طرز تهیه دمی گوجه خوشمزه به سبک ایرانی

0

طرز تهیه دمی گوجه خوشمزه به سبک ایرانی

دمی گوجه فرنگی یکی از انواع غذاهای پلویی ایرانی است که مانند دمپختک به عنوان یک غذای ساده برای شام یا ناهار و البته بسیار پر طرفدار مورد استفاده قرار می گیرد. برای مجلسی تر کردن این غذا می توانید به آن گوشت یا مرغ هم اضافه کنید.

طرز تهیه دمی گوجه

مواد لازم برای تهیه دمی گوجه :

  • برنج : ۱ و ۱/۲ پیمانه
  • گوجه فرنگی متوسط : ۶ عدد
  • پیاز : ۲ عدد پیاز
  • رب گوجه فرنگی : ۱ قاشق غذا خوری
  • کره : ۳۰ گرم
  • نمک ، فلفل و زرچوبه : به مقدار لازم

طرز تهیه دمی گوجه

طرز تهیه دمی گوجـه

برای درست کردن این پلو باید ابتدا برنج رابشویید و ۲ تا ۳ ساعت قبل خیس کنید . این پلو بهتر است بصورت کته درست شود تا هم خوشمزه تر شود و هم مواد مغذی برنج از بین نرود.

آب برنج باید به صورتی باشد که حدود نصف یک بند انگشت آب بالای برنج ایستاده باشد. کمی هم نمک به آن اضافه کنید .حتما برنج را بچشید تا میزان نمک زیاد نشود.

پیاز ها را نگینی خرد کنید.

تابه ای را روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخلش بریزید و بعد از داغ شدن روغن پیازها را داخل روغن تفت دهید.وقتی پیازها نرمو سبک شدند ، به آن زرد چوبه و فلفل اضافه کنید و تفت دهید .بعد از یک دقیقه تفت ادویه ها رب گوجه فرنگی را به پیاز ها اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی رب گرفته شود و رنگ دهد.

گوجه فرنگی ها را پوست بگیرید و خرد کنید. سپس به همراه کره و مقداری نمک به مواد پیاز و رب تفت داده شده اضافه کنید و هم بزنید.
حرارت را ملایم کنید تا گوجه ها بپزند و آبشان کشیده شود.

قابلمه برنج را روی حرارت قرار دهید و در آن را بگذارید تا آب برنج به جوش بیاید و بخار شود.قبل از اینکه آب برنج کاملا کشیده شودمایه دمـی گوجـه را به برنج اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا آب برنج کاملا کشیده شود. سپس حرارت را کم میکنیم و یک شعله پخش کن زیر قابلمه قرار میدهیم تا ته برنج نسوزد و ته دیگ خوشرنگی داشته باشید.

بعد از ۴۵ تا ۵۰ دقیقه دم کشیدن پلو ، آن را در ظزف بکشید و در کنار ترشیجات مختلف و سبزی خوردن میل کنید.

نظرات