ارزش تغذیه ای و فواید نخود فرنگی | نخود فرنگی برای لاغری و کاهش وزن

0

ارزش تغذیه ای و فواید نخود فرنگی | نخود فرنگی برای لاغری و کاهش وزن

نخود فرنگی فایده های زیادی برای سلامتی ما دارد ارزش تغذیه ای این نوع سبزی بسیار بالاست و حاوی ویتامین سی و ویتامین b1، b2 ، b6 و b3 بالایی برای بدن است می توانید آن را در وعده های غذایی فرزندتان بگنجانید و خوراکی های خوشمزه ای با استفاده از نخودفرنگی تهیه کنید سعی کنید نخودفرنگی بیشتری استفاده کنید البته در انتخاب نخودفرنگی سالم نیز باید دقت کنید و نوع مرغوب و باکیفیت آن را انتخاب کنید.

اگر می‌ خواهید باک ویتامینc بدن کودکتان را پر کنید، از مصرف نخودفرنگی غافل نشوید.

نخود فرنگی یکی از سبزیجات بسیار مفید است که به مادران عزیز توصیه می‌ شود آن را از همان دوران کودکی در برنامه غذایی فرزندانشان در غذاهای مختلف بگنجانند.

نخود فرنگی

نخود فرنگی زیبایی بخش غذاها

نخود فرنگی علاوه بر خوشمزه بودن، گنجینه بزرگی از مواد مغذی می‌باشد که نه تنها برای بزرگسالان بلکه برای سلامتی کودکان نیز بسیار مفید است.

اگر می‌خواهید باک ویتامین c بدن کودکتان را پر کنید از مصرف نخود فرنگی غافل نشوید زیرا سرشار از ویتامینc است و منبع خوبی از ویتامین b1، b2 ، b6 و b3 می‌باشد. همچنین دارای آهن و مواد معدنی بسیاری است.

نصف فنجان نخود فرنگی پاک شده یعنی در حدود ۹۰ گرم، ۵۰ درصد نیاز روزانه فرزندتان را به ویتامین c تامین می‌کند که این مقدار نه تنها در بالا بردن انرژی و سلامت کودکان بسیارموثر است بلکه در رشد بافت‌های بدن، غضروف‌ها و تاندون ها بسیار مفید می‌باشد و به دلیل فیبر فراوان از یبوست کودکان جلوگیری می‌کند.

تغذیه و سلامتی کودک

همانطور که می‌دانید هر سال نخود فرنگی و باقلا هر دو همزمان با هم وارد بازار می‌شوند. این دو که در گروه سبزیجات قرار دارند و به نوعی با قرار گرفتن در کنار دیگر سبزیجات، کامل کننده این گروه غذایی می‌شوند، اما با این تفاوت که در خوردن یکی باید کمی دقت کرد، اما دیگری را نباید از قلم انداخت. بخصوص برای کودک دلبندتان که ممکن است دارای یکسری حساسیت‌ های خاصی باشد.

قطعا تاکنون اصطلاح «فاویسم» را شنیده‌اید

بیماری فصلی، ارثی و تغذیه‌ای که در اثر خوردن باقلای سبز تازه و فریز شده بروز می‌کند و در برخی از کودکان، بین سنین ۱ تا ۵ سالگی خود را نشان می‌دهد که علائم آن اسهال، استفراغ، تهوع، زردی سفیده چشم، زردی پوست و خونی شدن رنگ ادرار خواهد بود، البته جالب است بدانید که در بعضی مواقع حتی بوی باقلا و دست زدن و لمس کردن آن توسط کودکان نیز ممکن است برایشان مشکل‌ساز باشد و علائم بیماری فاویسم را در آنان ظاهر کند که در چنین شرایطی ضمن مراجعه به پزشک، از استفاده مجدد آن در برنامه غذایی فرزندتان نهایت دقت را بکار ببرید.اما در کنار باقلا که از آن گفته شد لازم است به یکی دیگر از مواد غذایی اشاره کرد که بدون هیچ گونه نگرانی می‌توان در برنامه غذایی کودکان گنجاند.

نخود فرنگی

استفاده از نخود فرنگی در غذاهای متنوع

امروزه متاسفانه خیلی‌ها اصلا نخود فرنگی را جزء مواد غذایی به حساب نمی‌آورند و در مقایسه با باقلا هیچ توجهی به نخود فرنگی ندارند. تصورشان بر این است که نخود فرنگی را فقط برای سوپ می‌توان استفاده کرد، اما حاضرند باقلا را به شکل فریز شده نگهداری کنند و فقط برای باقلا پلو مورد استفاده قرار دهند.

در حالی که در کنار خاصیت فراوانی که در نخود فرنگی دیده می‌شود، از آن می‌توان در تهیه غذاهای مختلف استفاده کرد و در پخت آن نیز تنوع بیشتری به خرج داد و با استفاده از آن به غذاهای مختلف زیبایی خاصی بخشید.

بیشتر بچه‌ها علاقه زیادی به ماکارونی دارند پس می‌توان به همراه مواد ماکارونی نخود فرنگی را هم به آن اضافه نمود و در سالاد الویه و حتی در سالاد ماکارونی نیز به همراه پیازچه نخود فرنگی را مورد مصرف قرار داد.

اگر برای فرزندتان کوکوی سبزیجات درست می‌کنید از این پس نخود فرنگی را به همراه فلفل دلمه‌ای‌های رنگی در آن بگنجانید تا هم شکل و رنگ‌آمیزی قشنگ‌تری پیدا کند و هم طعم خوشمزه نخود فرنگی آن را دلچسب‌تر کند.

شما مادر عزیز می‌توانید به جای باقلاپلو که بارها و بارها آن را درست کرده‌اید نخود فرنگی را جایگزینش کنید و به همان شیوه دم نمایید. یا اگر علاقه‌مندید برای فرزندتان یک خوراک خوشمزه درست کنید، از نخود فرنگی داخل آن غافل نشوید.

قطعا در کنار هویج و سیب‌زمینی، آن را خوشمزه‌تر خواهد کرد، اما به غیر از اینگونه غذاها که شما می‌توانید با استفاده از نخود فرنگی تهیه نمایید، پخت ساده آن را هرگز فراموش نکنید.

بدین شکل که مقداری نخودفرنگی را به همراه آب بپزید و مقدار بسیار کمی نمک به آن بیفزایید. بعد از پخت و تمام شدن آب داخل آن، به همراه کمی آب لیمو و گل پر آن را طعم‌دار کنید این گونه نخودفرنگی آماده شده را به جای یکسری تنقلات که خاصیت چندانی هم ندارند جایگزین نمایید بدون شک بچه‌ها دوست خواهند داشت.

در خرید نخود فرنگی یکی دو نکته را حتما در نظر داشته باشید:

– نخود فرنگی انتخابی شما حتما لطیف، مخملی و سبز رنگ و شفاف باشد.
– از خرید نخود فرنگی‌های سبز خیلی روشن و یا زرد و پف‌کرده خودداری کنید.

نخود فرنگی

فواید نخودفرنگی

نخود‌فرنگی حاوی موادی است که برای سلامت استخوان مناسب می‌باشند. آنها منبعی غنی از ویتامین K1 هستند که استئوکلسین(Osteocalcin) که اصلیترین پروتئین در استخوان است را فعال می‌سازد. استئوکلسین مولکولهای کلسیم درون استخوان را جذب می‌نماید. بنابراین بدون ویتامین K1 به اندازه کافی،‌ میزان استئوکلسین کافی نمی‌باشد و معدنی‌شدن استخوان صورت نمی‌گیرد.

نخود فرنگی منبعی از فولیک اسید و ویتامین B6نیز است. این دو ویتامین در کاهش ساخت هموسستئین که مولکول خطرناکی است کمک می‌کنند. مطالعه‌ای نشان داده‌است که زنان یائسه‌ای که از کمبود میزان فولیک‌اسید خود اطلاعی ندارند بوسیله مکملهایی که فولیک اسید دارند،‌ میزان هموسستئین در آنها کاهش می‌یابد.

کمک به قلب بوسیله نخود فرنگی

هموسستئین رگهای خونی را تخریب می‌کند و باعث گرفتگی رگها می‌گردد. بنابراین فولیک اسید و ویتامینB6 در نخود فرنگی از سلامت سیستم قلبی ـ عروقی حفاظت می‌کنند. در واقع فولیک اسید برای عملکرد سیستم قلبی ـ عروقی بسیار مهم است و در مطالعه‌ای که در سال ۱۹۹۵ انجام گرفت، در طول یک سال ۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید در روز از مرگ ۲۸۰۰۰ نفر بدلیل مشکلات سیستم قلبی ـ عروقی در سال در آمریکا جلوگیری نمود.

بالا بردن انرژی و سلامت

نخودفرنگی یکی از مهمترین غذاهایی است که اگر شما معمولاً احساس خستگی و بی حالی می‌کنید،‌ می‌تواند جزء رژیم غذایی شما قرار گیرد. نخود فرنگی به این دلیل که مواد مغذی موجود در آن سلولهای تولید کننده انرژی و سیستم‌های بدن را حمایت می‌کند و برای رفع خستگی مهم می‌باشد.

نخودفرنگی منبعی خوب از ویتامین B1، B6، B2 و B3می‌باشد که همه این ویتامینها برای سوخت و ساز چربی، پروتئین و کربوهیدرات ضروری می‌باشد. نخود فرنگی همچنین منبعی غنی از آهن و مواد معدنی ضروری برای عملکرد طبیعی سلولهای خونی می‌باشد که کمبود آنها باعث کم خونی،‌خستگی و کاهش سیستم ایمنی بدن می‌گردد. نخود فرنگی همچنین منبعی از ویتامین C است که بسیاری از سلولهای تولید کننده انرژی را از تخریب بوسیله رادیکالهای آزاد محافظت می‌نماید.

بالا بردن سلامتی بوسیله نخودفرنگی

ویتامینC موجود در نخودفرنگی، از ابتلاء به سرطان جلوگیری می‌نماید. مشاهده شده است که جذب بالای ویتامین C باعث کاهش ابتلاء به انواع سرطانها می‌گردد که از آن جمله میتوان به سرطان خون، سرطان غدد لنفاوی، ‌ریه و پانکراس و همچنین سرطانهایی که به هورمونهای جنسی مربوط می‌باشند مانند سرطان سینه، پرستات، ‌مثانه و سرطان تخمدان اشاره نمود.

ویتامین C، اولین و موثرترین محافظ آنتی اکسیدانی در بدن است. ویتامین C، از تخریب سلولهای ساختاری مانند DNA، جلوگیری می‌کند و به بدن برای مقابله با آلودگیهای محیطی و سموم شیمیایی کمک کرده و سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد.

چگونگی انتخاب و نگهداری از نخود فرنگی

سعی کنید نخودفرنگی انتخابی شما، ‌لطیف، مخملی و سفت باشد. رنگ آنها باید سبز و شفاف باشد. از خرید نخود فرنگیهایی که رنگ سبز آنها تیره و یا خیلی روشن باشد و یا زرد رنگ با نقطه‌هایی خاکستری رنگ باشد خودداری نمایید. همچنین نخود فرنگیهایی را که پف کرده،‌ آبکی و کپک زده هستند را نیز خریداری ننمایید.

بهتر است نخودفرنگیها را در فصل مناسب آنها تهیه و مصرف کنید و اگر نمی‌توانید باید آنها را سریع فریز کنید. نخودفرنگی را شسته نشده و خارج از غلاف را درون کیسه بریزید و در فریزر نگه دارید،‌در این حالت نخود فرنگی چندین روز می‌تواند در فریزر بماند.

نخود فرنگی

نخود فرنگی و این همه فواید طلایی برای کاهش وزن و لاغری

نخودفرنگی از جمله مفید ترین انواع حبوبات است که از میزان بسیار بالایی پروتئین برخوردار است. مصرف نخود فرنگی از فواید بسیار بالایی برخوردار است. ازجمله فواید مصرف نخودفرنگی می توان به خاصیت ضد چاقی آن و استفاده در رژیم های لاغری اشاره کرد.

پروتئین نخود فرنگی

نخودفرنگی منبع ارزشمندی از پروتئین است. البته میزان پروتئین آن تحت تأثیر شرایط محیطی و فاکتورهای ژنتیکی است. قابلیت هضم پروتئین آن از سویا و برخی حبوبات دیگر بهتر است. توانایی نخود فرنگی در بهبود CVD و کاهش وزن ممکن است به محتوای بالای پروتئین آن مربوط باشد.

کربوهیدرات پیچیده نخود فرنگی

علاوه بر وجود نشاسته و نشاسته مقاوم به هضم، نخودفرنگی فیتات هم دارد. به‌طور کلی نشاسته آن قابلیت هضم کمی دارد. به علت این که نمایه گلایسمیک آن پایین است، به نظر می رسد در درمان دیابت نوع ۲ مفید باشد. علاوه بر این، فیبر آن ممکن است کلسترول خون را کاهش دهد. اولیگوساکاریدهای آن می توانند سبب اثرات پره بیوتیکی شوند (رشد باکتری‌‌هایمفید در روده را تحریک کنند).

ویتامین‌‌ها و مواد معدنی نخود فرنگی

پتاسیم مهمترین عنصر موجود در نخودفرنگی است (۰۴/۱ درصد وزن خشک بدون پوست)، در درجه بعد فسفر (۳۹/۰ درصد)، منیزیم (۱۰/۰ درصد)، کلسیم (۰۸/۰ درصد)، آهن (۹۷ppm)، سلنیوم (۴۲ppm)، روی (۴۱ppm)، مولیبدن (۱۲ppm)، منگنز(۱۱ppm)، مس (۹ppm) و برم (۴ppm) نیز در نخود فرنگی وجود دارند.

مواد موجود در ۱۰۰ گرم نخودفرنگی: ویتامین K 40/41 میکروگرم، ویتامین C 72/22 میلی گرم، فیبر ۸۰/۸ گرم، ویتامین B1 41/0 میلی گرم، فولات ۲۸/۱۰۱ میکروگرم، ویتامین A 20/955 واحد بین المللی، فسفر ۲۰/۱۸۷ میلی گرم، ویتامین B 623/0 میلی‌گرم، ویتامین B 224/0 میلی گرم، مس ۲۸/۰ میلی گرم، آهن ۴۶/۲ میلی گرم و پتاسیم ۶۰/۴۳۳ میلی گرم.

سطح آهن، منیزیم و منگنز نخودفرنگی کمتر از نخود زرد (نخودچی) و پتاسیم آن بالاتر است. با وجود مقادیر زیاد مواد معدنی، زیست دسترسی این مواد مغذی ممکن است به علت غلظت بالای فیتات آن کم باشد. ولی مطالعات نشان داده اند که فیتات آن تنها جذب آهن را کم می کند. زیست دسترسی کلسیم نخودفرنگی از بقیه حبوبات بهتر است.

نخودفرنگی ۱۰۱ میکروگرم فولات در ۱۰۰ گرم دارد که به طور استثنایی بالاست. فولات نخودفرنگی حتی از نخود زرد (نخودچی) نیز بیشتر است. نخودفرنگی منبع خوبی از ویتامین‌‌هایB1،B2 ، B3،B6و C است. همچنین آهن خوبی نیز دارد. غلظت ویتامین K نیز در آن بالاست…

نظرات