راهنمای گردشگری جزیره قشم + اماکن دیدنی قشم

1

راهنمای گردشگری قشم + اماکن دیدنی قشم

جزیره گردشگری قشم ، بزرگترین جزیره هرمزگان و از اماکن دیدنی در ایران است و طبیعت شگفت انگیزی دارد. به همین دلیل هم هست که طبیعتش را جزو عجایب هفتگانه می‌دانند. قشم، جزیره آب و آفتاب و خاکش مثل رنگین کمانی پر از رنگ است. اینجا جایی است که جاهای دیدنی کم ندارد و به همین دلیل هم شاید فرصت دیدن همه‌اش را نداشته باشید.

 

گردشگری قشم

طبق سرشماری آبان‌ماه سال ۱۳۸۵:
ـ جمعیت کل جزیره قشم: ۹۸٫۸۲۹ نفر
ـ عده مردان جزیره: ۴۹٫۷۴۲ نفر
ـ عده زنان جزیره: ۴۹٫۰۸۷ نفر
ـ عده کودکان زیر یک‌سال: ۲٫۲۶۸ نفر
ـ عده کودکان زیر پنج سال: ۱۱٫۸۰۰ نفر
علاوه بر جمعیت بومی و ساکن، جزیره قشم دارای جمعیت غیربومی و مهاجر بسیاری است که به‌طور عمده در بخش‌های تجارت، بازرگانی، صنایع و معادن، ادارات و دوایر دولتی و ارگان‌ها، بانک‌ها، تشکیلات سازمان منطقه آزاد قشم و دیگر بخش‌های خدماتی به فعالیت اشتغال دارند. ضمن آنکه شمار قابل توجهی گردشگر نیز همواره به‌ ویژه در فصل‌های پاییز و زمستان و تعطیلات نوروزی – وارد جزیره می‌شوند.
زبان اصلی مردم قشم، مانند تمام مردم ساکن بنادر و سواحل جنوب کشور و دیگر جزایر، فارسی است ولی با گویش بندری صحبت می کنند که برای همه مردم و مسافرانی که به جزیره مسافرت می‌کنند قابل درک و فهم است. لهجهٔ محلی و متداول مردم قشم در شهرها و روستاهای آن تقریباً یکسان است. به‌طور کلی باید گفت زبان محلی قشمی، آمیخته‌ای از زبان‌های عربی، فارسی، بندری، هندی و انگلیسی است.
سكنه جزيره مردماني متدين، ميهمان نواز، زحمتكش و پايبند به آداب و رسوم سنتي زيباي خود هستند. لباس سنتي زنان و مردان، موسيقي بومي، صنايع دستي و گويش محلي از جلوه هاي فرهنگي ويژه اين جزيره مرزي است.

 

گردشگری قشم
جاذبه های گردشگری جزیره قشم

جاذبه های طبیعی برای دوستداران طبیعت، محیط زیست، تفریحات ورزشی ساحلی و دریایی، پژوهشگران علوم زمین، محققان علوم جانور شناسی و …
جاذبه های فرهنگی برای دوستداران هنر، فرهنگ، آداب و رسوم بومی سنتی
جاذبه های تجاری مناسب برای خرید از بازارهای سنتی و مدرن

ما در اینجا جذاب‌ ترین جاهای دیدنی قشم را که نباید بدون دیدن آنها جزیره را ترک کرد بهتان معرفی می‌‌کنیم.

دیدنی ها و جاذبه های گردشگری جزیره قشم

دره ستارگان

اگر از قشم راه ساحل جنوبی را در پیش بگیرید به روستای برکه خلف می‌رسید و با رفتن به راه خاکی شمال این روستا، منطقه‌ای وسیع جلوی رویتان قرار می‌گیرد که پر است از کوه‌های تو در تو و رسوبی. گذشت زمان و باد و طوفان از این منطقه، ستون‌ها، دالان‌ها و حفره‌های تو در تویی ساخته است و همینکه از بین دالان‌های تو در توی آن عبور کنید آسمان آبی بالای سرتان خودنمایی می‌کند و اگر باد هم بیاید همه چیز تکمیل می‌شود تا فضایی وهم‌آلود را به وجود آورد. محلی‌ها به این دره، دره ستاره افتاده می‌گویند و معتقدند حدود دو میلیون سال پیش، ستاره‌اى از آسمان افتاده و سنگ و خاک و ماسه‌ها را به شکل‌های عجیبی درآورده است.

 

گردشگری قشم

ژئوپارک

ژئوپارک جهانی قشم در غرب این جزیره زیبا واقع شده که به عنوان اولین و تنها ژئو پارک خاورمیانه در سال ۲۰۰۶ در یونسکو به ثبت رسید و ایران نیز به خاط همین موضوع یکی از شش کشور صاحب ژئو پارک در قاره پهناور آسیا شناخته شد و امتیاز گرفت.
اینجا یکی از منحصر به فردترین ژئو پارک های جهانه که به دلیل قرار گرفتن در کنار سواحل زیبای خلیج فارس و جنگل دریایی حرا به پارک زمین شناسی ایران تبدیل شده. وجود مجسمه های طبیعی و نقش برجسته های پراکنده، چین خوردگی ها و کوه های شگفت آور، سطوح تخت و صفه ها در ارتفاعات، ستون های حاصل از عوامل فرسایش، برجستگی ها و فرورفتگی های به وجود آمده از هوازدگی، مخروط افکنه ها و قطعه های فرو افتاده در پای ارتفاعات، کوهسرها و هیکل های که به دست هنرمند طبیعت پدید آورده، تندیس های اعجاب آوری که در شکل هایی مثل لاک پشت، سگ، مارمولک، اسب آبی و یا حتی چهره آدمی در حالت خشم و فریاد، پدیده های زمین شناسی نادر و بی مانندی هستند که هر یک به تنهایی جذابیت و زیبایی خاص را در منطقه گردشگری قشم بوجود می آورد.

 

گردشگری قشم

قلعه پرتغالی ها

قلعه پرتغالی ها در ضلع شمالی جزیره قشم و در ساحل دریای خلیج فارس قرار داره.
این قلعه شامل انبارهای اسلحه، آب انبار بزرگ، اتاق های سرباز خانه، زندان، کلیسا، مقر فرماندهی و تالاره. کلیسای بعضی از این قلعه ها، دارای دو ردیف ستون های سنگی دایره ای شکل با قوس های زیبایی از سنگ های مرجانی تراش خورده . قلعه های پرتغالی ها یکی از نقاط دیدنی گردشگری قشم و استان هرمزگانه.

 

گردشگری قشم

جنگل‌های حرا

اسم قشم با جنگل‌های حرا گره خورده است، جنگل‌هایی که زیبایی‎ و شگفتی پنهان و پدیدار شدن‌ ناگهانی‌اش از زیر آب حیرت هر ببیننده‌ای را به دنبال دارد. جنگل‌های حرا که در منابع نوشته شده درختان مانگروی آن را یک ایرانی از هند به قشم آورده، در شمال جزیره قرار گرفته و با بالارفتن آب به زیر آب می‌روند و همین که آب پایین برود، دشت وسیعی از درختان حرا از دل آب بیرون می‌آید که شگفتی هر بیننده‌ای را به دنبال دارد.در منطقه گردشگری قشم این شگفتی وقتی دوچندان می‌شود که بدانیم این جنگل‌ها در آب‌های شور زندگی می‌کنند.
جنگل‌های حرا عمری ۳۰ تا ۴۰ میلیون ساله دارند و از عجایب هفتگانه جزیره قشمند. این جنگل‌ها از بندر لافت تا روستای سهیلی و در فضایی ۷ هزار و ۲۳۶ هکتار متری کشیده شده‌اند. عمق آب منطقه‌ای که جنگل‌های حرا در آن قرار دارد بیشتر از یک تا یک و نیم متر نیست و همین مسئله باعث می‌شود با فروکش کردن آب دریا ۶ تا ۷ ساعت نمایان شوند.

 

گردشگری قشم

قلعه و غارهای تاریخی خربس

در پانزده کیلومتری شهر قشم، در مسیر راهی که به منطقه باستانی خربز یا خربس و سپس به بندر سوزا منتهی می شه، یک رشته کوه طولانی وجود داره که در دل آن معماری صخره ای شگفتی قرار داره. ورود به این فضای صخره ای از طریق روزنه های غار مانندی ممکنه که تعداد آن ها به نُه روزن در سه ردیف می رسد و در گردشگری قشم از اماکن دیدنی قشم میباشد. در ریف بالا شش، در حاشیهٔ وسط دو و در پایین یک روزن تعبیه شده .این غارها که از پدیده های کهن زمین شناختی به شمار می رن همراه با دیگر پدیده ها و کوه ها و خود جزیره قشم دنباله چین خوردگی های رشته کوه های زاگرس هستن که در هزاره های گذشته از زیر آب بیرون اومدن. این غارها از درون با مجموعه دهلیزها وتالارها و اتاق های متعدد و چشمه ها و روزنه های گوناگونی که رو به شمال و جنوب قرار دارن، مؤید حضور مردمانی از دوران های کهن در این جزیره هستند. پیداست که دست آدمیان به مرور زمان و به منظورکاربردهای گوناگون شکل و سیمای این غارها و دیواره های آنها رو دگرگون ساخته و مناسب نیازهای خود در آورده. در پشت روزنه ها، تالاری در دل صخره و سنگ حفر شده. سقف تالار مسطحه. این تالار محل به جای آوردن مراسم مذهبی ویژه ای برای بزرگداشت درگذشتگان، و به احتمال بسیار قوی مرکز پرستش «ایزدمهر» یا «میترا» بوده. بررسی اجمالی و جزئیات داخلیش، نشانگر احداث آن در دوره مادهاست. هم جواری این محل با شهر باستانی خربس نشون می ده که در دوره مادها یه تمدن بزرگ پیشرفته در جزیره قشم وجود داشته.

 

گردشگری قشم

تنگه چاهکوه

تنگه شگفت انگیز “چاهکوه” در روستای چاهوی شرقی جزیره قشم،با حفره ها و دالان ها و اشکال اعجاب آور در دیواره های خود بیننده را مبهوت می کند. نظیر این پدیده زمین شناسی در آلمان، انگلیس، چین، آمریکا و چند کشور دیگر وجود دارد.
تنگه چاهکوه، پدیده ای شگفت از فرسایش سنگ های رسوبی زمین، در جزیره قشم واقع شده است. دره یا تنگه چاهکوه، در بخش شهاب از توابع شهرستان قشم، دره ای به عمق ۱۰۰ متر، نمایشی از فرسایش سنگ های رسوبی است. این دره در ۷۰ کیلومتری شهر قشم و در کنار روستای چاهوی شرقی، در بخش غربی ساحل شمالی جزیزه قشم قرار دارد و یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری قشم است. این دره شگفت انگیز، در دل کوه سنگی یکپارچه که به شکل ضربدر برش خورده قرار دارد .

 

گردشگری قشم

دره تندیس‌ها

از جنگل حرا که به سمت روستای طبل و از آنجا روبه پایین و به سمت سلخ برویم در نزدیکی‌های بام قشم به دره بزرگی می‌رسیم که به خاطر تندیس‌های بزرگش به آن دره تندیس‌ها می‌گویند. این دره مثل دره ستارگان است،اما وسعتش از دره ستارگان بیشتر است و بزرگی تندیس‌هایش آدم را خیره می‌کند. اگر در دره تندیس‌ها بایستید شاید تصورش را هم نکنید در این دشت خشک که ترک‌های گلی آن را پوشانده زمانی دریا وجود داشته و ماهی‌های زیادی در آن زندگی می‌کرده‌اند،اما وجود صدف‌هایی که کف دره را پوشانده تصویر آن دریای پر آب را برایمان زنده می‌کند. دره پر است از انواع اشکال جالب و شگفت‌انگیز که انگار هنرمندی توانا آنها را به وجود آورده و سالها مشغول تراشیدن سنگ‌ها بوده است،حال آنکه همه اینها کار باد و باران است.

 

گردشگری قشم

چاه های لافت

در بندر تاریخی لافت و در جوار قلعه نادری حلقه های چاه آب فراوانی (حدود ۶۰ حلقه) به چشم می خورد که مردم سخت کوش این منطقه با زحمت فراوان در دل سنگ های شیستی کفه انتهای محوطه حفر کردن. تل مشرف بر این چاه ها با سطح سنگی مرجانی آب باران رو به گودال محل چاه ها هدایت می کنه و چون کف جاه ها به لایه های گچی ختم شده، آب برای مدتی طولانی نسبتا سالم و خنک در آن می مونه. می گن که تعداد این چاه ها به تعداد ایام سال کبیسه ۳۶۶ حلقه بوده و مردم در هر روز از سال دهانه یکی از آنها رو باز می کردن و از آن استفاده می کردن. بعضی به غلط و به دلیل ارزش بسیار زیاد آب در جزیره این واژه رو طلا می نویسن و می گن در حالی که صحیح آن تل آو (تل آب)، به معنی آب برگرفته شده از شیب تله.
گذشته از این چاههای طلا (تل آو) یک آب انبار بزرگ سنتی، مساجد، خانه های بومی با بادگیر های بزرگشان، درخت نیاز و باز مانده قلعه نادری ( در جوار چاه ها) از دیگر جاذبه های گردشگری قشم این منطقه ست.

 

گردشگری قشم

جزیره ناز

از جاهای دیدنی جزیره قشم جزایر اطراف آن و یکی از بهترینهایش ناز است. جزیره ناز ۲۲ کیلومتر با قشم فاصله دارد. اینجا جایی است که صدف‌های رنگارنگ وعروس‌های دریایی در ساحلش انتظارتان را می‌کشند و می‌توانید با پاى پیاده یا ماشین‌تان به اندازه یک کیلومتر در آب‌هاى خلیج فارس پیش‌روی کنید. اگر اهل غواصی هم هستید سایت‌هاى بکر و منحصر به فردی براى غواصى در محدوده جزیره در انتظارتان نشسته است.
جزیره ناز تقریباً سه هکتار است ، ساحل شنی ندارد و دیواره‌های صخره‌ای به ارتفاع ۵ تا ۱۰ متر اطراف آن را گرفته است. در زمان جزر با پسروی کامل آب دریا، برای مدت کوتاهی، باریکه‌ای از خشکی جزیره ناز را به ساحل گردشگری قشم وصل می‌کند. هر چند زمان این اتفاق کوتاه است، اما در همین مدت مى‌توانید از بالای ناز، تنگه هرمز و جزیره لارک را ببینید، اینجا بهشتی است که از آن غافل بودیم. تماشای فلامینگوها و مرغان دریایی جزیره را هم از دست ندهید.

 

گردشگری قشم

جزیره هنگام

جزیره هنگام در جنوب مرکزی جزیره قشم و در حد فاصل ۲ کیلومتری این جزیره و در جلوی روستای شیب دراز واقع است. جزیره هِنگام که قدیمی‌ها به آن هنجام و هنیام هم می‌گفتند یکی از این جزیره‌هاست که در جنوب قشم قرار گرفته ، ۵۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و پر است از معادن نمک،خاک و سرب.
از نقاط دیدنی جزیره جدا از مردم آن که به ماهیگیری مشغولند، تأسیسات بندری انگلیسی‌هاست، به اضافه اینکه تماشای دسته‌های دلفین اطراف جزیره، لاک‌پشتان دریایی و سواحل زیبای صخره‌ای و شنی انتظارمان را می‌کشند. شنا و غواصی در سواحل و دیدن آهوانی که در جزیره اینطرف و آنطرف می‌دوند از دیدنی‌هایی است که هنگام را خواستنی‌تر می‌کند. همچنین پارک کروکودیل نوپک مهمترین مرکز گردشگری قشم ساخته شده در این جزیره و اولین مزرعه پرورش کروکودیل ایران است و در کنارش امکانات کمپینگ هم وجود دارد، البته اگر ترس کروکودیل‌ها خواب را به چشممان بیاورد.

گردشگری قشم

1 دیدگاه در “راهنمای گردشگری جزیره قشم + اماکن دیدنی قشم

  1. فاطمه اسدی گفت:

    سلام وقت شما بخیر درود برشما. چند روزی که به قشم سفر کرده بودیم از راهنمایی های داخل این سایت خیلی کمک گرفتیم . فقط یک چیز نبود که اون معرفی یک مکان خوب برای تفریحات دریایی بود که ما خودمون چون رفتیم کلوپ غواصی نگین ساحل قشم و از ارایه خدماتشون رازی بودیم و یک غواصی خیلی خوب را تجربه کردیم. گفتم اینجا بیان کنم که دیگران هم استفاده کنند. 🙂

نظرات