طرز تهیه کیک بهارنارنج با مربای بهار نارنج

0

طرز تهیه کیک بهارنارنج با مربای بهارنارنج

کیک بهارنارنج : در این پست خوشمزه همراه با مجله اینترنتی حرف تازه باشید تا کیک بهارنارنج بسیار خوشمزه و معطر و لطیف برای عصرهای سرد زمستانی آماده کنید و کنار عزیزان نوش جان کنید.

بهار نارنج شکوفه درخت نارنج است که در عطرسازی و ساختن اسانس، انواع نوشیدنی‌های فصلی و عرقیجات و تهیه مربا، گز، سوهان و … کاربرد بسیار دارد.
آیین سنتی عرق‌گیری بهار نارنج، از جمله آیین‌های سنتی مازندرانی‌ها از دیرباز بوده و است. هر ساله جشنواره ملی بهار نارنج به صورت نمادین ابتدا در شهرستان بابل برگزار می‌شد که بعدها این مراسم گسترش پیدا کرده و به ترتیب شهرستان های شهرستان ساری، شهرستان رامسر و شهرستان شیراز نیز به آن ملحق شدند.امروزه شهرهای بسیاری جشنواره بهار نارنج را برگزار می کنند که بعدها با پیگیری های بعمل آمده توسط مازندرانی ها آیین سنتی جشن بهار نارنج در شورای عالی ثبت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تحت عنوان جشن بهار نارنج مازندران به ثبت ملی رسید و از آن پس برگزاری آیین بهار نارنج به صورت مشترک در اکثر نقاط مازندران به عنوان نمادی بر اتحاد شهرستان های مازندران تبدیل شد.

 

کیک بهارنارنج

کیک بهارنارنج

مواد لازم کیک بهارنارنج :

تخم مرغ ۴ عدد
شکر ۱/۲ پیمانه
روغن مایع ۱/۲ پیمانه
مربای بهارنارنج ۱/۲ پیمانه
شیر ۱ پیمانه
آرد ۲ پیمانه
وانیل ۱/۴ ق چ
بکینگ پودر ۲ ق چ
نمک ۱ پنس

 

مواد لازم کرمفیل بهارنارنج :

زرده تخم مرغ ۲ عدد
شکر ۷۰ گرم
وانیل ۱/۴ ق چ
شربت مربای بهارنارنج ۱ ق غ
نشاسته ذرت ۲ ق س
شیر داغ ۱ پیمانه
کره ۱ ق غ

طرز تهیه کیک بهارنارنج :

قالب دلخواه ترجیحا شیفون را با کره چرب و آردپاشی کنید و آرد اضافه را بتکانید.
فر را با دمای ۱۸۰ درجه روشن کنید.
آرد و نمک و بکینگ پودر را سه بار الک کنید.
ابتدا ۴ تخم مرغ را به همراه وانیل کمی بزنید و کم کم شروع به اضافه کردن شکر کنید و حدود ۵ دقیقه بزنید تا کاملا حجیم و کشدار شود.
روغن مایع را اضافه و مخلوط کنید.
مربای بهارنارنج را اضافه و مخلوط کنید.
مواد خشک الک شده و شیر را طی سه مرحله به مایه اضافه کنید و با لیسک خوب مخلوط کنید.
مایه را در قالب ریخته و دو بار به سطح بکوبید و حدود ۶۰ دقیقه در فر بپزید و بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه که کمی از حرارت افتاد، قالب را کمی در دست تکان دهید تا کیک از دیواره جدا شود و سپس به راحتی برگردانید و اجازه دهید خنک شود.

برای تهیه کرمفیل بهارنارنج، زرده های تخم مرغ را با وانیل و شکر برای چند دقیقه بزنید تا روشن و کشدار شود. در حین زدن یک قاشق از شربت مربا اضافه کنید تا کرمفیل عطر و بوی بهارنارنج بگیرد. سپس نشاسته ذرت را مخلوط کنید و در حین زدن، شیر داغ را اضافه کنید و خوب بزنید تا مواد یکدست شود، مایه را روی حرارت ملایم بپزید و مدام هم بزنید تا به غلظت برسد، در حدی روان باشد که روی کیک باقی بماند.
کمی که از حرارت افتاد داخل قیف ریخته و کیک را تزیین کنید. باقیمانده #کرمفیل را دوباره روی حرارت قرار دهید و هم بزنید تا کاملا سفت شود و بتوانید ماسوره بزنید. با کرمفیل و ماسوره دلخواه کیک را تزیین کنید.
از ترافل های رنگی و گل و تکه های نارنج برای تزیین استفاده کنید و کیک را سرو کنید.

پ.ن: به جای مربای بهارنارنج میتوانید از هر مربای دلخواه دیگر استفاده کنید و میزان مربا را تا ۳/۴ پیمانه افزایش دهید. ‌‌

منبع : پیج اینستاگرام آشپزی @marjan_rezazadeh

نظرات