دستور پخت حلوای زعفرانی مجلسی

0

دستور پخت حلوای زعفرانی مجلسی

طرز تهیه حلوای زعفرانی : یکی از حلواهای معروف و اصیل و خوشمزه ایرانی حلوای زعفرانی است که برای انواع مناسبت های مذهبی و مجالس ختم و ترحیم و مراسم عزاداری طبخ میشود.

حلوای زعفرانی

 

مواد لازم حلوای زعفرانی :

آرد شیرینی پزی یا سنگک ۲ پیمانه
شکر ۲ پیمانه
آب ۱ و ۱/۲ پیمانه
گلاب ۱/۲ پیمانه
روغن مایع ۱/۲ پیمانه
روغن جامد ۱/۴ پیمانه
کره ۲۵ گرم
پودر هل ۱ ق چ
زعفران دم کرده ۱/۴ پیمانه
چوب دارچین ۱ تکه

 

آموزش پخت حلوا زعفرانی :

آرد را سه بار الک کنید و روی شعله ملایم برای ۱۵ تا ۳۰ دقیقه تفت دهید. هر چه زمان تفت دادن آرد طولانی تر باشد رنگ حلوا تیره تر خواهد شد.
آب و شکر و گلاب و چوب دارچین را در قابلمه دیگر روی شعله گذاشته تا شکر حل شود، زعفران دم کرده و پودر هل یا عرق هل را اضافه کرده و بعد از یکی دو جوش خاموش و چوب دارچین را خارج کنید.
آرد تفت خورده را مجدد الک کنید و داخل قابلمه ریخته و روغن جامد و مایع و کره را به آن افزوده و تا زمانیکه رنگ حلوا دلخواه شود به تفت دادن آرد با روغن ها ادامه دهید.
برای تست رنگ حلوا مقداری از آردی که در حال تفت خوردن با روغن میباشد داخل کاسه سفید رنگی بریزید و کمی از شربت حلوا را به آن اضافه و مخلوط کنید تا متوجه رنگ نهایی حلوا شوید.
شروع به اضافه کردن شربت به حلوا کنید و حلوا را خوب مخلوط کنید تا آرد گلوله نشود، زمانیکه تمام شربت را اضافه کردید روی شعله متوسط مدام حلوا را هم بزنید تا حلوا در گوشه قابلمه جمع شود. حلوا باید حالت چسبنده و کشدار داشته باشد و بیش از حد خشک نشود.
شعله را خاموش کنید و قابلمه را در دو دست گرفته و مدام به سمت چپ و راست حرکت دهید تا مرحله گهواره کردن حلوا انجام شود و حلوا به روغن بیفتد و منسجم شود.
حلوا را در ظرف ریخته و با قاشق یا پالت چرب آنرا صاف و تزیین و سرو کنید.

پ.ن: دو بار جداگانه حلوا پختم، حلوای تیره را کف ظرف صاف کردم، حلوای زرد را دو قسمت کردم یک بخش را در قیف بدون ماسوره ریختم و بخش دیگر را که داخل قابلمه بود روی شعله گذاشتم و یک قاشق پودر کاکائو را با کمی آب مخلوط کردم و به حلوا اضافه کردم و روی شعله ملایم کمی هم زدم تا حلوای شکلاتی با رنگ دلخواهم آماده شد، آنرا نیز داخل قیف بدون ماسوره ریختم. هر دو قیف حلوای زرد و قهوه ای را داخل یک قیف با ماسوره شکوفه (ماسوره آچاری یا ماسوره ۲D ویلتون) قرار دادم و شروع به ماسوره زدن به شکل #رزت در مرکز کردم. اطراف ظرف نیز با حلوای زرد رنگ با قیف و ماسوره شکوفه طرح زدم.
پ.ن: حلوا نباید بیش از حد روی شعله بماند که سفت و خشک شود،چون ماسوره زدن سخت میشود و مدام ترک میخورد.
پ.ن: به جای روغن جامد از روغن قنادی استفاده کنید.
پ.ن: از هر لیوان یا پیمانه ای برای اندازه گیری میتوانید استفاده کنید.

منبع : پیج اینستاگرام آشپزی @marjan_rezazadeh

نظرات