آشنایی با منطقه توریستی آسیاب خرابه جلفا

0

آشنایی با منطقه توریستی آسیاب خرابه جلفا

آسیاب خرابه (به ترکی آذربایجانی: خارابا دییرمان) یکی از مکان‌های دیدنی و گردش‌گری استان آذربایجان شرقی می‌باشد که در شهرستان جلفا و در چند کیلومتری مرز ایران با جمهوری آذربایجان واقع شده‌است.

آسیاب خرابه

این جاذبه گردشگری،در حدود ۲۷ کیلومتری هادی‌شهر و در نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان در ۵ کیلومتری روستای مینجان آباد، در حاشیه رود ارس قرارگرفته‌ است.
آسیاب‌خرابه، آسیابی آبی بوده‌است که سال‌ها پیش مورد استفاده مردم منطقه می‌گرفت ولی هم‌اکنون به دلیل تخریب قسمت‌های عمده آن کاربردی ندارد و به همین دلیل به «آسیاب‌خرابه» شهرت یافته‌است. ارتفاع آسیاب ۱۰ متر و مساحت محوطه پایینی آن ۲۰۰ متر مربع است.

آسیاب خرابه

براي رسيدن به اين مكان بسيار دل انگيز بايد از جاده مرند-جلفا به هادیشهر (علمدارگرگر) وارد شد و با عبور از يك جاده خاكي در نوار مرزي ايران و جمهوري آذربايجان و گذشتن از يك جاده فرعي، به دره اي باصفا رسيد كه محل آسياب خرابه است. از تبريز تا جاده فرعي جلفا به علمدار ۱۰۶ كيلومتر است. از علمدار تا آسياب خرابه ۲۷ كيلومتر راه خاكي است.

آسیاب خرابهآسیاب خرابه

منطقه توریستی آسیاب خرابه چشمه اي دارد كه آب آن از كوه كيامكي تامين مي شود. در مظهر چشمه، درختان انجير روييده اند، آب پس از تبديل به آبشاري بسيار زيبا، ته دره به يك رشته جويبار مي پيوندد و به سوي شمال دره جريان مي يابد. در سمت راست ته دره آبشارهاي فراواني به وجود آمده است. تمام سطح ديواره ها پوشيده از خزه و گياهان آبزي است. صدها آبشار كوچك و بزرگ و صداي يكنواخت ريزش آب، چشم انداز بديع و هواي خنك، از جاذبه هاي دلپذير آن است.

آسیاب خرابه

ارتفاع آبشار اصلي آسياب خرابه حدود ۱۰ متر و. مساحت محوطه آن ۲۰۰ مترمربع است.

آسیاب خرابه      آسیاب خرابه

همچنین میتوانید مشاهده نمایید

کلیسای سنت استپانوس جلفا

نظرات