عوارض و خطرات نگه داشتن عطسه

0

عوارض و خطرات نگه داشتن عطسه

نگه داشتن عطسه خطراتی به دنبال دارد. بسیاری از افراد به دلایل مختلف هنگام عطسه کردن کامل جلوی آن را میگیرند ولی نمیدانند که با این کار چه عوارضی را به جان میخرند.

در این بخش از مجله اینترنتی حرف تازه با ما باشید تا از این عوارض آگاه شوید.

نگه داشتن عطسه

مکانیسم عطسه

عطسه نوعی واکنش دفاعی بدن (رفلکس) به مواد محرک تنفسی یا التهاب مجاری تنفسی یا برای دفع ترشحات در هنگام بیماری است. مکانسیم عطسه خروج سریع هوای بازدمی بر اثر انقباض عضلات تنفسی است.

رفلکس عطسه بسیار شبیه سرفه است به استثنای اینکه به جای مجاری تنفسی تحتانی مربوط به مجاری بینی است. به این ترتیب مقدار زیادی هوا به سرعت از طریق بینی عبور می‌کند و به این ترتیب به پاک کردن مجاری بینی از مواد خارجی کمک می‌کند.

زمانی که عطسه روی می‌دهد قفسه سینه شدیداً منقبض می‌شود. در همان زمان گلوت بسته می‌شود به‌طوری‌که تا قبل از باز شدن گلوت، هوا با فشار زیادی در پشت آن جمع می‌شود این حالت انفجاری هوا مقدار زیادی از ترشحات و مواد خارجی مانند میکروبها را پاک می‌کند و آن‌ها را با فشار خارج می‌سازد. البته متأسفانه این رفلکس دفاعی خوب بدن مانند سرفه باعث گسترش بیماری می‌شوند. گلوت یعنی : چاکنای دهانه یا مدخل نای است که پرده‌های صوتی در آن قرار دارند. به تعریف زبان‌شناسی چاکنای، فاصله میان پرده‌های صوتی است.

عوارض جلوگیری کردن از عطسه چیست؟

با نگه داشتن عطسه، همه فشار ایجاد شده توسط شش‌ها، به سر (سینوس‌ها)، حفره بینی یا از طریق گلو به قفسه سینه بازگردانده می‌شود. جلوگیری از عطسه، حتی می‌تواند فشار هوا در عطسه طبیعی را پنج تا ۲۴ برابر افزایش دهد.

هوای به دام افتاده، عامل ایجادکننده خطر هنگام جلوگیری از عطسه است. صدمه به ساختارهای ظریف گوش داخلی، پارگی پرده گوش،ترکیدن رگ‌های خونی کوچک چشم، بینی و پرده گوش از عوارض احتمالی خارج نشدن این هوای پرفشار هستند.

در موارد بسیار نادری نیز این شرایط می‌تواند به پارگی آنوریسم ـ بیرون‌زدگی حباب مانند در دیواره رگ‌های مغز ـ منجر شود. آنوریسم مغزی ممکن است هر زمانی پاره شود، اما یک تغییر ناگهانی در فشار داخلی جمجمه می‌تواند عامل پاره شدن آن باشد.

افرادی با رگ‌های خونی غیرطبیعی، کسانی که جراحی سینوس، عروق یا مغز را پشت سرگذاشته‌اند یا دچار آسیب سر، گردن یا قفسه سینه شده‌اند در مقابل خطرات ناشی از جلوگیری از عطسه آسیب‌پذیرتر هستند.

همچنین بخوانید: درمان حساسیت فصلی عطسه و آبریزش بینی

نگه داشتن عطسه

روشهای بیخطر برای نگه داشتن عطسه

اگر در شرایطی قرار دارید که نمی‌خواهید عطسه کنید سعی کنید برای جلوگیری از عطسه، سایر عصب‌های حسی خودرا تحریک کنید. جلوگیری از عطسه در این مرحله فشار هوا را به دام نمی‌اندازد.

بیرون راندن هوا از بینی، فشار دادن قسمتی از لب که زیر بینی قراردارد یا مالیدن بینی با دست از دیگر راه‌های بی خطر جلوگیری از عطسه هستند.

منبع : دکتر سلام

نظرات