دستور پخت سمنو خانگی + فیلم آموزش پخت سمنو برای نوروز

0

دستور سمنو خانگی + نکات و کلیپ سمنوی نذری و هفت سین

سمنو خانگی : سَمَنو یا سمنک (به پارسی تاجیکی: сумалак)، خوردنی چسبنده و شیرینی است که از جوانه گندم و آرد درست می‌کنند. سمنو را معمولاً کمی پیش از نوروز درست می‌کنند و یکی از اجزای سفره هفت سین ایرانیان به‌شمار می‌آید.

سمنو خانگی

 

مواد برای ۱۵۰۰ گرم سمنو خانگی :

گندم ۲۵۰ گرم
آب ۸ تا ۱۲ پیمانه
آرد نانوایی (سنگک یا بربری) ۷۵۰ گرم
آرد جوانه گندم ۱۰۰ گرم (دلخواه)
بادام با پوست چند عدد

فیلم آموزش پخت سمنو

.

.

طرز تهیه سمنو خانگی :

گندم کامل را پاک کنید و گندم های شکسته و نصفه را جدا کنید زیرا باعث ترش شدن و بو گرفتن گندم ها میشوند.
گندم ها را شسته و آب اضافه کنید تا حدی که چند سانت روی گندم ها را بپوشاند و در محیطی خنک و تاریک قرار دهید و ۱ تا ۲ روز زمان دهید تا نوک گندم ها سفید شود.
در این مدت چندبار آب گندم را عوض کنید.
در یک آبکش، پارچه نخی انداخته گندم ها را روی پارچه بریزید و روی گندم را بپوشانید و ۱ روز زمان دهید تا گندم ریشه بزند. در تمام این مدت باید پارچه مرطوب باشد.
گندم ها را در آبکش بریزید به طوریکه بیش از حد روی هم انباشه نشوند و نهایتا ۲ سانت ارتفاع داشته باشند، با ملایمت مقداری آب روی آنها بریزید تا شسته شوند و آسیب نبینند.
پارچه نخی مرطوب را روی گندم ها بکشید و ۲ تا ۳ روز زمان دهید تا جوانه ها حدود ۱/۵ سانت رشد کنند ولی به مرحله سبز شدن نرسند و همچنان سفید رنگ باقی بمانند. در این مدت میتوانید چندین بار با ملایمت آب روی گندم ها بریزید تا شسته شوند و بوی ترشی نگیرند. اگر جوانه ها سبز شوند سمنو تلخ خواهد شد.
گندم ها را زیر شیر آب بشویید. آنها را تکه تکه کنید و کم کم در مخلوط کن بریزید و هر بار مقداری آب اضافه کنید تا گندمها میکس شوند. داخل قابلمه توری یا تنظیف انداخته و گندم های میکس شده را در تنظیف بریزید و خوب فشار دهید تا شیره گندم خارج شود. در آخر تفاله ها را به همراه آب در مخلوط کن بریزید و روند شیره گیری را ادامه دهید تا جاییکه مقدار کمی تفاله باقی بماند و دیگر شیره ای نداشته باشد.
۱ تا ۲ پیمانه از شیره جدا کنید. آرد الک شده را کم کم به شیره اضافه و مخلوط کنید. آرد جوانه را نیز اضافه و مخلوط کنید و قابلمه مسی را روی شعله متوسط گذاشته و مدام هم بزنید ته نگیرد.
کف روی سمنو را برداشته دور بریزید.
تا به نقطه جوش برسد مدام هم بزنید.بعد شعله را کم کنید و هرزگاهی سمنو را هم بزنید و به پخت ادامه دهید.
در صورت تمایل چند بادام به سمنو اضافه کنید که مانع از ته گرفتن شود.
زمانیکه سمنو غلظتی مانند حلوا پیدا کرد شیره ای که جدا کرده بودید اضافه کنید تا دوباره رقیق شود و به پخت ادامه دهید. این عمل باعث رنگ گرفتن و پخت بهتر سمنو میشود.
در آخر که سمنو مانند حلوا غلظت گرفت و پخت پایان یافت شعله را کم کنید و شعله پخش کن گذاشته سمنو را ۱ ساعت دم کنید. بعد از پخت در ظرف دربسته ریخته و در یخچال نگهدارید.

 

نکات طبخ سمنو خانگی

سمنو نذر حضرت فاطمه زهرا (س) است، ترجیحا در تمام مراحل آماده سازی سمنو با وضو باشید و ذکر صلوات فراموش نشود. طبق گفته قدیمی ها (از نظر بعضیا خرافات) چشم ناپاک به گندم ها نیفته، منظور از فرد ناپاک فردی هست که غسل به گردن داره مثل غسل جنابت.
در قدیم گفته میشد که چشم مردان و پسران بالغ به گندم ها نیفته و تمام مدت گندم ها در محیطی تاریک و خنک باشند که دیده نشوند و رشد آنها هم به خوبی انجام شود.
در قدیم گندم ها داخل کیسه ای در چاه آویزان میشد.

به طور معمول در سمنوهایی که جنبه ی نذری دارد، پس از خواندن نماز حاجتی در پای دیگ، در موقع برداشتن سرِ دیگ غالباً جوش ها و فرورفتگی هایی شبیه به جای مهر و تسبیح بر سطح سمنو مشاهده می شود و اکثر زنان عقیده دارند که این فرورفتگی ها اثر مُهر و تسبیح حضرت فاطمه ی زهرا (س) و نشانه ی آن است که سمنو نظر کرده شده است و بی شک حاجتِ صاحب نذر برآورده خواهد شد.

طبخ سمنو حتما حتما در قابلمه مسی انجام شود. اگر دوس دارید تیره تر بشه اواخر کار باید خوب تفت داده بشه تا رنگش به سمت تیرگی بره.

سمنو هیچ ماده شیرین کننده ای نداره چون خود گندم و جوانه ها شیرین هستند پس هیچ ماده ای به سمنو اضافه نکنید.
اضافه کردن آرد جوانه گندم هم اختیاری هست و اگر دوست دارید سمنوی شیرین تری داشته باشید میتوانند مقداری اضافه کنید.

اضافه کردن بادام به سمنو هم به دلیل باور قدیمی ها در مورد خیر و برکت است هم مانع از ته گرفتن میشود و هنگامی که سمنو را هم میزنید بادام ها کمک میکنند روند هم زدن بهتر انجام شود.
چند دانه بادام شیرین درسته هم با پوست می‌اندازیم توی سمنوها. در هر ظرف سمنو یک دانه بادام می‌اندازیم.
این بادام را معمولا نمی‌خوردند و تمیزش می‌کردند و درخانه نگه می‌داشتند و باور داشتند خیر و برکت به خانه و زندگی‌شان می‌آورَد. بعضی هم این بادام را در کیف پول شان می‌گذاشتند به امید پرپول شدن کیف و جیب، در سال نو.

منبع : پیج اینستاگرام آشپزی @marjan_rezazadeh

نظرات