درمان خانگی برفک دهان کودکان و بزرگسالان + درمان گیاهی و طبیعی برفک دهان

0

درمان خانگی برفک دهان کودکان و بزرگسالان + درمان گیاهی و طبیعی برفک دهان

درمان خانگی برفک دهان با مواد گیاهی و خوراکی را در این بخش از سایت حرف تازه با معرفی مواد گیاهی و خوراکی و روش های مصرف و درمان را مطالعه فرمایید.

همانطور که در مطلب قبلی گفتیم و اشاره کردیم برفک دهان روی مخاط دهان و زبان به شکل برجستگی های سفید خاکستری ظاهر می شود و به دلیل از بین رفتن باکتری های مفید باعث رشد بیش از حد قارچ کاندیدا در دهان می شود و باعث زدن برفک میشود و علائم آن قرمزی، درد، مشکل در بلع، احساس پنبه ای و از دست دادن طعم و مزه غذا همراه می باشد

این بیماری بیشتر در نوزادان، بزرگسالان و افرادی که دندان مصنوعی دارند و همچنین افرادی که مبتلا به دیابت هستند ایجاد می شود زیرا، از سیستم ایمنی ضعیف تری دارند

درمان خانگی برفک دهان با مواد گیاهی

در بخش زیر مواد گیاهی و طبیعی را برای درمان این عارضه بیان کردیم

درمان خانگی برفک دهان

درمان خانگی برفک دهان با نمک

یک قاشق چای خوری نمک را داخل یک فنجان آب گرم بریزید سپس آن را غرغره و تف کنید به منظور داشتن نتیجه بهتر این روش را چند بار در روز انجام دهید همچنین می توانید مقداری نمک بر روی دهان و زبان خود قرار دهید سپس با انگشتان خود برای چند ثانیه آن را مالش دهید و با آب گرم بشویید این روش را دو بار در روز برای چند روز انجام دهید.

درمان خانگی برفک دهان با روغن نارگیل

پنبه ای را به روغن نارگیل آغشته کنید سپس بر روی زبان و دهان قرار دهید و این روش را چند بار در روز به مدت یک هفته انجام دهید

هر روز صبح با معده خالی یک قاشق روغن نارگیل را غرغره و سپس تف کنید و دهان خود را با آب گرم بشویید و مرتب دندان ها مسواک بزنید.

درمان گیاهی برفک دهان با سرکه سیب

دو قاشق چای خوری سرکه سیب طبیعی را با نیم قاشق چای خوری نمک در یک فنجان آب گرم مخلوط کنید و دهانتان را چند بار در روز با این محلول آبکشی کنید تا زمانی که این مشکل بر طرف شود، می توانید دو قاشق غذا خوری سرکه سیب را با کمی عسل داخل یک فنجان آب گرم مخلوط کنید سپس روزی دو بار این محلول را بنوشید.

درمان طبیعی برفک دهان

روغن درخت چای خواص ضد قارچی دارد به همین منظور پنج قطره روغن درخت چای را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید سپس به مدت چند دقیقه محلول به دست آمده را غرغره کنید و این روش دو بار در روز استفاده کنید.

درمان خانگی برفک دهان

درمان گیاهی برفک دهان با جوش شیرین

دو قاشق چای خوری جوش شیرین را با مقدار کمی آب مخلوط کنید تا خمیری به دست آید سپس خمیر حاصل را با استفاده از یک پنبه بر روی زبان و دهان بمالید و بعد از چند دقیقه دهانتان را با آب گرم بشویید و این روش را سه بار در روز به مدت چند روز انجام دهید، در ضمن می توانید نصف قاشق چای خوری جوش شیرین را داخل یک لیوان آب مخلوط کنید سپس با استفاده از محلول حاصل دهانتان را دو بار در روز آبکشی کنید.

درمان طبیعی برفک با سیر

خواص سیر بسیار زیاد می باشد سیر به دلیل داشتن خواص ضد قارچی و همچنین تقویت سیستم ایمنی به عنوان روش موثر جهت درمان خانگی برفک دهان محسوب می شود بنابراین به صورت منظم سه حبه سیر خام را بجوید و یا از کپسول سیر با نظر پزشک می توانید استفاده کنید.

درمان گیاهی برفک دهان با دارچین

دارچین دارای خواص ضد قارچی و ضد انگلی می باشد، بنابراین چند قطره روغن دارچین را با یک قاشق سوپ خوری روغن زیتون مخلوط کنید و بر روی دهان و زبان قرار دهید سپس بعد از ۱۵ دقیقه با آب گرم بشویید

درمان خانگی برفک دهان با ماست

ماست ساده را با انگشت بر روی زبان و دهان بمالید و بعد از زمان پنج تا ده دقیقه دهانتان را با آب گرم بشویید و دو بار در روز به مدت چند روز انجام دهید.

رفع برفک با روغن پونه کوهی

دو تا سه قطره روغن پونه کوهی را با یک قاشق غذا خوری روغن زیتون مخلوط کنید سپس محلول حاصل را به مدت ده دقیقه داخل دهان و زبان قرار دهید سپس دهانتان را با آب گرم بشویید و دو بار در روز تا زمان بهبودی انجام دهید.

برطرف کردن برفک با روغن میخک

دو تا سه قطره روغن گل میخک را با یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل با هم مخلوط کنید سپس ترکیب به دست آمده را به مدت بیست دقیقه در دهان خود بچرخانید سپس تف کنید و دهانتان را بشویید این روش را هر روز صبح ناشتا انجام دهید.

درمان خانگی برفک دهان گیاه استویا یا شیرین برگ

شیرین برگ سرشار از ویتامین ها، نمک‌های معدنی،‌ کلسیم و دیگر مواد مغذی است که به‌عنوان جایگزینی برای پروتئین حیوانی برای جلوگیری از اختلالات متابولیسم کلسیم استفاده می‌شود. این نوع از سبزیجات برای کاهش وزن، و بیماران مبتلا به قند خون نیز توصیه می‌شود.

روش مصرف

* ۱۵ گرم شیرین برگ آماده کنید

* آن‌ها را کاملا بشویید

* سپس با آب جوشیده سرد مجددا بشویید

* با مقداری آب گرم بکوبید تا یک خمیر به دست بیاید

*یک توپ پنبه‌ای را در این خمیر بخیسانید و سپس روی زبان‌تان بگذارید

* مراقب باشید به آرامی کار پاکسازی را انجام دهید

* این فرآیند را ۴-۵ روز از هفته تکرار کنید تا درمان شود

درمان گیاهی برفک دهان با عسل

میزان قند طبیعی موجود در عسل یک ضد عفونی کننده است که به جلوگیری از عفونی شدن زخم‌ها و کمک می‌کند، برای این منظور دستان‌تان را با آب و صابون تمیز بشویید و دور انگشت اشاره‌تان یک تکه گاز استریل ببندید و انگشت تمیزتان را در عسل فرو کنید و به آرامی زبان را تمیز کنید و پس از تمیز کردن زبان با عسل، زبان‌تان را با آب تمیز بشویید.

نکته مهم در کودکان این روش ممکن است در کودکان ایجاد درد کند زیرا نقاط سفید قدیمی به مخاط چسبیده‌اند. پس از تمیز کردن زبان، ممکن است کودک از گرفتن سینه مادر بترسد. بنابراین، نباید از این روش برای کودکان زیر ۲ سال استفاده کرد.

نکته بعد این است که عسل حاوی حجم زیادی از سموم بوتولینوم است که می‌تواند بر اعصاب اثر بگذارد، فرد را فلج کند یا حتی موجب مرگ شود. این سم به‌خاطر روش بد نگهداری عسل یا بی کیفیت بودن عسل رخ می‌دهد. نوزادان زیر ۱ سال (به‌ویژه زیر ۶ ماه) در خطر مسمومیت با این سم هستند چرا که سیستم گوارش آن‌ها رشد نکرده است.

درمان طبیعی برفک دهان

چای سبز یک گیاه درمانی است که بیماری برفک دهان را از بین میبرد، برای این منظور برگ‌های سبز را بشویید و ۱۰-۱۵ برگ چای را در ۵-۸ فنجان آب قرار داده و  اجازه دهید بجوشد، ولی برای این‌که مواد مغذی آن از بین نرود زیاد آن را حرارت ندهید و سپس مقداری نمک به آن اضافه کنید و بعد از خنک شدن ، زبان را با این مخلوط تمیز کنید.

درمان طبیعی برفک با روغن اسطوخودوس

این گیاه حاوی عناصر شیمیایی است که به کاهش برفک در بزرگسالان کمک کند. برای این منظور  ۲-۳ قطره روغن اسطوخودوس را در آب گرم بریزید و غرغره کنید و ۳ بار در روز تکرار کنید

درمان گیاهی برفک دهان با پیاز

پیاز دارای خواص ضدمیکروبی و ضدقارچی است و دو مرتبه در روز پیاز خام با غذای‌تان بخورید

ترک عادت‌های خوراکی

اجازه ندهید کودکان در غروب یا شب، شیرینی، اسنک و نوشابه مصرف کنند تا از رشد قارچ جلوگیری شود. تلاش کنید میزان قند و مخمرهای موجود در خوراکی‌هایی که می‌خورید را محدود کنید چرا که گسترش کاندیدا را تشدید می‌کنند.

وقتی کودکان به برفک دهان مبتلا می‌شوند باید از میوه‌های سرد، مانند گلابی، هندوانه، موز، انبه و غیره استفاده کنید و اجازه ندهید از خوراکی‌های طبع گرم استفاده کنند زیرا موجب ایجاد ناراحتی می‌شود.

نظرات