آیا مصرف ویتامین دی D به درمان کرونا ویروس کمک می کند؟

0

آیا مصرف ویتامین دی D در درمان کرونا ویروس کمک می کند؟ این روزها با شیوع ویروس کرونا در کشور و نگرانی بیش از بیش هموطنان، پیشنهاد های بسیاری برای تقویت سیستم ایمنی بدن داده می شود. بعد از توصیه مصرف ویتامین C اینبار خبر از مصرف ویتامین D داده می شود و مصرف آن را ضروری اعلام می کنند. برای بررسی این موضوع مهم با ما همراه باشید.

آیا مصرف ویتامین دی D به درمان کرونا ویروس کمک می کند؟

 

آیا مصرف ویتامین دی در درمان کرونا موثر است؟

  •  ویتامین دی باعث تقویت سیستم ایمنی می شود و بدن انسان را در برابر ابتلا به کرونا ویروس مقاوم می سازد.
  • سازمان بهداشت جهانی مصرف ویتامین D را برای جلوگیری از عفونت های تنفسی توصیه نکرده است.
  •  انجمن های علمی متخصصین غدد درون ریز و متابولیسم ایران و روماتولوژی ایران اعلام کردند در مورد ویروس جدید کرونا، ناشناخته ها بسیار است و نقش ویتامین دی در مقابله با عفونت حاصل از این ویروس ثابت نشده است.

 

ویتامین دی در چه منابعی مصرف می شود؟

راه‌ های تامین ویتامین D برای بدن شامل نور خورشید، منابع غذایی و مکمل ویتامین D است که با توجه به محدود بودن منابع غذایی این ویتامین، بهترین راه برای دریافت ویتامین D قرار گرفتن در معرض نور آفتاب است. بسیاری از غذاهایی که ما می خوریم ویتامین D طبیعی ندارند. ماهی هایی همچون قزل آلا، اره ماهی و ماهی خال مخالی استثنا هستند و می توانند در یکبار مصرف، میزان ویتامین D سالم برای بدن فراهم می کند. سایر ماهی های چرب مانند تن و ساردین نیز مقداری ویتامین D دارند اما میزان آن بسیار اندک است.

منابع ویتامین دی

چند نکته مهم

  • اثرات حفاظتی در برابر عفونت های تنفسی بیشتر در کودکان زیر ۱۶ سال دیده شده است و اثر معنی داری در محدوده سنی بالای ۱۶ سال دیده نشده است.
  • اثر مصرف مکمل ویتامین D بر روی کاهش عفونت بافت ریه ( مشابه آنچه که در کویید ۱۹ رخ می دهد ) اثبات نشده است.
  •  مصرف دوز های بالای ۸۰۰ واحد در روز و یا مصرف یکجا ویتامین D در دوز های بالا، اثر حفاظتی در برابر عفونت نشان نداده است.

 

بالاخره ویتامین D مصرف کنیم یا نه؟

انجمن های علمی متخصصین غدد درون ریز و متابولیسم ایران و روماتولوژی ایران، با توجه به خاصیت این ویتامین در تقویت سیستم دفاعی بدن و با توجه به انتشار اخبار و پیشنهادات متنوع اخیر در مورد مصرف مکمل های ویتامین دی (D) برای تقویت سیستم ایمنی و با در نظر گرفتن شیوع کمبود ویتامین D در جامعه ایرانی، بر آن شدند با تدوین دستورالعمل ساده، نگرانی های  جامعه را کاهش دهند.

درمان کرونا با مصرف ویتامین دی

طبق این دستور العمل در این شرایط بحرانی، به هیچ وجه نیازی به اندازه گیری آزمایشگاهی سطح سرمی ویتامین D نیست، در صورتی که دری چند ماه گذشته، مطابق دستورالعمل کشوری برای پیشگیری از کمبود ویتامین D،  در حال مصرف یک عدد ویتامین D پنجاه هزار واحدی در ماه (یک عدد ویتامین D پنجاه هزار واحدی در ماه) بوده اید، به همین صورت ادامه دهید. این توصیه برای کودکان ۲ تا ۲۲ سال به میزان  یک عدد ویتامین D پنجاه هزار واحدی هر ۲ ماه یک بار است.در غیر این صورت، بدون نگرانی، در صورت دسترسی به دارو، فعلا برای مدت چهار هفته آینده، هفته ای یک عدد ویتامین D پنجاه هزار واحدی مصرف کنید. به نقل از ایرنا

 

نظرات