طرز تهیه شیرینی مرنگ فرانسوی عید نوروز

0

طرز تهیه شیرینی مرنگ فرانسوی عید نوروز

مرنگ فرانسوی : مرنگ (به انگلیسی: Meringue)، محصولی است که از به‌ هم زدن سفیده تخم مرغ و شکر حاصل شده و برای تهیه شیرینی و کیک، یا تزئین آنها بکار برده میشود. با طرز پخت این شیرینی معروف آشنا شوید.

مرنگ فرانسوی

 

مواد لازم مرنگ فرانسوی :

سفیده تخم مرغ ۲ عدد (۶۰ گرم)
پودرقند یا شکر دانه ریز ۱۵۰ گرم (۳/۴ پیمانه)
تارتار ۱/۸ ق چ
وانیل ۱/۴ ق چ
رنگ ژله ای دلخواه

 

طرز تهیه مرنگ فرانسوی :

سفیده ها را در ظرف تمیز و خشک و عاری از هر گونه چربی بریزید و شروع به زدن کنید تا سفیده کف کند. سپس ۱/۸ ق چ تارتار یا آبلیمو یا نمک اضافه کنید و به زدن ادامه دهید تا زمانیکه سفیده کمی پف کند و فرم بگیرد.
در این مرحله وانیل شکری یا مایع را اضافه کنید و به زدن ادامه دهید تا سفیده کاملا فرم بگیرد و از ظرف نریزد.
زمانیکه کامل فرم گرفت پودرقند را قاشق قاشق اضافه کنید و مدام با دور تند همزن بزنید تا مایه مرنگ آماده شود.
در نهایت مایه باید غلظت مناسبی برای ماسوره زدن داشته باشد و کاملا فرم گرفته باشد.
به تعداد دلخواه در کاسه بریزید و با رنگ ژله ای رنگ آمیزی کنید و هر رنگ را در قیف جداگانه ای بریزید.
در یک قیف بزرگتر ماسوره گرد ساده یا ماسوره شکوفه قرار دهید و قیف های کوچک را داخل آن قرار دهید.
میتوانید مقداری رنگ به دیواره قیف بمالید و مرنگ را در قیف بریزید تا هنگام پایپ خطوط رنگارنگ ایجاد شوند یا به صورت سفید بپزید.
در سینی کاغذ روغنی انداخته (سینی گالوانیزه نیازی به کاغذ روغنی ندارد ولی محض احتیاط میتوانید کاغذ بیندازید)، شروع به پایپ کردن مرنگ به شکل دلخواه کنید.
در صورت تمایل از ابتدا سیخ چوبی در سینی قرار دهید و مرنگ را روی سیخ پایپ کنید یا در آخر یک سیخ در مرنگ فرو کنید.
برای پخت روی بخاری یا شوفاژ، سینی را روی بخاری با شعله ملایم رو به متوسط قرار دهید و حدود ۲ تا ۳ ساعت زمان دهید تا مرنگ کاملا بپزد. در طول پخت چک کنید که مرنگ بیش از حد نپزد یا نسوزد، رویه مرنگ باید کاملا حالت ترد داشته باشد و وقتی با انگشت به آن ضربه میزنید فرو نرود.
برای پخت داخل فر، فر را از ۱۰ دقیقه قبل با کمترین دمای ممکن که معمولا ۱۰۰ یا ۱۲۰ درجه است گرم کنید و سینی را در فر قرار دهید، ترجیحا درب فر را کمی باز بگذارید تا حرارت خارج شود و رویه مرنگ ترک نخورد، میتوانید از قاشق چوبی برای باز نگه داشتن درب فر استفاده کنید. حدود ۴۰ تا ۶۰ دقیقه زمان برای پخت در فر نیاز است و بعد از پخت باید سینی یکساعت در فر خاموش بماند سپس از فر خارج کنید. من روی بخاری پختم.
مرنگ ها را در یک نایلون قرار دهید و با یک روبان تزیین کنید و به عنوان گیفت جشن یا تزیین انواع کیک و بیسکوکیک و دسر از آنها استفاده کنید.

پ.ن: تارتار پودر سفید رنگی است که میتوانید از لوازم قنادی تهیه کنید و باعث پایداری سفیده میشود.

پ.ن: برای مرنگ کم شیرین تر به ازای هر ۲ سفیده تخم مرغ از ۸۰ گرم پودر قند استفاده کنید و این میزان تا ۱۶۰ گرم قابل افزایش است.

منبع : پیج اینستاگرام آشپزی @marjan_rezazadeh

نظرات