موارد مصرف و عوارض داروی دکسترومتورفان

0

دکسترومتورفان چه نوع دارویی است؟ قبل از مصرف آن چه نکاتی لازم است؟ در چه مواردی مصرف می شود و عوارض آن چیست؟ آیا در درمان سرفه ماثر است؟ شاید شما بخواهید از این نوع دارو استفاده کنید. در ادامه این مطلب به تمام سئوالات شما در رابطه با دکسترومتورفان پاسخ داده می شود. با ما همراه باشید.

موارد مصرف و عوارض داروی دکسترومتورفان

 

دکسترومتورفان چیست؟

دکسترومتورفان یا Dextromethorphan معمولا به عنوان یک دارو ضدسرفهمصرف می شود. این داروی بدون نسخه است و به اشکال قرص، شربت و قطره تولید می‌شود. دارو از راه خوراکی به‌خوبی جذب می‌شود و با اثر مستقیم روی مرکز سرفه در بصل‌النخاع، موجب تضعیف واکنش سرفه می‌گردد. دکسترومتورفان به‌میزان وسیعی در کبد متابولیزه و به متابولیت فعالی به‌نام دکسترورفان تبدیل می‌شود که از طریق کلیه‌ها دفع می‌گردد؛ اما متابولیسم کبدی پسودوافدرین ناقص بوده و حدود ۵۵ الی ۷۵ درصد آن به‌صورت تغییر نیافته از راه ادرار دفع می‌گردد.

ساختار

 

 

نکات لازم پیش از مصرف دکسترومتورفان

  • در صورتی که مبتلا به بیماری های کبدی می باشید مصرف این دارو برای شما مناسب نمی باشد.
  • در صورتی که مصرف کننده داروهای آرامبخش و ضد افسردگی خصوصاً داروهای مهارکننده مونوآمین اکسیداز مانند سلژیلین ،ترانیل سیپرومین و فنلزین می باشید ،حتما پزشک خود را مطلع نمایید.
  • مصرف این دارو در کودکان زیر ۶ سال توصیه نمی شود.
  • در صورت سابقه حساسیت به دکسترومتورفان یا سایر داروهای ضدسرفه، پزشک خود را مطلع نمایید
  • در صورتی که مبتلا به آسم هستید (خصوصاً در فاز حمله ی آسم )مصرف این دارو برای شما مناسب نیست.

نحوه مصرف

  • در صورت سابقه یا ابتلا به هرگونه بیماری تنفسی نظیر آسم،copd، عفونت دستگاه تنفسی ،تنگی نفس و …پزشک خود را مطلع نمایید.
  • در صورتی که سابقه سرفه های مزمن دارید حتما به پزشک مراجعه نمایید و از مصرف خودسرانه ی این دارو بپرهیزید زیرا دکسترومتورفان می تواند سرفه های شما را تشدید کند یا علائم یک بیماری دیگر (که سرفه ی شما می‌تواند ناشی از آن باشد) را بپوشاند.
  • در صورتی که سرفه های شما همراه با ترشحات خلطی بود، حتما پزشک یا داروساز را در جریان قرار دهید زیرا ممکن است مصرف این دارو شرایط شما را بدتر نماید.
  • در صورت بارداری،تصمیم بارداری یا شیردهی پزشک داروساز خود را در جریان قرار دهید.
    لیستی از کلیه داروهای مصرفی خود خصوصاً داروهای ضد حساسیت، ضد سرماخوردگی، ضد افسردگی، داروهای پارکینسون، کینیدین، آمیودارون، داروهای ضد
  • درد آرام بخش و فرآورده های الکلی را در اختیار داروساز یا پزشک قرار دهید تا در صورت نیاز مقدار و نوع داروی مصرفی را به صورت مناسب تغییر دهید.

 

موارد مصرف

دكسترومتورفان براي درمان علامتي سرفه هاي بدون خلط ناشي از گلودرد ساده و سرماخوردگي يا محرك هاي استنشاق شده بكار مي رود.

 

نحوه مصرف

دکسترومتورفان را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف کنید. دکسترومتورفان را در زمان طولانی تر یا با مقادیر بیشتر از مقدار توصیه شده مصرف نکنید. داروی های ضدسرفه بصورت کوتاه مدت و تا زمان بهبود سرفه مورد استفاده قرار میگیرند. در صورت استفاده از شکل مایع این دارو، میزان دوز آن را با استفاده از سرنگ یا قاشق های مخصوص سنجش دوز دارو اندازه بگیرید. فرم قرص تجزیه شونده یا مکیدنی دکسترومتورفان را در دهان نگه داشته و اجازه دهید که کاملا آب شود. اگر از شکل های تجزیه شونده دکسترومتورفان استفاده میکنید اجازه دهید که دارو بصورت کامل در دهان حل شود.

عوارض دارو

 

عوارض پس از مصرف

سايكوز سمي(فعاليت مفرط ، توهمات بينايي و شنوايي) پس از مصرف ۳۰ ميلي گرم يا بيشتر از دارو گزارش شده است. با مصرف مقادير خيلي زياد دارو ضعف تنفسي گزارش شده است.

 

عوارض جانبی

  • سرگیجه شدید، اضطراب، احساس بی قراری یا عصبی بودن
  • گیجی، توهم
  • تنفس آهسته یا کم عمق

 

تداخلات دارویی

در صورت مصرف همزمان با فراورده هاي حاوي الكل، داروهاي كاهنده فشار خون با اثر مضعف CNS مانند كلونيدين و متيل دوپا، داروهاي مضعف CNS بويژه بيهوش كننده ها، باربيتوراتها، داروهاي مخدر شبه ترياك يا ضد افسردگي هاي سه حلقه اي، ممكن است اثرات مضعف CNS اين داروها يا دكسترومتورفان تشديد شود. مصرف همزمان مهار كننده هاي مونوآمين اكسيداز (MAO) از جمله فورازوليدون و پروكاربازين، ممكن است باعث بروز بحران آدرنرژيك، كلاپس، اغماء، سرگيجه، تهييج، افزايش فشار خون، افزايش دماي بدن، خونريزي داخل مغزي، بيحالي، تهوع، رفتار جنون آميز، اسپاسم و لرزش شود.

نظرات