مشخصات و نکات مهم ایمنی صندلی کودک خودرو + راهنمای خرید صندلی ماشین کودک

0

مشخصات و نکات مهم ایمنی صندلی کودک خودرو + راهنمای خرید صندلی ماشین کودک

صندلی کودک خودرو امروزه از حیاتی ترین وسایلی خودرو است که مادران و پدران عزیز که دارای فرزند نوزاد یا کودک هستند حتما باید برای خودرو و ماشین سواری خود تهیه کنند و امروزه در بازار صندلی های متفاوت با قیمت و کیفیت های گوناگونی موجود بوده است.

صندلی ماشین کودک

راهنمای انتخاب و خرید صندلی کودک خودرو

افراد معمولاً در اواخر بارداری به دنبال صندلی ماشین برای نوزاد می گردند زیرا دوست دارند از همان اول کودک خود را در آن صندلی قرار دهند. اما نکات مهمه در نوع و جنس و تاریخ انقضای این صندلی ها وجود دارد که به سوالاتی مانند آیا برای فرزند دوم نیز می توان از همان صندلی ماشین قدیمی که برای کودک اول بوده، استفاده کرد ؟ یا مثلاً می توان صندلی مخصوص کودک دوستمان را قرض بگیریم و از آن استفاده کنیم ؟ یا آیا میتوانیم صندلی دست دوم استفاده کنیم؟

باید گفت که این صندلی های ماشین نیز تاریخ انقضا دارند .

تاریخ انقضا صندلی کودک خودرو

علل وجود تاریخ انقضا در این نوع صندلیها به عبارت زیر است:

الف- پوسیده شدن صندلی ماشین

اگر در مناطقی زندگی می کنید که دمای هوا بسیار بالاست، احتمال این که صندلی شما در معرض آفتاب پوسیده شود، بسیار زیاد خواهد بود .

گاهی اوقات پوسیدگی ها در قسمت هایی اتفاق می افتد که اصلاً قابل دید شما نیست و تمام این ها به پارچه صندلی آسیب می زند و این می تواند یکی از دلایلی باشد که صندلی ها منقضی می شوند.

این صندلی ها برای امنیت نوزاد ساخته شده اند و همیشه باید از همه لحاظ در سلامت در حد کامل باشند پس برای امنیت و سلامت بدن نوزاد حتما باید با پوسیده شدن آن شروع به تعویض کنید .

ب- تغییر قوانین و نکات استاندارد ها

آژانس های حمل و نقل و همچنین کارخانه داران مخصوص صندلی ماشین به طور مداوم در حال ارزیابی امنیت این گونه صندلی ها هستند و همچنین تکنولوژی آن ها روز به روز در حال پیشرفت می باشد که ما نیز از آن ها خبر نداریم . این موضوع به این معناست که امنیت صندلی ماشین در هر دوره معیارهای خاصی را در نظر می گیرد و ویژگی ها، مواد و تکنولوژی های جدیدتری عرضه می شود.

ج- محدود بودن تست کارخانه دار ها

زمانی که یک کارخانه دار شروع به تولید برند های صندلی ماشین می کند و صندلی ماشین را آزمایش می کند، قطعا معیارهایی دارد که آن را به چند دسته تقسیم کرده است و نمی تواند به طور کلی به آن صندلی نمره بدهد. آن ها اصلاً صندلی ماشین را از زاویه دید این که بعد از ۱۷ سال هم می تواند دوام بیاورد یا نه، بررسی نمی کنند.

آن ها برای هر صندلی محدوده سنی و همچنین محدوده وزن نوزاد را در نظر می گیرند و استاندارد ها را طبق این دو معیار تعیین می کنند و هرگز هیچ صندلی ماشینی برای استفاده ۱۰ تا ۱۲ ساله به افراد توصیه نمی شود .

د- تاریخ انقضا در دفترچه های خریداری شده

زمانی که هر محصولی را مثل صندلی ماشین خریداری می کنید ، می توانید از فروشنده بخواهید که نام صندلی شما را در سیستم ثبت کند و با این کار تمام جزئیات مربوط به محصول را دریافت می کنید . حتی می توانید آن را در دفترچه های خریداری شده نیز مطالعه کنید. در این قسمت تاریخ انقضای محصول را مشاهده خواهید کرد .

صندلی ماشین کودک

صندلی کودک خودرو دست دوم

قبل از خرید یک صندلی یا حتی قرض گرفتن آن از دوست خود سعی کنید که تاریخ انقضای آن را در وبسایت کارخانه آن صندلی مشاهده کنید . برای امنیت نوزاد حتماً باید این موضوع را اعمال کنید و گاهی اوقات یک صندلی استفاده شده می تواند هیچ امنیتی برای نوزاد شما را به وجود نیاورد و حتی او را به خطر نیز بیاندازد .

عمر صندلی های کودک خودرو

معمولاً به طور کلی عمر این صندلی ها بین ۶ تا ۱۰ سال بعد از تاریخ تولید می باشد . البته که استفاده کردن از یک صندلی ماشین بعد از ده سال غیر قانونی نیست اما هیچ کس نمی تواند امنیت آن را برای کودک تایید کند .

راهکار بررسی تاریخ انقضای برند های معروف

می توانید به وبسایت این برند ها مراجعه کنید. آن ها می توانند تمام اطلاعات مربوط راجع به امنیت این صندلی ها و همچنین تاریخ انقضای آنها را به شما گزارش دهند .

علت استفاده از صندلی کودک خودرو

استفاده از صندلی کودک در خودرو و محدود نمودن کودک در خودرو به منظور کاهش صدمات ناشی از تصادفات و حفظ ایمنی کودکان در بسیاری از کشورهای جهان در حال اجرا می باشد.

آمارها حاکی از آن میباشند که چیزی در حدود ۸ درصد از تلفات کودکان در تصادفات ناشی از عدم ایمنی کافی و آسیب جدی به سر نوزادان و کودکان می باشد

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید کیف مدرسه

صندلی ماشین کودک

گروه های سنی صندلی ماشین کودک

صندلی های ماشین کودک در ۴ گروه تولید و روانه بازار شده اند که این گروه بندی ها براساس حالت قرارگیری صندلی و رده سنی مورد استفاده دسته بندی شده اند

گروه ۰ یا بدو تولد این گروه به نوزادان تازه متولد شده تا نوزادن یکساله با حداکثر وزن ۱۳ کیلوگرم تعلق دارد که در این حالت صندلی به صورت خوابیده و رو به عقب قابل استفاده می باشد

گروه ۱ به رده سنی ۱ تا ۴ سال با وزنی بین ۹ تا ۱۸ کیلوگرم اختصاص دارد و در این حالت صندلی قابل استفاده رو به جلو می باشد

گروه ۲ رده سنی ۴ تا ۷ سال با میانگین وزنی ۱۵ تا ۲۵ کیلوگرم که در این نیز صندلی قابل استفاده رو به جلو میباشد

گروه ۳ این گروه به کودکان ۷ تا ۱۲ ساله با وزن ۲۵ تا ۳۶ کیلوگرم و و حالت صندلی فقط به صورت بوستر می باشد

صندلی کودک ایزوفیکس چیست؟

ایزوفیکس یک سیستم استاندارد جهانی برای نقاط اتصال صندلی خودرو کودک در ماشین می باشد که تنها برخی از ماشین ها آن را دارا می باشند

علاوه بر دسته بندی فوق دسته بندی دیگری نیز میتوان برای صندلی کودک در خودرو در نظر گرفت و آن دارا بودن یا فاقد سیستم ایزوفیکس بودن می باشد به این ترتیب که برخی صندلی ها فقط با سیستم ایزوفیکس قابل استفاده هستند و برخی دیگر تنها با کمربند ایمنی موجود در خودروها قابل استفاده هستند و گروهی از صندلی ها که به مراتب قیمت بالاتری نسبت به دو گروه قبلی دارند هم با کمربند و هم با ایزوفیکس کار می کنند

 

صندلی ماشین کودک

نکات مهم و راهنمای خرید صندلی ماشین کودک

قبل از خرید به نکات زیر توجه نمایید:

۱-خودرو خود را از لحاظ فنی چک کرده و از وجود یا عدم وجود سیستم ایزوفیکس در خودرو خود مطئمن گردید

۲- رده سنی مورد استفاده از صندلی را مشخص نمایید صندلی هایی که گروه ۰ را شامل می شوند از قیمت بالاتری نسبت به سایر صندلی ها دارا می باشند و چنانچه کودک شما در این رده قرار نگیرد هزینه کردن برای صندلی خودرویی که شامل گروه ۰ می شود اصلا برای شما به صرفه نخواهد بود

۳- اگرچه استفاده صندلی به صورت بوستر امنیت کودک شما را تضمین می کند اما اکثر کودکان در رنج سنی بالای ۷ سال از نشستن بر روی آن امتناع می کنند و شما با استفاده از کمربند ایمنی خودرو برای این رده سنی نیازی به هزینه اضافی کردن نخواهید داشت

۴- همیشه گران‌ترین صندلی‌های کودک، بهترین نیست بلکه بهترین صندلی، گزینه‌ای است که با وزن، اندازه و سن کودک و همچنین وسیله نقلیه شما تناسب داشته باشد

صندلی‌های ایمنی کودک قابل تبدیل

صندلی‌های قابل تبدیل برای محافظت از کودکان از بدو تولد تا وزن دست کم ۱۸ کیلوگرمی به صورت پشت به جلو و وزن ۳۰ کیلوگرمی یا حتی ۳۶ کیلوگرمی به صورت رو به جلوی خودرو قابل استفاده هستند.

این صندلی‌ها سنگین بوده و قابل حمل نیستند اما می‌توانند مقرون به صرفه باشند زیرا دیگر نیاز به خرید مجدد صندلی کودک با بزرگ شدن کودکتان نیست و برای کودکان از بدو تولد تا بزرگ شدن آن‌ها قابل استفاده است.

اسامی برندهای با کیفیت صندلی ماشین کودک

  1. صندلی ماشین چیکو نکست فیت
  2. صندلی ماشین بریتکس
  3. صندلی ماشین ریکارو
  4. صندلی ماشین چلینو
  5. صندلی ماشین بی کول
  6. صندلی خودرو بی بی اتو

صندلی ماشین کودک

صندلی ماشین کودک دست دوم

در مورد صندلی‌های دست دوم جوانب احتیاط را رعایت کنید. هرگز از صندلی که بیش از شش سال عمر دارد یا در تصادف قرار گرفته حتی اگر سالم به نظر برسد، استفاده نکنید، چرا که ممکن است از لحاظ ساختاری نامناسب باشد.

در صورتی که قصد دارید از یک صندلی دست دوم استفاده کنید، بهتر است در مورد صندلی مورد نظر بررسی‌های لازم را به عمل آورید تا با خیال راحت از آن استفاده کنید.

نکات مهم در نصب صندلی ماشین کودک

۱- هرگز صندلی کودک را در صندلی‌های جلوی خودرو نصب نکنید، مگر اینکه ایربگ‌های خودرو غیرفعال شده باشند

۲- صندلی‌هایی که برخی قسمت‌هایشان دچار نقص است یا برخی قسمت‌های صندلی یا تاریخ تولید، شماره مدل و برچسب دستورالعمل ندارد، نخرید

۳- بهترین تاریخ استفاده را که معمولا توسط تولید کننده روی صندلی درج می‌شود بررسی کنید. در صورتی که در مورد تاریخچه یک صندلی دچار تردید هستید یا صندلی ترک خورده یا نشانه‌هایی از ساییدگی و پارگی دارد به هیچ عنوان از آن استفاده نکنید.

مشخصات صندلی‌های خودرو مخصوص نوزادان

این صندلی‌ها تنها برای نوزادان و خردسالان مناسب هستند و با بزرگ‌تر شدن کودکتان باید صندلی دیگری تهیه کنید. این صندلی‌ها برای محافظت از کودکان شما از زمان تولد تا وزن حدود ۱۶ کیلوگرمی طراحی شده‌اند. توجه داشته باشید که این نوع صندلی حتما باید به صورتی نصب شود که کودک پشت به جلوی ماشین نشسته باشد.

صندلی‌های ایمنی برای نوزادان بسیار راحت هستند، چرا که به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانند نه تنها به عنوان صندلی ایمنی در داخل خودرو بلکه به عنوان کری‌ یِر و گهواره در خارج از خودرو نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

صندلیهایی که محافظ‌هایی در جلوی کودک دارند برای نوزادان مناسب نیستند، چرا که این سپرهای محافظتی بالاتر از حد استاندارد قرار گرفته و در تصادف ممکن است به صورت نوزاد ضربه وارد کند.

صندلی ماشین کودک
نحوه نصب صندلی ماشین کودک

۱- صندلی کودک باید در صندلی عقب خودرو و به طور ایده‌آل در وسط صندلی عقب نصب شود. اما توجه داشته باشید صندلی را در مکانی نصب کنید که به بهترین و امن‌ترین حالت ممکن به صندلی خودرو متصل شود.

۲- دستورالعمل‌های موجود روی خود صندلی را با دقت مطالعه کنید و از آن پیروی کنید.

۳- به هنگام نصب صندلی از طریق کمربند ایمنی خودرو از زانوی خود برای فشار به صندلی و سفت کردن کمربند دور صندلی استفاده کنید.

۴- صندلی نباید بیش از سه سانتی متر به سمت جلو یا عقب یا طرفین تکان بخورد و در صورتی که صندلی لق می‌زند باید کمربند را محکم‌تر بست.

برخی از کمربندهای ایمنی به “بست‌های قفل مخصوص” طراحی شده به منظور جلوگیری از شل شدن کمربندها نیاز دارند. این بست‌ها در فروشگاه‌های لوازم کودک، لوازم ایمنی صندلی‌ها و برخی نمایندگی‌های خودروها قابل تهیه هستند. پیش از هر بار استفاده اطمینان حاصل کنید که صندلی ایمنی محکم نصب شده است.

۵- هرگز صندلی ایمنی نوزادان را به حالت رو به جلو نصب نکنید. صندلی ماشین نباید بیش از ۴۵ درجه زاویه داشته باشد.

نحوه نشاندن نوزاد صحیح در صندلی ماشین کودک

۱- دستورالعمل کلی صندلی ایمنی خود را مطالعه کنید.

۲- سر نوزاد شما باید حداقل شش سانتی متر از بالای صندلی ایمنی پایین‌تر باشد.

۳- صندلی‌های نوزادان معمولا با کمربندهای سه یا پنج نقطه‌ای طراحی شده‌اند. کمربندها باید در وسط یا پایین شانه‌های کودک شما قرار بگیرد.

۴- بیشتر مدل‌ها یک بست روی فقسه سینه دارند که کمربندها را به یکدیگر متصل می‌کند. بست را به گونه‌ای حرکت دهید که زیر بغل کودک قرار بگیرد.

۵- تمام بندهای کمربند باید به راحتی بویژه در قسمت‌های شانه و ران قرار بگیرد و هیچ گونه پیچ خوردگی نداشته باشد.

۶- اگر می‌توانید هر قسمت از کمربند را دور انگشتان خود بپیچید این وضعیت نشان می‌دهد که کمربندها بیش از اندازه شل بسته شده‌اند.

۷- لباس‌هایی تن کودک خود کنید که راحت باشد تا بتوانید کمربندها را به راحتی بین پاهای کودک سفت کنید.

۸- در صورتی که هوا سرد است ابتدا کمربندها را بسته و سپس پتو را روی کودک بیندازید و از انداختن پتو زیر سر یا پشت کودک خودداری کنید.

۹- هرگز سر کودک را با پتو نپوشانید.

۱۰- در صورتی که کودک به یک سمت صندلی خم می‌شود، پارچه یا حوله‌های پیچیده شده را در دو طرف شانه‌های کودک قرار دهید. می‌توانید از محافظ‌های مخصوص صندلی‌های ایمنی کودک نیز استفاده کنید.

۱۱- از گذاشتن هر گونه پارچه زیر کودک خود جدا خودداری کنید زیرا این عمل نیز کارآیی کمربندها در محافظت از کودک را کاهش می‌دهد.

۱۲- در صورتی که سر کودک به جلو می‌افتد  زاویه صندلی را بررسی کنید.

۱۳- از یک پتو یا حوله برای ایجاد یک زاویه ۳۰ تا ۴۵ درجه‌ای در صندلی استفاده کنید.

۱۴- ایربگ‌ها در کنار کمربندهای ایمنی از بزرگسالان و نوجوانان به هنگام برخورد محافظت کرده و مانع آسیب دیدن آن‌ها می‌شوند. این ترکیب از صدمات جدی جلوگیری کرده و جان بسیاری را نجات می‌دهد. اما باز شدن ایربگ‌ها می‌تواند باعث صدمات جدی یا حتی مرگ کودکان و نوزادانی شود که در صندلی جلوی خودرو نشسته‌اند.
۱۵- هرگز صندلی ایمنی نوزادان را به حالت رو به جلو نصب نکنید​

صندلی ماشین کودک

خطرات باز شدن ایربگ برای کودکان

ایربگ‌ها (کیسه‌های هوا) مخصوص بزرگسالان طراحی شده‌اند به طوری که برای محافظت از یک مرد با میانگین وزن ۷۵ کیلوگرم با نیرویی به بزرگی ۲۰۰ مایل در ساعت مناسب هستند، در حالی که این نیرو برای بزرگسالان و کودکان بزرگ‌تر مناسب است، ممکن است برای کودکان کوچک خطرناک بوده و باعث صدمات احتمالی به سر و گردن آن‌ها شود.

نکات مهم در محافظت از آسیب های ناشی از ایربگ

از کودک یا نوزاد خود در برابر آسیب‌های ناشی از ایربگ‌ها محافظت کنید:

ایربگ‌ها برای کودکانی که بر صندلی‌های ایمنی نشسته‌اند که رو به جلوی خودرو نصب شده‌اند،‌ خطری جدی محسوب می‌شود. هرگز صندلی کودک را به صورت رو به جلو در صندلی‌های جلوی خودرو نصب نکنید، مگر اینکه ایربگ‌های خودرو غیرفعال شده باشند.

صندلی ایمنی کودک باید در صندلی عقب نصب شود اما اگر چاره دیگری ندارید و مجبورید صندلی کودک را در صندلی جلوی خودرو نصب کنید، صندلی جلو را تا حد امکان به عقب هل دهید.

بسیاری از خودروها امکان فعال یا غیر فعال کردن ایربگ‌ها توسط یک سوئیچ دستی را دارند. در صورتی که صندلی کودک خود را در صندلی جلوی خودرو نصب می‌کنید، ایربگ را حتما غیر فعال کنید. به یاد داشته باشید که پس از برداشتن صندلی ایمنی کودک، ایربگ‌ها را دوباره فعال شوند.
.

نظرات