روش نگهداری از ماهی قرمز (ماهی عید)

0

روش نگهداری از ماهی قرمز (ماهی عید)

ماهی قرمز یا همون ماهی که اول سال از بازار میخرید , تا حالا بهش فک کردین؟ خیلی از آدما فک میکنن این ماهی عمرش کمه و همون ۱۰ یا ۱۵ روز عید یا اگه خیلی شانس بیاره یک ماه زنده است , یا همون چند روز اول میمیرن یا بعد عید اگه فرد زیاد به فکر این ماهی باشه اونو میبرن و تو رودخانه ها یا حوض های پارکا رهاشون میکنن چقدر عمر میکنه؟

این ماهی ها که به اسم گلدفیش هستند بیش از ۵ سال هم زنده میمونن بله درسته بیشتر از ۵ سال, ولی باید به چند نکته مهم برای زنده نگه داشتن اونا دقت کرد. ما در این بخش از مجله اینترنتی حرف تازه برای شما روش نگهداری ساده برای ماهی قرمز در خانه رو آماده کردایم.

ماهی قرمز

مکان مناسب برای زندگی ماهی قرمز چگونه باید باشد؟

اولين موضوعي كه مي تواند به عنوان يك عامل مهم در عمر بيشتر ماهي موثر باشد، محل زندگی آن است.
ظروفي كه در آنها ماهي فروخته مي شود، اغلب كوچك است و نبايد اشتباه كرد و ماهي ها را در همان ظروف كوچك نگاه داشت. ماهي ها به اكسيژن موجود در آب احتياج دارند و اين اكسيژن از طريق سطح هوايي كه با آب در تماس است وارد آب مي شود.

هر چه سطح مقطع بالاي تنگ كوچك تر باشد، اكسيژن كمتري مي تواند وارد آب شود. پس سعي كنيد تا آنجا كه ممكن است از ظروف كوچك براي نگهداري ماهي ها استفاده نكنيد.
بهترین کار این است که یک پمپ هوای کوچک از بازار تهیه کنید با این کار هم اکسیژن لازم برای ماهی را فراهم میکنید و هم تنگ شما زیباتر دیده میشود.

ماهی قرمز

تمیز کردن تنگ

هرگونه ناپاکی در محیط زندگی ماهی قرمز می تواند منجر به بیماری و مرگ ماهی قرمز شود. برای شستن تنگ ازهیچگونه ماده شوینده استفاده نکنید.

آب مناسب

از آنجايي كه ماهي در تمام طول عمر خود در آب مي باشد، لذا لازم است آبي كه براي زندگي آن انتخاب مي كنيم داراي شرايط مناسب زندگي باشد. معمولا استفاده از آب شهري مشكل خاصي براي ماهي هاي قرمز ايجاد نمي كند. اما قبل از كنار گذاشتن آب براي ظرف ماهي، بگذاريد يك دقيقه آب از شير برود. اين كار باعث مي شود برخي مواد شيميايي كه احتمالا در لوله رسوب كرده اند بيرون بروند.

براي اطمينان از خارج شدن موادي مانند كلر، بايد قبل از عوض كردن آب ماهي ها، بگذاريد كه آب به مدت يك شبانه روز در ظرف بماند و بعد ماهي را داخل آن بيندازيد. همچنين اين عمل باعث مي شود كه آب دماي محيط را گرفته و تغيير آن براي ماهي ها خطري در بر نداشته باشد.

ماهی قرمز

روش نگهداری ماهی قرمز

روش عوض کردن آب تنگ

آب تعویض شده باید همان شرایط ذکر شده در گامهای بالا را دارا باشد؛ پاک، بدون کلر و با دمای مناسب. تعویض تمام آب تنگ ماهی باعث آسیب به باکتری های مفید رشد یافته در آب تنگ ماهی خواهد شد. ۳۰ درصد از آب تنگ را درون ظرف دیگری بریزید. ماهی قرمز را درون این ظرف بیندازید.
آب تنگ ماهی را خارج کنید و با آب شیر پر کنید. با حرکت چرخشی دست سنگریزه ها به هم بزنید و این آب را از ظرف خارج و دوباره پر کنید. این عمل را چندین بار تکرار کنید تا آب کاملا تمیز شود. این عمل به خارج شدن پسماند های باقیمانده لابه لای سنگریزه ها کمک می کند.

اکنون تمام آب را خارج کنید و آب پاک با دمای مناسب و بدون کلر را جایگزین کنید. (بهتر است در این مرحله به منظور کلرزدایی و بهبود شرایط آب را از شب قبل در جایی قرار دهید تا از نظر دما، میزان PH و خروج کلر به شرایط مناسب نزدیک شود) اکنون ماهی را به همراه همان ۳۰ درصد آب باقیمانده از قبل به درون تنگ ماهی هدایت کنید.

استفاده از سنگریزه

سنگریزه ها علاوه بر زیبایی به خنثی سازی آمونیاک ایجاد شده در آب کمک می کند. پیش از استفاده سنگریزه ها را کاملا زیر شیر آب بشووید. ريختن شن يا ماسه كف ظرف مي تواند حس بودن در منزل را براي اين ماهي ها بيشتر كند.

ماهی قرمز

غذای ماهی

ماهي هاي قرمز كوچك، حيوانات بسيار سخت جاني هستند و هر چيزي را مي خورند. اگر در نگهداري آنها مبتدي هستيد به شما پيشنهاد مي شود از غذاهاي آماده آنها كه ارزان قيمت هم مي باشد تهيه كنيد. فقط مطمئن باشيد كه غذايي را كه مي خريد مربوط به Goldfish مي باشد. ماهي هاي نيز مانند انسان به پروتئين، ويتامين و … براي رشد و زندگي نياز دارند.
در ارتباط با غذا دادن بايد دقت كنيد كه دادن زياد غذا به آنها و ماندن آنها در ظرف باعث آلودگي آب شده و براي ماهي ها خطراتي به همراه خواهد داشت. سعي كنيد به مقدار بسيار بسيار كم، در یک نوبت در روز به آنها غذا دهيد و مقدار آن بايد به گونه اي باشد كه غذاي اضافي در آب نماند.

نور مناسب

ماهي هاي قرمز كوچك نيز همانند ساير حيوانات يا گياهان احتياج به نور خورشيد دارند. محل نگهداري آنها بايد به گونه اي باشد كه تغيير روز و شب در آن احساس شود. هرگز آنها را در زير نور مستقيم و شديد آفتاب قرار ندهيد.

توجه : ماهیان قرمز از جمله گونه‌های غیر بومی بسیاری مناطق جهان هستند و در مقابل شرایط نامساعد محیطی مقاومند.

نظرات