ساعت دیده شدن ابر ماه سال ۹۹ امشب سه شنبه ۱۹ فروردین

0

ساعت دیده شدن ابر ماه سال ۹۹ امشب سه شنبه ۱۹ فروردین

پدیده اولین ابر ماه سال ۹۹ به نام ابر ماه صورتی امشب سه شنبه ۱۹ فروردین رخ می دهد و میتوانید در ساعت ۲۲ و ۳۸ دقیقه شامگاه سه‌شنبه ۱۹ فروردین آنرا ببینید. جزئیات خبر و نحوه و زمان دقیق این رخداد نجومی را در مجله حرف تازه بخوانید

ابرماه سال 99 امشب سه شنبه 19 فروردین 99

به گزارش حرف تازه از ایسنا: مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: در ساعت ۲۲ و ۳۸ دقیقه شامگاه سه‌شنبه ۱۹ فروردین، “ماه” به کمترین فاصله با زمین رسیده و در این زمان ۳۵۶ هزار و ۹۰۹ کیلومتری زمین خواهد بود و در پدیده امشب شاهد بزرگترین و نورانی‌ترین ماه کامل سال ۲۰۲۰ میلادی خواهیم بود و ماه را کاملا روشن خواهیم دید.

زمان اولین و بزرگترین ابر ماه سال ۹۹

وی افزود: در ساعت ۷ و ۵ دقیقه صبح روز چهارشنبه ۲۰ فروردین سال ۱۳۹۹، ماه در وضعیت بدر و یا ماه کامل قرار می‌گیرد؛ و هموطنان در طول امشب سه شنبه تا بامداد چهارشنبه ماه کامل را میبینندکه به علت قرار داشتن ماه در کمترین فاصله با زمین به آن ابر ماه یا سوپرمون (Super Moon) گفته می‌شود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، ابرماه سه‌شنبه ۱۹ فروردین ماه جاری را اولین و بزرگترین ابرماه سال ۱۳۹۹ توصیف کرد.

ستاره‌شناسان اعلام کردند که فردا (چهارشنبه) ۸ آوریل مصادف با ۲۰ فروردین، شاهد پدیده ابرماه صورتی در آسمان شب خواهیم بود و علاوه بر ایران در آسمان استرالیا، انگلیس و آمریکا رخ خواهد داد.

علت ابر ماه چیست؟

ساینس‌الرت، هرگاه ماه در حالت بدر، به نزدیک‌ترین فاصله خود از زمین می‌رسد درخشان‌تر و بزرگتر از معمول دیده می‌شود و پدیده “ابرماه” را رقم می‌زند.

علت نامگذاری ابر ماه صورتی چیست

قرار نیست ماه در آسمان فردا شب به رنگ صورتی درآید و علت نامگذاری آن به ابر ماه صورتی این است که این پدیده همزمان با رویش گونه خاصی از گل‌های وحشی و باز شدن شکوفه هاست..

پدیده “ابر ماه” می‌تواند ۷ درصد بزرگتر و ۱۵ درصد روشن‌تر از ماه کامل باشد. به این ترتیب این پدیده برای ستاره‌شناسان بسیار هیجان‌انگیز است، حتی اگر تفاوت میان این دو پدیده از زمین چندان هم چشمگیر نباشد.

زمان وقوع پدیده ابر ماه به ساعت قرارگیری این قمر در نزدیک فاصله به زمین بستگی دارد و به همین دلیل زمان رصد پدیده نجومی ابر ماه صورتی می‌تواند در برخی نقاط جهان در روشنایی روز اتفاق بیفتد.

نظرات