بیوگرافی دکتر اسماعیل یزدی پدر دندانپزشکی نوین + زندگی شخصی و درگذشت

0

بیوگرافی دکتر اسماعیل یزدی پدر دندانپزشکی نوین + زندگی شخصی و درگذشت

دکتر اسماعیل یزدی در سال ۱۳۱۰ در شهر قزوین به دنیا آمده و در ۲۳ اسفند ۹۸ بر اثر کرونا درگذشت . او برادر ابراهیم یزدی وزیر خارجه دولت موقت و دبیر کل نهضت آزادی و دوست نزدیک و پزشک دکتر مصدق و بنیانگذار بیمارستان پارس و از برجسته‌ترین جراحان فک و صورت در خاورمیانه بود بیوگرافی کامل شخصی و خانواده و همسر و فرزندان و تصاویر وی را در مجله حرف تازه مرور کنید

بیوگرافی دکتر اسماعیل یزدی پدر دندانپزشکی نوین + زندگی شخصی و درگذشت

بیوگرافی دکتر اسماعیل یزدی

دکتر اسماعیل یزدی در سال ۱۳۱۰ در شهر قزوین به دنیا آمده و در ۲۳ اسفند ۹۸ بر اثر کرونا درگذشت ، وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در تهران، دبستان ادب و دبیرستان دارالفنون به اتمام رسانید، و در سال ۱۳۳۲ از دانشکده دندان پزشکی با رتبه اول فارغ التحصیل شد

استاد یزدی به واسطه خدمات و فعالیتهای علمی ارزنده موفق به دریافت دو نشان درجه اول و چندین جایزه و تقدیرنامه نیز شده است.

بورسیه تحصیل در آمریکا

وی بعد از اخذ مدرک دکترای دندانپزشکی با دریافت بورس تحصیلی راهی آمریکا شد و تحصیلات تخصصی خود را در دو رشته جراحی و آسیب شناسی دهان و فک و صورت در مراکز وابسته به دانشگاه هاروارد Harvard و دانشکده دندان پزشکی تافتس Tufts در شهر بوستون به پایان رسانید.

درگذشت دکتر اسماعیل یزدی حراج فک و صورت بر اثر کرونا

دکتر اسماعیل یزدی جراح دهان و فک و صورت

دکتر یزدی در سال ۱۳۳۸ به ایران بازگشت و اولین ارزشنامه تخصصی در جراحی دهان و فک و صورت به عنوان یکی از رشته های تخصصی دندان پزشکی را دریافت کرد. وی نخستین مطب محدود به این رشته تخصصی را دایر و همزمان در بیمارستان پارس تهران به عنوان مسئول جراحی های دهان و فک و صورت شروع به فعالیت کرد

در سال ۱۳۴۵ به تأسیس و راه اندازی بخش و آزمایشگاه تخصّصی آسیب شناسی فک و دهان در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تهران اقدام و به عنوان بنیان گذار این رشته، برنامه درسی آن را تدوین کرد .

درگذشت دکتر اسماعیل یزدی بر اثر کرونا

دکتر یزدی برادر دکتر ابراهیم یزدی و بنیانگذار بیمارستان پارس بر اثر کرونا در ۲۳ اسفند ۹۸ درگذشت
‏او برادر دکتر ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه دولت موقت بود و در جوانی پزشک دکتر محمد مصدق ایران بود.

او تا واپسین روزهای عمر ۹۰ ساله مشغول طبابت و خدمت بود. درکارنامه‌ی او صدها جراحی رایگان برای مجروحان جنگی ایران ثبت شده است.

عکس دکتر یزدی در کنار برادرش ابراهیم بزدی

درگذشت دکتر اسماعیل یزدی برادر ابراهیم یزدی

سوابق و قعالیت های دکتر اسماعیل یزدی

دکتر یزدی فعالیت دانشگاهی را از فروردین ۱۳۳۹ با سمت عضو هیئت علمی در بخش آسیب شناسی دانشکده پزشکی دانشگاه تهران آغاز کرد و در سال ۱۳۴۰ با شرکت و موفقیت در مسابقۀ امتحان تخصّصی رئیس درمانگاهی (برابر امتحانات بورد تخصّصی فعلی) با عنوان متخصص و رئیس درمانگاه (استادیاری فعلی) در رشته آسیب شناسی به خدمات خود در دانشکده پزشکی و دندانپزشکی ادامه داد.

تصاویر جوانی دکتر اسماعیل یزدی پدر دندانپزشکی نوین

همچنین دکتر یزدی در سال ۱۳۵۳ به مرتبه استادی ارتقاء یافت و به واسطه فعالیتهای درخشان دانشگاهی، آموزشی، وی علاوه بر فعالیت آموزشی، سمت های اجرائی، کارشناسی و مشاوره ای بسیاری را به عهده داشته است که از آنها می توان به مدیریت گروه آسیب شناسی فک و دهان دانشگاه علوم پزشکی تهران، معاونت آموزشی و سپس ریاست دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تهران نام برد.

زندگینامه دکتر اسماعیل یزدی بنیانگذار بیمارستان پارس

بازنشستگی

دکتر یزدی پس از ۴۲ سال فعالیت مستمر علمی – دانشگاهی بنا به درخواست شخصی در سال ۱۳۸۰ در سن ۷۰ سالگی به افتخار بازنشستگی نائل شد و از آن زمان به همکاری در زمینۀ تحقیقات و انتشارات با فرهنگستان علوم پزشکی پرداخته است.

ویژگی اخلاقی دکتر یزدی

از ویژگی های دیگر استاد دکتر یزدی نظم و ترتیب در مدیریت و تدریس و خلوص معنوی هنگام حضور در کلاس درس و شخصیت و وقار ایشان است که زبانزد دانشجویان و الگوی آنان در تمام سال های فعالیت دانشگاهی ایشان بود. برای کلاس درس قداست خاصی قایل بود و همواره پیش از دانشجویان در کلاس حضور می یافت و پس همه از کلاس درس خارج می شد. به دانشجویان فرصت کافی برای پرسش و پاسخ داده و با صبر و حوصله آنان را در تمام مراحل آموزش و تحقیق راهنمایی می کرد.

شخصیت چند بعدی و علاقه استاد به مباحث اجتماعی، زبان و ادبیات فارسی و تاریخ، خصوصا تاریخ پزشکی، باعث شده که ایشان علاوه بر رشته های علمی تخصصی خود در زمینه های دیگر نیز مقالات و تألیفات ارزشمندی خلق کرده و اوقات فراغت خود را بیشتر در زمینه پرورش گل، نقاشی، ورزش و شعر و ادبیات می گذارند.

نظرات