تفریحات

بیوگرافی و عکسهای منوچهر صهبایی رهبر ارکستر سمفونی تهران و همسرش منیژه صهبایی

0

بیوگرافی و عکسهای منوچهر صهبایی رهبر ارکستر سمفونی تهران و همسرش منیژه صهبایی

منوچهر صهبایی نوازنده و رهبر ارکست و موسیقی شناس ایرانی در سال ۱۳۲۷ در تهران به دنیا آمده است .
در ادامه بیوگرافی کامل شخصی و موسیقایی آثار نوازندگی و آهنگها و خانواده و همسر و فرزندان و سوابق هنری از زندگی در ایران تا مهاجرت و بازگشت به ایران و حواشی ارکستر سمفونیک تهران و شهرداد روحانی را در مجله حرف تازه میخوانید

منوچهر صهبایی

بیوگرافی منوچهر صهبایی

منوچهر صهبایی رهبر ارکستر، موسیقی‌شناس، نوازنده ابوا و رهبر سابق ارکستر سمفونیک تهران در سال ۱۳۲۷ در تهران به دنیا آمده و در در سبک‌ موسیقی کلاسیک و نوازنده ساز ابوا میباشد
وی در رشته نوازندگی ابوا، رهبری ارکستر، موسیقی و هنرشناسی مدرک دکترای خود را طی تحصیلاتش در اروپا دریافت کرده است

او از اعضای پیشین ارکستر سمفونیک تهران است که در سال ۹۸ در ۳ بهمن رهبری
ارکستر سمفونیک تهران را به جای شهرداد روحانی بر عهده گرفت.

منوچهر صهبایی

سوابق تحصیلی

صهبایی تحصیلات خود را در هنرستان عالی موسیقی و کنسرواتوار تهران زیر نظر آنتون کادلتس (ابوا) حسین ناصحی تهرانی و شفیقه صدقی گذراند

وی همزمان با گذراندن دوره عالی کنسرواتوار تهران، چندین سال به عنوان تکنواز ابوا با ارکستر سمفونیک تهران همکاری داشت.

منوچهر صهبایی

مهاجرت از ایران برای تحصیل

در سال ۱۳۵۴ به منظور ادامه فعالیت‌های هنری خود و تحصیل در زمینه رهبری ارکستر و موزیکولوژی عازم اروپا شد
وی ابتدا زیر نظر هاینز هولیگر برای دوره عالی نوازندگی ابوا و سپس در فرایبورگ (آلمان)؛ پی یر پی یرلو در پاریس (فرانسه)؛ میلان هوروات، در سالزبورگ (اتریش)؛ فرانکو فرارا در سی ینا (ایتالیا) و سرجیو چلیبیداکه در مونیخ (آلمان) به تحصیل پرداخت

همسر منوچهر صهبایی

وی سالها پیش با منیژه صهبایی هنرمند عرصه موسیقی و نوازنده ازدواج کرده که همسرش در برخی مواقع مدیر برنامه های این موسیقی شناس ایرانی نیز بوده است.

منوچهر صهبایی

سوابق اجرایی و تدریس

صهبایی سابقه تدریس در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و مدرسه رادیو و تلویزیون ملی ایران را دارد.
همچنین کنسرت‌های متعددی را با ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر مجلسی رادیو و تلویزیون ملی ایران اجرا کرد.

وی از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۹ میلادی در مدرسه موسیقی شهر افن بورگ در آلمان تدریس نمود. صهبایی چهارده سال نیز رهبری ارکستر مجلسی شهر آمریس ویل در سوییس را به عهده داشت.

او همچنین در سال‌های نخست اقامت خود در سوییس به مدت چهار سال در مدرسه عالی ترجمه شهر سن گالن به تحصیل پرداخت و در زبان‌های آلمانی، فرانسه، ایتالیایی و انگلیسی فارغ التحصیل شد.

محل زندگی و اقامت

استاد صهبایی در حال حاضر مقیم کشور سوییس و اتریش است و در کنسرواتوار شهر فلدکیرش (Feldkirch) در اتریش، تدریس می‌کند و رهبری چند ارکستر اروپایی را به عهده دارد.

صهبایی اخیراً رهبری موقت ارکستر سمفونیک تهران را بر عهده گرفته است.

دعوت به ایران برای رهبری ارکستر

بهار سال ۷۱ صهبایی به ایران دعوت شد تا نخستین رهبر ایرانی خارج‌نشین باشد که به صورت میهمان ارکستر سمفونیک تهران را رهبری می‌کند.

او که به دعوت چند نفر از نوازندگان قدیمی ارکستر سمفونیک تهران، مجلسی نوازنده هورن و افتاده نوازنده فاگوت به تهران آمد.
اما رهبری صهبایی با این ارکستر چندان دوام نیاورد و همکاری او در اردیبهشت ۸۹ به انتها رسید.

منوچهر صهبایی

حواشی جنجالی ارکستر سمفونیک تهران

در ادامه حواشی ناراحت‌کننده در ارکستر سمفونیک تهران، صهبایی گفته است که شهرداد روحانی مطرب است

جدیدترین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران در حالی به رهبری منوچهر صهبایی در تالار وحدت تهران برگزار گردید که این مجموعه دولتی یکی از شب های پرحاشیه خود طی سال های گذشته را برای مخاطبان رقم زد.

بنیاد رودکی طی روزهای قبل با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرده بود: « باتوجه به مشکلات پزشکی و به تقاضای شهرداد روحانی، رهبر دایم ارکستر سمفونیک تهران، جدید ترین کنسرت این ارکستر به رهبری منوچهر صهبایی اجرا میشود.

حرفهای منوچهر صهبایی علیه شهرداد روحانی

منوچهر صهبایی رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران، پیش از آغاز کنسرت ضمن انتقاد از عملیات عمرانی «پهنه رودکی» که به گفته وی در آمدوشد مخاطبان تأثير منفی گذاشته توضیح داد: من به هیچ وجه قرار نبود که در این کنسرت ارکستر سمفونیک تهران، بعنوان رهبر حضور داشته باشم ولی گویا رهبر ارکستر سمفونیک تهران به علت مشکلاتی که بوجود آمده بود، دو هفته پیش بدون این که با مسوولان بنیاد رودکی صحبتی کرده باشد، از ایران فرار کرده است! بدین ترتیب درصورتی که چیز دیگری مثل دلایل پزشکی و از این دست مسایل نوشته اند من قبول ندارم.

بعد از این جملات صهبایی بود که یکی از تماشاگران سالن که با صدایی بلند گفت: «درست نیست شما پشت سر همکار خود چنین حرفی بزنید که فرار کرده است!»
صهبایی نیز در واکنش به این صحبت ها در اظهارنظری عجیب گفت: «مطرب باید بره دنبال جایی که مطربی اش رو بکنه!».
این دیالوگ باعث شد بعضی از مخاطبان دیگر در سالن هم نسبت به گفته های این تماشاگر واکنش نشان دهند

واکنش شهرداد روحانی به حواشی کنسرت ارکستر سمفونیک: عمیقاً متأسفم

شهرداد روحانی رهبر ارکستر سمفونیک تهران یک روز پس از اتفاقات و حاشیه‌هایی که در کنسرت شب گذشته این مجموعه دولتی رقم خورد، توضیحاتی را در صفحه شخصی خود در اینستاگرام منتشر کرد.

در متن منتشر شده از سوی شهرداد روحانی آمده است:

«مخاطبان محترم ارکستر سمفونیک تهران. با درود

از آنچه شب گذشته در تالار وحدت و در میانه اجرای ارکستر سمفونیک تهران روی داد، عمیقاً متأسفم.
امیدوارم فضای موسیقی ما همچون گذشته در مسیر صلح و دوستی در حرکت باشد.
از نوازندگان محترم ارکستر سمفونیک تهران، برای حمایت از مخاطبان برنامه و نیز جایگاه رهبر ارکستر سمفونیک تهران کمال تشکر را دارم.

گردآوری بیوگرافی مجله حرف تازه

منبع :ویکی پدیا

منوچهر صهبایی

خلاصه مصاحبه با استاد منوچهر صهبایی

استاد جوان موسیقی از ۱۸ سالگی

من در دهه ۵۰ که دوران طلایی موسیقی کلاسیک در ایران بود
از سن ۱۸ سالگی نوازنده اول ابوا ارکستر سمفونیک تهران بودم.
همچنین در دانشگاه، هنرستان عالی موسیقی و مدرسه تلویزیون ملی ایران هم به عنوان استاد موسیقی تدریس می‌کردم

ادامه تحصیل در خارج از کشور

من تصمیم گرفتم برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بروم.
من در ایران مدرک لیسانس موسیقی گرفته بودم و تصمیم داشتم طی ۵ سال در خارج از کشور تحصیل کنم و بعد به ایران برگردم

بجای ۵ سال ۳۵ سال در خارج ماندگار شدم

در آن ۵ سال به لحاظ هنری اتفاقاتی در اروپا افتاد که من به جای ۵ سال، ۳۵ سال در خارج از کشور ماندنی شدم!
بعد از آن هم تصمیم گرفتم به کشور برگردم و صادقانه به مردم خودم خدمت کنم که یک مدت رهبر ارکستر سمفونیک تهران بودم

اقامت در ایران

چند سالی است که در ایران  اقامت دارم و گاهی برای انجام پروژه‌ رهبری ارکسترهای مختلف حدودا یک هفته به خارج از کشور می‌روم و دوباره به تهران بر می‌گردم.

کارها بدست یک سری آدم بی تخصص افتاده

جاهایی که من در ۳۷ ،۳۸ سال گذشته کار کرده‌ام، به خصوص اروپا، در سطح هنری خیلی بالایی هستند و متخصصین زیادی دارند
اما در کشور خودمان کارها به دست یک سری آدم بی تخصص افتاده و ندانم ‌کاری‌های زیادی در داخل کشور اتفاق می‌افتد.
متأسفانه در ایران یک عده به خاطر جاه ‌طلبی، خودشان را به زور به کارهایی که تخصصش را ندارند می‌چسبانند.
این‌ها به موسیقی کشور خدمت‌ نمی‌کنند و اتفاقاً کارشان خراب‌کاری است

یک عده لیاقت فداکاری ندارند

من چند سال پیش برای خدمت به هنر کشورم به ایران برگشتم و هر کجا که بود به کمک دوستان رسیدم و نیتم این بود که موسیقی کلاسیک کشور را نجات بدهم
اما متأسفانه دیدم که طرز فکر آدم‌ها جور دیگری است و بلا نسبت شما یک عده لیاقت این همه فداکاری، صداقت و سطح کیفی کار مرا ندارند. بنابراین در ایران خودم را کنار کشیدم و بیشتر در خارج از کشور فعالیت موسیقایی کرد

هیچ چیز سر جای خودش نبود

من سال ۷۱ که پس از  سالها زندگی در خارج از کشور به ایران آمدم، دیدم که همه چیز از هم پاشیده و هیچ چیزی سر جایش نیست.
تالار رودکی داغون شده بود و روی صندلی‌های طبقه سوم اصلاً نمی‌شد نشست.
در و پنجره‌ها و شیشه‌هایش همه شکسته بودند. تالار وحدت هم به هیچ وجه قابل استفاده نبود آن زمان خیلی ناراحت شدم و باورم نمی‌شد که همچین بلایی سر تالار آمده باشد.
در سال ۸۶ دوباره به تهران آمدم و شاهد آن بودم که ارکستر سمفونیک تهران دارد از بین می‌رود.
می‌خواستند آن را منحل کنند اما من نگذاشتم. از کارم در اروپا استعفا دادم و به تهران آمدم و رهبر ارکستر سمفونیک تهران شدم.

سیستم آموزش موسیقی در ایران

سیستم آموزش موسیقی در ایران هم یک سیستم غلط برگرفته از سیستم آموزشی در آمریکا است.
سیستم درست را اروپایی‌ها دارند پیاده می‌کنند. در اروپا اگر شما بخواهید نوازنده شوید، باید به کنسرواتوار و یا مدرسه عالی موسیقی بروید. فقط در این دو جا نوازنده، خواننده، آهنگساز و رهبر ارکستر تربیت می‌شود و در نهایت هم یک مدرک به شما می‌دهند که پایان‌نامه است و مدارکی چون  لیسانس ، فوق لیسانس و… ندارد. مثلاً شما در کنسرواتوار موسیقی، مدرک پایان‌نامه فلوت می‌گیرد و یا مدرک پایان‌نامه رهبری ارکستر.

دغدغه مالی ندارم

امروزه همه دغدغه مالی دارند. من هرجا رهبری ارکستری برعهده داشتم، بزرگترین خرج‌ها و بزرگترین بودجه آن کنسرت حقوقی بود که به من می‌دادند.
اما اینجا من چیزی نمی‌خواهم و هیچ‌ حقوقی برای خود در نظر نمی‌گیرم.
طی ۳۵ سال کار در اروپا، آن هم در بالاترین سطح هنری آنقدر درآمد داشتم که بخش زیادی از آن مانده است و من می‌توانم آن را سال‌ها برای چنین ارکستری صرف کنم

درآمدهای حاصل از ارکسترهای خارجی را صرف موسیقی در کشورم می‌کنم
بنابراین مسائل مالی در ارکستر مجلسی دغدغه من نیست، بلکه دغدغه من سطح نوازندگی در ایران است./ منبع مصاحبه : ایسنا و SAAZBUZZ

نظرات