علل و راههای رفع بوی بد دهان

0

علل و راههای رفع بوی بد دهان

امروزه بوی بد دهان به طور چشمگیری شایع شده است و باعث رنجش و ناراحتی دیگران در برخورد های اجتماعی با افراد مبتلا به بوی بد دهان می باشد. همچنین در زندگی زناشویی و در بین اعضای خانواده فرد مبتلا به این بیماری بیشتر مورد توجه و نکوهش قرار می گیرد.

بوی بد دهان
همه ما می دانیم که مراقبت از دهان و دندان جزء بهداشت فردی محسوب می شود اما گاهی پیش می آید که با وجود مراقبت ها باز هم دچار بوی بد دهان می شوید. این موضوع حضور شما را در جامعه، محل کار، دانشگاه و حتی در میان دوستان تان با مشکلاتی روبه رو می کند. پس اگر از جمله کسانی هستید که بوی بد دهان آزارشان می دهد،حتما به فکر درمان باشید.

علل بوی بد دهان

۱ – دلایل غیر مرتبط با حفره ی دهان
مثل ناراحتی های گوارشی معده، سینوزیت، کم آبی بدن، مصرف پیاز یا سیر و سیگار کشیدن.
۲ -دلایل مرتبط با حفره ی دهان که به سه بخش تقسیم می شوند
دندانها :
وجود دندانهای پوسیده یا پرکردن نامناسب دندان ترمیم شده ، در اثر ایجاد گیرغذایی در موارد گفته شده به لثه ی محافظ دور دندان آسیب می رسد و به خودی خود می تواند موجب بوی بد دهان شود.
لثه :
با علائم مشخصه خونریزی و قرمزی بافت لثه که در اثر مسواک زدن غیر صحیح و خارج نشدن مواد غذایی از لثه، بوی بد دهان را نیز به همراه خواهد داشت.
زبان :
در گروه اندکی از افراد، بلند بودن جوانه های چشایی ( پرزهای زبان ) در بخش انتهای زبان می تواند عاملی برای ایجاد بوی بد دهان باشد که با مسواک زدن روی زبان معمولا” بوی بد دهان از بین می رود.

عامل اصلی التهاب لثه و ایجاد بوی بد دهان :

علاوه بر موارد گفته شده که عامل بوی بد دهان می باشند مانند ( ترمیمهای نا مناسب، پوسیدگی، دخانیات و غیره )،یک مورد دیگر به نام پلاکتهای باکتریایی وجود دارد که شروع آن از یک پلاکت زرد رنگ نرم و چسبیده، بعد از مدتی که مسواک می زنید تشکیل می شود و طی فرایند شناخته شده ای تبدیل به جرم می شود.

بوی بد دهان

راههای رفع بوی بد دهان

۱- جویدن مقداری سبزی جعفری موجب کاهش بوی بد دهان که ناشی از خستگی روزانه و نخوردن غذا است، می‌شود. مصرف جعفری بعد از غذا به تازه شدن بازدم کمک می‌کند. جعفری منبع غنی از کلروفیل است که به عنوان یک خوشبوکننده طبیعی دهان عمل می‌کند. این سبزی هم چنین مثل یک خنک کننده طبیعی در دهان احساس تازگی و تمیزی ایجاد می‌کند. اگر برگ جعفری به صورت آدامس جویده شود، بوی بد دهان را از بین می‌برد و استفاده از سیب بعد آن برای درمان بوی دهان بسیار موثر است. از طرفی جعفری، تحریک‌کننده‌ی اشتهاست و به هضم غذا نیز کمک می‌کند.

بوی بد دهان

۲- مسواک کردن با جوش شیرین نیز در رفع بوی نامطبوع دهان بسیار موثر است چون مولکول‌های بو را به خود جذب می‌کند و خواص ضدباکتریایی دارد. برای این منظور مقداری جوش شیرین روی مسواک خود بریزید و دندان‌ها و روی زبان را با آن مسواک بزنید تا تأثیر معجزه آسای آن را در پاک‌سازی دهان مشاهده کنید.

۳- استفاده از چاشنی‌های معطر مثل میخک، دانه‌های هل و رازیانه نیز پس از هر وعده غذایی در رفع بوی بـد دهان بسیار موثر است. این چاشنی‌های گیاهی خواص ضدمیکروبی دارند و بهداشت دهان و دندان‌ها را بهبود می‌بخشند.یک وعده غذای کرفس‌دار بوی بد دهان را از بین می‌برد. احتمالاً موادی که در معده تولید می‌شوند، با مواد معطر کرفس ترکیب شده و از بوی بد دهان جلوگیری می‌کند
پونه ضد سرفه است و بوی بـد دهان را از بین می‌برد و به عنوان ضدعفونی‌کننده به شمار می‌رود.

۴- عرق نعناع بوی بـد دهان را کم می‌کند. استفاده از عصاره نعناع یا عرق نعناع قبل از خوابیدن و پس از خوردن غذا می‌تواند در درمان مشکلات گوارشی ناشی از تخمیر مواد غذایی و ایجاد بوی بد دهان بسیار مؤثر باشد.

۵- پونه؛ برطرف‌کننده سکسکه و بوی بد دهان. پونه از خانواده نعناع است و ترکیب اصلی موجود در این گیاه، اسانس روغنی فرار یا روغن منتول است. پونه ضد سرفه است و بوی بد دهان را از بین می‌برد و به عنوان ضدعفونی‌کننده به شمار می‌رود. پونه را به عنوان تحریک‌کننده تولید صفرا نیز می‌شناسند. پونه از مشکلات و ناراحتی‌های گوارشی مثل ‌ترش کردن معده جلوگیری می‌کند، برای هضم غذا و برطرف کردن سکسکه مفید است.

۶- درمان بوی بد دهان با خوردن کرفس. کرفس سبزی زیبا، خوش‌عطر و پرخاصیتی است. یک وعده غذای کرفس‌دار بوی بد دهان را از بین می‌برد. احتمالاً موادی که در معده تولید می‌شوند، با مواد معطر کرفس ترکیب شده و از بوی بد دهان جلوگیری می‌کند. کرفس ۲ تا ۳ درصد اسانس یا عطر دارد.

۷- خوردن انجیر بوی بد دهان را از بین می‌برد. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد، انجیر میوه‌ای مقوی و شیرین است که موجب از بین رفتن بوی بد دهان می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد؛ اگر انجیر با عسل مخلوط شود در تسکین زخم معده بسیار مفید خواهد بود.

۸- تحقیقات نشان می‌دهد مصرف قهوه باعث خنثی شدن یا کاهش باکتری‌هایی در دهان می‌شود که فعالیت آن‌ها از عوامل ایجاد بوی ناخوشایند در دهان است. از این رو پزشکان به افرادی که از بوی بد در تنفس رنج می‌برند توصیه می‌کنند قهوه بنوشند. البته دقت داشته باشید که نوشیدن زیاد قهوه به دلیل خشکی دهان ممکن است اثر عکس داشته باشد؛ پس نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد.

۹- نوشیدن آب کافی نیز یکی از راهکارهای مفید برای کاهش بوی بد دهان است. نوشیدن آب، هم به پاک شدن دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی آن‌ها کمک کرده و هم از خشکی دهان جلوگیری می‌کند به همین دلیل بوی بد دهان را نیز رفع می‌کند.

۱۰-زمانی که بوی بد دهان با غذا خوردن از بین نمی رود، غذا سر دل تان می ماند و نمی توانید آن را خوب هضم کنید. به عنوان نکته اول باید بدانید خواب روز برای شما بسیار بد است و بوی بد دهان تان را تشدید می کند. بهترین درمان برای این افراد خوردن شربت سکنجبین عسلی است. یعنی سکنجبین را که اصولا با سرکه و شکر درست می کنید، این بار با سرکه و عسل آماده و میل کنید.

۱۱-نوع دیگری از بوی بد دهان هم مربوط به لثه هاست؛ لثه هایی که شل و محل تجمع مواد عفونی می شوند. این افراد وقتی مسواک می زنند،سریع دندان های شان شروع به خونریزی می کند. درمان مناسب برای این افراد حجامت یا فصد است که خونگیری از یکسری رگ های خاص انجام می شود. به غیر از این قرقره کردن سرکه از هر نوعی برای این افراد مفید است. اگر بوی بد دهان زیاد است،می توانید از ترکیب گیاه مورد و سرکه برای قرقره کردن استفاده کنید. اگر پودر مورد اذیت تان می کند، این گیاه را در سرکه بجوشانید، صاف کرده و از آن برای قرقره کردن استفاده کنید.

بوی بد دهان

۱۳-برخی از افراد به دلیل مشکلات معده، دهان شان در اکثر مواقع بد بو است که حرارت معده شان یا زیاد است یا کم. در مواردی هم مواد زائدی که در معده باقی می ماند،باعث ایجاد بویی ناخوشایند در دهان می شود. در حالتی که حرارت معده زیاد است، بوی بد دهان با خوردن غذا بهتر می شود.

برای درمان هم خوردن خیسانده زردآلو یا آرد جو توصیه می شود. به همین منظور باید آرد جو را با کمی شکر بخورید یا آن را تفت دهید. اگر هم می خواهید با زردآلو بوی بد دهان تان را کاهش دهید، ۷،۸ عدد زردآلو را در آب خیس و صبح آب و خود آن را میل کنید. در مواقعی هم که زردآلو در دسترس نیست، برگه خشک زردآلو را داخل آب بریزید و آن را مصرف کنید.

۱۴-دارچین حاوی یک اسانس به نام Cinnamic aldehyde که به کاهش بوی بد دهان کمک میکند۱ قاشق چای خوری پودر دارچین را همراه با یک فنجان آب به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه دم کنید.

۱۵-روغن درخت چای برای مبارزه با باکتری ها و قارچ ها است که در داخل دهان رشد می کند و در از بین بردن بوی بد دهان بسیار موثر است.مسواک زدن دندان هابا استفاده از خمیر دندان به طور منظم و پس از آن شستشو دهان با آب سپس استفاده از چند قطره روغن درخت چای.
یا از خمیر دندان حاوی عصاره درخت چای استفاده کنید.

۱۶-اسید موجود در لیمو مانع از رشد باکتری های دهان و دندان شده و به رفع بوی بد دهان کمک میکندمخلوط یک قاشق چای خوری آب لیمو در یک فنجان آب گرم و مقداری نمک قبل ار رفتن به رختخواب.

به غیر از داروهای خانگی که در بالا ذکر شد، شما می توانید از شیوه های زیر نیز برای از بین بردن بوی بد دهان استفاده کنید

دو بار در روز دندانهایتان را مسواک کنید. مسواک زدن دندان های در صبح و قبل از رفتن به رختخواب تا باکتری ها از بین برود همچنین لازم است برای جلوگیری از بوی بد دهان از نخ دندان نیز استفاده کنیم . تجمع ذرات غذا بین دندانها و لثه ممکن است باعث بوی بد دهان شود.
لازم است زبان را نیز مسواک بزنیم تا از بوی بد دهان پیشگیری شود.
ترک سیگار و استفاده از هر گونه محصولات توتون و تنباکو برای جلوگیری از مشکلات لثه و بوی بد دهان.

بوی بد دهان

روشهای درمان جراحی بوی بد دهان در حفره ی دهانی

همانطور که گفته شد مهمترین عامل بوی بـد دهان درحفره ی دهانی جرمهای زیر لثه ای می باشد که با ۲ روش زیر قابل درمان می باشد:
درمان بوی بد دهان با روش جراحی متداول :
هدف اولیه در این درمان حذف التهاب لثه و تصحیح شرایطی است که باعث وقوع مشکلات لثه گردیده است.
درمان بوی بـد دهان در این روش در ۴ مرحله قابل انجام است که در مراحل پیشرفته بیماری بوی بـد دهان، معمولا” درمانهای جراحی نیز غیر قابل اجتناب هستند.
هدف از جراحی لثه دستیابی به عمق ضایعات و حذف باکتریهای نفود کرده در ناحیه ریشه دندان و در استخوان پشتیبان آن است که به صورت معمول این قسنتها غیر قابل دسترس هستند و همین عدم دسترسی باعث بوی بد دهان شده و فرد سر درگم می ماند.

در درمانهای متداول جراحی از ایجاد یک برش در لثه ( فلپ ) ، بافت لثه از سطوح استخوان جدا شده و جرم تشکیل شده ،بافت عفونی و الهاب حذف می شوند.
پس از شستشوی ناحیه تحت جراحی با مواد ضد میکروبی ،مجددا” بافت لثه را به محل اولیه برگردانده و بخیه می خورد. و بعد از این جراحی دردهای ناحیه بخیه خورده و استفاده از آنتی بیوتیک و مسکن ها حتمی می باشد.

 

نظرات