنه نوزاد چیست؟

شایع‌ترین عوارض ختنه در لحظات اول خونریزی و در درازمدت تنگی دهانه مجرای ادراری است که این عوارض هم با روش حلقه و هم با روش جراحی و بخیه به وجود می‌آید.
میتوان شایع‌ترین دلیل ایجاد تنگی دهانه مجرای ادراری را عدم مراقبت صحیح بعد از ختنه در نوزادان دانست.

مراقبت قبل و بعد از ختنه کردن

کدام نوزادان نباید ختنه شوند:

۱- اگر تنه آلت نوزاد در سطح پوست عانه قرار گرفته و درحقیقت آلت نوزاد در چربی عانه فرو رفته باشد.
۲- اگر آلت نوزاد بسیار کوچک باشد، یعنی کمتر از ۲٫۵ سانتیمتر طول داشته باشد (آلت نوزاد سالم بین ۲٫۸ تا ۴ سانتیمتر می‌باشد).
۳- اگر پیشابراه به جای نوک آلت در زیر سر یا تنه آلت قرار گرفته باشد و پوست ختنه کامل تشکیل نشده باشد (مردم به این حالت می‌گویند که نوزاد ختنه شده به دنیا آمده است).

توجه: این وضع یک نوع نابهنجاری است و نوزاد به جای ادرار کردن به جلو به زیر ادرار می‌کند، در چنین موارد کودک را نباید ختنه کرد بلکه باید در ۱۸ ماهگی با عمل جراحی خاص آلت او را ترمیم نمود.

مواردی که باید به پزشک مراجعه کنید

اگر کودکتان علائمی را که در ادامه بیان کرده ایم به همراه دارد بایستی فورا به پزشک اطلاع دهید:

• تب
• مشکل در ادرار کردن
• ورم شدید بیضه و آلت
• خونریزی دائم در محل ختنه
• خونمردگی وسیع در آلت و بیضه ها
• ادرار نکردن نوزاد ۲۴ ساعت پس از عمل
• تغییر رنگ و تیره شدن نوک آلت
• زخم های پوسته پوسته و ترشح کننده
• قرمز شدن ناحیه ختنه بیش از ۵ روز
• افتادن حلقه در کمتر از ۳ روز و
• نیفتادن حلقه تا ۱۰ روز پس از ختنه نوزاد

نظرات