موارد مصرف و عوارض داروی تریامسینولون

0

تریامسینولون چه نوع دارویی است؟ قبل از مصرف آن چه نکاتی لازم است؟ در چه مواردی تزریق یا مصرف می شود و عوارض آن چیست؟ شاید شما بخواهید از این نوع دارو استفاده کنید. در ادامه این مطلب به تمام سئوالات شما در رابطه با تریامسینولون پاسخ داده می شود. با ما همراه باشید.

موارد مصرف و عوارض داروی تریامسینولون

 

تریامسینولون چیست؟

تریامسینولون یا Triamcinolone یک داروی کورتيکواستروئيدی (کورتون دار) است که به اشکال آمپول، پماد و افشانه استفاده می شود. تریامسینولون با تاثیر بر رونویسی DNA در هسته ویا با اثر بر رسپتورهای غشایی مانند سایر گلوکوکورتیکوئیدها عمل می‌کند. این داروها با مهار آزادسازی فسفولیپیدها اثرات ضدالتهابی دارد.

چیست؟

نکات پیش از مصرف تریامسینولون

  • توجه شود که در پيشگيري از سندرم زجر تنفسي نوزادان، در صورت وجود آمنيونيت، عفونت يا تب، عفونت با هرپس نوع ۲، عدم كفايت جفت يا پارگي زودرس غشاء منع مصرف دارد.
  • از مصرف الکل اجتناب کنید. در صورتی که دیابت دارید، قند خون خود را به دقت کنترل کنید (در صورتی که داروی ضد دیابت مصرف می کنید، ممکن است نیاز به تنظیم دز داروهای خود داشته باشید).
  • در صورتی که استرس بیش از نرمال تجربه کردید با درمانگر خود در میان بگذارید (ممکن است نیاز به تنظیم دز، داروی خود داشته باشید). ممکن است حساسیت شما به عفونت افزایش یابد.
  • موارد ذیل را به سرعت گزارش کنید: اضطراب بیش از حد، اختلالات خواب، هر گونه علامت عفونت (گلو درد، زخمی که خوب نشود)، رشد بیش از حد موی بدن یا بی رنگ شدن پوست، تغییرات بینایی، تورم صورت یا دست و پا، ضعف عضلانی، تغییر رنگ مدفوع (تیره شدن یا قیری شدن مدفوع) یا درد شکمی مداوم، بدتر شدن شرایط یا عدم بهبود شرایط.

 

موارد مصرف

تريامسينولون براي درمان جايگزيني در نارسايي غده فوق كليوي استفاده مي شود. اين دارو همچنين در درمان علامتي اختلالات التهابي و آلرژيك و در جهت سركوب كردن سيستم ايمني استفاده مي شود. تريامسينولون در هيپرپلازي مادرزادي آدرنال ادم مغزي و بيماري هاي روماتيسمي نيز مؤثر است.

موارد مصرف

 

نحوه مصرف

در رابطه با نحوه مصرف حتما با پزسک مربوطه مشورت کنید. در صورت مصرف مقادیر متوسط تا بالای کورتیکواستروئید، مقادیر کافی کلسیم و ویتامین در رژیم غذایی خود یا توسط مکمل مصرف کنید.

 

عوارض پس از مصرف

درمان دراز مدت با تريامسينولون بيمار را از جهت ابتلاء به بيماري هاي عفوني مستعد مي كند و از طرفي علائم عفونت نيز پنهان مي شود. مصرف مقادير زياد تريامينولون مي تواند اختلالات رواني را تشديد كند. كاهش و يا تاري ديد، تكرر ادرار و پرنوشي به دنبال مصرف دارو نياز به توجه پزشكي دارند. در استفاده دراز مدت دارو، قرحه گوارشي، علائم شبه كوشينگ آكنه، درد در ناحيه سريني و افزايش فشار خون محتمل مي باشد.

عوارض مصرف

 

عوارض جانبی

  • CNS: سردرد، بیخوابی، تحریک پذیری، سرخوشی، بیقراری، ضعف؛ تغییرات ذهنی، رفتار سایکوتیک
  • CV: ادم، هایپرتنشن، نارسایی احتقانی قلب یا CHF
  • GI: تهوع، پر اشتهایی، افزایش وزن، زخم پپتیک، GIB
  • Metabolic: احتباس آب و سدیم، هایپوکالمی، هیپرگلیسمی، پوکی استخوان، کاهش رشد کودکان
  • Derm: آکنه، راش، استریا، تاخیر در التیام زخم ها
  • Other: پر مویی، افزایش عفونت ها، آتروفی عضلانی و برفک

 

تداخلات دارویی

تريامينولون با آمينوگلوتتمايد، آمفوتريسينB، مهار كننده هاي آنزيم كربنيك انيدراز، آنتي اسيدها ، عوامل ضد ديابت، انسولين، گلوكوزيدهاي ديژيتالي ، ديورتيك هاي القاءكننده هاي آنزيم كبدي، ميتوتان، مكمل هاي پتاسيم، ريتودرين، غذاها و يا داروهاي حاوي سديم، سوماترم و سوماتروپين و واكسن هاي حاوي ويروس هاي زنده توصيه نمي شود.

 

نظرات