بهترین خواص انگور را بشناسید!

0

بهترین خواص انگور را بشناسید!

خواص انگور / رزوراتول موجود در انگور می‌تواند باعث به تاخیر افتادن ابتلا به بیماری‌های شناختی مانند زوال عقل و آلزایمر شود و برای این منظور،خواص انگور مصرف روزانه حداقل ۶۰ تا ۱۰۰ گرم انگور یا آب طبیعی این میوه به تمامی افراد توصیه می‌شود.دانه‌های ریز انگور نیز مفیدند و از بیماری‌های چشمی ناشی از دیابت پیشگیری می‌کنند. عصاره‌ی دانه‌ی انگور نیز مملو از آنتی اکسیدان است و نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارد. انگور باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و نیز کنترل دیابت می‌شود. در این مقاله خواص انگور چه به شکل تازه‌ی آن و چه به شکل خشک‌شده‌اش (کشمش) را بیان خواهیم کرد.

خواص انگور

 

انگور سفید مانند سایر گونه‌های انگور، قدمتی به طول تاریخ دارد. از آنجایی که انگور می‌تواند در دمای ۱۵ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد کشت شود و شرایط سختی هم برای کشت و نگهداری آن وجود ندارد، گستره جهانی وسیعی برای تولید آن از چین و عراق تا آمریکا و ایران وجود دارد. کشورهایی مانند آمریکا، ایران، عراق، چین، ترکیه، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا، جزو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان انگور سفید در جهان محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید : تعبیر دیدن انگور در خواب  

خواص انگور

شاید برایتان جالب باشد که بدانید تاریخ کشت انگور قرمز هم به ۶ تا ۸ هزار سال قبل در خاورمیانه می رسد. حتی هیروگلیف های مصر باستان، کشت انگور قرمز را ثبت کرده و تمدن‌های باستانی یونان، فنیقی‌ها و رومی‌ها نیز به کشت انگور قرمز می پرداخته اند.این میوه در طول تاریخ به قاره‌های دیگر از جمله اروپا، آفریقای شمالی و در نهایت به آمریکالی شمالی رسید. استفاده از انگور قرمز همواره در طول تاریخ از اهمیت خاصی برخوردار بوده، به‌طوری که در آغاز قرن بیستم، رژیم انگور به عنوان روشی برای پیشگیری از سرطان و بسیاری از بیماری های دیگر مطرح شد. قابلیت حمل آسان، بافت ویژه، طعم و خواص انگور قرمز، این میوه را به یکی از محبوب ترین میوه ها در همه جهان تبدیل کرده است. در حال حاضر سالانه ۷۲ میلیون تُن انگور در سراسر جهان کشت می شود.با این همه، زیاده روی در مصرف انگور (مخصوصا انگور قرمز) می تواند امکان انعقاد خون را کمتر کند. بنابراین بهتر است حدود ۲ هفته قبل از عمل جراحی از انواع انگور و آب انگور استفاده نکنید چون این کار خطر خونریزی را افزایش می دهد. بهتر است افراد مبتلا به کم خونی یا رقت خون، انگور قرمز یا آب آن را با احتیاط و حدود ۱ ساعت بعد از صرف غذای اصلی مصرف کنند.

خواص انگور

آشنایی با خاصیت های انگور :

• پیشگیری از برخی سرطان ها

انواع انگور دارای بالاترین حجم از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی هستند. از این رو، مصرف آنها می‌تواند باعث پیشگیری از بروز استرس اکسیداتیو و التهاب های مزمن در بدن شود. هر دوی این موارد، جزو عوامل خطر ابتلا به سرطان هستند که می توان با مصرف منظم انگور، از ابتلا به آنها دور ماند و در نتیجه، احتمال ابتلا به سرطان را هم کاهش داد. علاوه بر این، آنتی اکسیدان های فراوان موجود در انگور می‌توانند از رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی در بدن هم پیشگیری کنند. ترکیبات فنولی موجود در انگورها نیز قابلیت کاهش خطر ابتلا به سرطان های کلورکتال، ریه، پروستات و پستان را دارند.

• تقویت توان مغز و حافظه

انگورهای قرمز و بنفش، دارای ترکیبی به نام «رزوراتول» هستند. تحقیقات اخیر ثابت کرده اند این ترکیب بسیار مفید می‌تواند با افزایش جریان خون به سمت مغز، باعث بهبود عملکرد مغز، بهبود حافظه و پیشگیری از ابتلا به مشکلات حافظه‌ای ناشی از افزایش سن شود. علاوه بر این، رزوراتول موجود در انگور می‌تواند باعث به تاخیر افتادن ابتلا به بیماری‌های شناختی مانند زوال عقل و آلزایمر هم بشود. برای این منظور، مصرف روزانه حداقل ۶۰ تا ۱۰۰ گرم انگور یا آب طبیعی این میوه به تمامی افراد توصیه می شود.

خواص انگور

• حفظ سلامت قلب

مصرف منظم و روزانه انگور، نقش پررنگی در تنظیم سطح کلسترول خون دارد. به عبارت ساده‌تر، مصرف این میوه می‌تواند هم به کاهش سطح کلسترول بد خون (LDL) و هم به افزایش سطح کلسترول خوب خون (HDL) کمک کند و به این ترتیب، احتمال ابتلا به کلسترول خون بالا یا بیماری های قلبی-عروقی را کاهش دهد. از طرف دیگر، نتیجه تحقیقی که محققان دانشگاه ویسکانسین انجام داده‌اند، نشان می‌دهد مصرف روزانه آب انگور قرمز می‌تواند احتمال افزایش کلسترول خون را در بیماران قلبی-عروقی را کاهش دهد. ضمن اینکه مصرف انگور و آب انگور با افزایش سطح نیتریک اکسید در خون، از گرفتگی عروق پیشگیری می‌کند و احتمال ابتلا به حمله و سکته‌ قلبی را تاحد چشمگیری کاهش می دهد.

• کنترل فشار خون

مصرف روزانه انگور و آب آن می‌تواند با از بین بردن گرفتگی های عروق و پیشگیری از ابتلا به آسیب‌های عروقی، خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش دهد. از طرف دیگر، این میوه سرشار از پتاسیم است. از این رو، بیماران مبتلا به فشار خون بالا می توانند برای کنترل یا کاهش فشار خون خود، مصرف روزانه آن را در برنامه غذایی روزانه‌شان داشته باشند.

خواص انگور

• رفع خستگی

انواع انگور دارای باکیفیت‌ترین نوع ویتامین‌ها و املاحی مانند منیزیم، فسفر، آهن و مس هستند. از این رو، مصرف روزانه آنها به عنوان میان وعده می‌تواند باعث افزایش انرژی و رفع خستگی شود. از طرف دیگر، قرار گرفتن این ترکیبات کنار یکدیگر باعث افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن می‌شود و علائم خستگی مانند کرختی و بی‌حوصلگی را از افراد دور می کند. ضمن اینکه کربوهیدرات موجود در انگور با بهبود عملکرد ماهیچه ها و سیستم عصبی، باعث ارتقای کارکرد آنها و دوری دوچندان خستگی از بدن ما خواهد شد. متخصصان برای افزایش انرژی و شادابی روزانه، مصرف نصف لیوان آب انگور در وعده صبحانه و نصف لیوان آب انگور در وعده عصرانه را بسیار مفید می دانند.

• رفع یبوست

یکی دیگر از خواص بسیار ارزشمند انگور، پیشگیری از ابتلا به یبوست یا درمان یبوست های مزمن است. هم انگور سفید و هم انگور قرمز، دارای حجم بالایی از فیبر نامحلول هستند. مصرف این فیبر نامحلول می تواند با افزایش تولید آنزیم های هضم، باعث تحریک حرکات دودی روده و پیشگیری از ابتلا به یبوست شود. شما می‌توانید برای پیشگیری از ابتلا به یبوست، نصف لیوان آب انگور یا حدود ۵۰ گرم انگور تازه را به صورت ناشتا یا حدود ۱ ساعت پس از صرف وعده های اصلی غذایی مصرف کنید.

خواص انگور

• تقویت‌سیستم ایمنی

نتیجه مطالعات پژوهشگران آمریکایی نشان می‌دهد رزوراتول موجود در انگور باعث بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های خودایمن می‌شود. به علاوه، انگور حاوی ۳ ریزمغذی حیاتی (ویتامین C، آهن و ویتامین B6) برای حفظ سلامت سیستم ایمنی است و به همین دلیل هم مصرف روزانه آن می تواند برای تمامی افرادی که به این میوه حساسیت ندارند، مفید باشد.

• افزایش استحکام استخوان‌

انگورها حاوی املاحی مانند مس، آهن و منگنز هستند. از این رو، مصرف آنها نقشی اساسی در حفظ سلامت و استحکام استخوان‌ها دارد. علاوه بر این، مصرف روزانه انگور می‌تواند با افزایش چگالی استخوان ها، احتمال ابتلا به پوکی استخوان را هم کاهش دهد. به همین دلیل هم توصیه می‌شود مصرف انگور از کودکی در رژیم غذایی تمام افراد جای بگیرد.

نظرات