عمران خان در پاکستان کیست و چرا بازداشت شد؟ +‌بیوگرافی و علت دستگیری

0

عمران خان در پاکستان کیست و چرا بازداشت شد؟ +‌بیوگرافی و علت دستگیری

عمران خان با نام کامل عمران خان نیازی متولد ۵ اکتبر ۱۹۵۲ در پاکستان، نخست‌ وزیر پیشین پاکستان است که در اردیبهشت ۱۴۰۲ دستگیر و روانه زندان شد. او یکی از سیاستمداران کشور پاکستان است که در ۱۸ اوت ۲۰۱۸ سوگند یاد کرد و در ۱۰ آوریل ۲۰۲۲ با رای اکثریت مجلس نمایندگان پاکستان از سمت خود عزل شد.

عمران خان در پاکستان کیست و چرا بازداشت شد؟ +‌بیوگرافی و علت دستگیری

بیوگرافی عمران خان

عمران خان پاکستان سیاستمدار و بازیکن سابق کریکت است که به مدت دو دهه در پایان سده بیستم میلادی در سطح جهانی به بازی کریکت مشغول بود و پس از بازنشستگی به سیاست روی آورد. در کنار فعالیت‌های سیاسی، عمران خان یک فعال حقوق بشر، مفسر کریکت، رئیس دانشگاه بردفورد و بنیانگذار و رئیس هیئت امنای بیمارستان و مرکز تحقیقاتی شوکت است.
عمراه خان نخست‌وزیر سابق پاکستان که با چند پرونده قضایی روبروست و به اتهام فساد مالی بازداشت شده و هم اکنون در زندان بسر می برد.

وی در انتخابات سراسری سال ۲۰۱۸ پاکستان با کسب ۱۱۰ کرسی از ۲۶۹ کرسی اکثریت نسبی کرسی‌های مجلس پاکستان را به دست آورد. اما در تاریخ ۱۰ آوریل ۲۰۲۲ توسط رئیس‌ جمهور و مجلس پاکستان از سمت خود برکنار شد. در مراسم سوگند که در کاخ ریاست جمهوری برگزار شد بسیاری از نظامیان، شخصیت‌های یک سیاسی، هنرمندان و ورزشکاران و تیم سابق ملی کریکت پاکستان که در سال ۱۹۹۲ با کاپیتانی عمران خان قهرمان جهان شده بود، شرکت داشتند. وی وعده داد که با فقر و فساد در کشور مبارزه کند.

عمران خان که الگوی خود را اقبال لاهوری شاعر فیلسوف و علی شریعتی نویسنده-جامعه‌شناسی ایرانی که در جوانی با آنها آشنا شده قرار داده، عموماً پوپولیست توصیف شده‌است.

علت برکناری از نخست وزیری

بعد از انحلال مجلس ملی پاکستان، وزیر کابینه پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که عمران خان رسماً از سمت نخست‌وزیری این کشور برکنار شده‌است. با این حال، عمران خان تا زمان انتصاب نخست‌وزیر موقت در این سمت باقی خواهد ماند. با برکناری رسمی عمران خان از نخست‌وزیری، یک دولت موقت قرار است امور روزمره دولت را مدیریت کند.

بر اساس ماده ۲۲۴ قانون اساسی پاکستان، پس از صدور اطلاعیه، عمران خان می‌تواند به مدت ۱۵ روز تا زمان انتصاب نخست‌وزیر موقت در سمت نخست‌وزیر به کارش ادامه دهد.

سوءقصد نافرجام

عمران خان در ۳ نوامبر ۲۰۲۲، هنگام سخنرانی برای هواداران و رهبری راهپیمایی به سمت اسلام‌آباد پایتخت برای خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پس از برکناری، در تجمعی در وزیرآباد، پنجاب توسط یک مرد مسلح مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

در جریان تیراندازی یکی از حامیان حزب تحریک انصاف کشته شد و هشت نفر دیگر نیز زخمی شدند. عامل این جنایت در محل دستگیر شد و مدعی شد که می‌خواهد خان را به دلیل «نفرت پراکنی و گمراه کردن مردم» هدف قرار دهد.

علت دستگیری و اتهامات عمران خان

علت دستگیری و اتهامات عمران خان

در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ نیروهای امنیتی در جریان جلسه دادگاه در اسلام‌آباد، به منظور بررسی اتهامات فساد مالی او را بازداشت کردند.

وی متهم است که اطلاعات مربوط به هدایای دریافتی را مخفی کرده و اشیای قیمتی دولتی را فروخته است

یک شاهد به رویترز گفته اندکی بعد از گذشتن خان از در اصلی دادگاه عالی اسلام‌آباد، نیروهای شبه‌نظامی و خودروهای نظامی به دنبال او وارد شدند. خودروهای زرهی راه ورودی را بستند.
به دنبال دستگیری «عمران خان» نخست وزیر سابق پاکستان شماری کثیری از هواداران او با حضور در خیابان‌ها به برخی مراکز دولتی و نظامی در شهرهای محتلف این کشور از جمله «راولپندی» حمله کردند.

دستیار عمران خان گفت او توسط ارتش بازداشت شده است. ساعاتی پس از دستگیری عمران خان توسط تکاوران پاکستان، حامیان وی وارد خانه فرماندهان در «لاهور» شدند.

نظرات